The Young’s Perception Competence in terms of Art Music versus Age of the Study Participants. Reflections on Music Education

Beata Katarzyna Bonna

Abstract


Introduction: The young’s perception competence in the area of art music and age as its predictor are rarely studied. The related results may contribute to multifaceted measures, particularly necessary reforms in the  universal music education system. Since school remains to be the only venue in which this music genre competence is shaped in the systemic and multi-staged manner.

Research Aim: The study has aimed at assessing the level of the young’s music perception competence shaped in adolescence and young adulthood  as far as art music is concerned. The crucial intention has also been to define the relationship with selected conditionalities, out won which age has been singled out to verify whether it is a variable that is statistically significant in terms of the correlation with the competence.

Research Method: Quantitative strategy and test method have been applied to the study.

Results: The age of the study participants has been indicated to be statistically significant for the ultimate  results of the test and its respective parts – identification of style periods in music, a composer’s style,  instruments and voices as well as the knowledge on the music literature. Young adults have scored higher.

Conclusion: The study participants have shown substantial deficits to the extent of the auditory identification of essential aspects of art music. The competence level at issue has been assesses be low. Age has turned out to be statistically significant in terms of the correlation with the test results, accounting for a higher score in the case of the older age group. The study indicates that the universal music education requires transformation.


Keywords


the young’s perception competence, art music, music education, age

Full Text:

PDF

References


Bartoszek, A., Danecki, B. (2020). Muzyczne preferencje a wrażliwość etyczna i światopoglądy młodzieży. Wyd. Naukowe Scholar.

Begić, J.S., Begić A. (2022). Music Listening Culture and Musical Preferences of Students in Final Grades of Primary General Education and Music School. Croatian Journal of Education 24(3), 807-830. https://doi.org.10.15516/cje.v24i3.4573

Bonna, B. (2006). Umiejętności percepcyjne przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji dziecka w zakresie muzyki artystycznej. In M. Suświłło (Ed.), Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole (p. 501-510). UWM.

Bonna, B. (2009). Badania nad percepcją muzyki artystycznej młodzieży polskiej i niemieckiej. In K. Piątkowska-Pinczewska (Ed.), Edukacja artystyczna jako edukacja kreatywna (p. 52-62). UAM.

Colley, A. (2008). Young People’s Musical Taste: Relationship With Gender and Gender-Related Traits. Journal of Applied Social Psychology 38(8), 2039-2055. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2008.00379.x

Grusiewicz, M. (2011). Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów. Wyd. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki.

Grusiewicz, M. (2019). Edukacja muzyczna – w stronę współczesnej kultury. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXVIII(1), 113-129. https://doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.113-129

Grusiewicz, M. (2020). Współczesne wyzwania powszechnej edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polskie reformy. Annales Universitatis Mariae Curie - Skłodowska Lublin – Polonia, XXXIII(2), 103-116. https://doi.org/10.17951/j.2020.33.2.103-116

Hash, P. (2002). Introducing Unfamiliar Genres: Recommendations Based on Music Preference Research. Update. Applications of Research in Music Education, 21(1), 12-21. https://doi.org/ 10.1177/87551233020210010201

Kamińska, B. (2001). Miejsce muzyki w życiu młodzieży. In M. Manturzewska (Ed.), Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego (p. 63-84). Wyd. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Kamińska, B. (2002). Upodobania muzyczne – problemy i wyniki badań. In A. Białkowski, B. Smoleńska-Zielińska (Eds.), Bliżej muzyki, bliżej człowieka (p. 233-252). UMCS.

Kamińska, B. (2003). Orientacja w muzyce artystycznej jako przedmiot badań empirycznych. In M. Demska-Trębacz (Ed.), Muzyka sztuką przezwyciężania czasu. Witoldowi Rudzińskiemu w dziewięćdziesiąte urodziny (p. 261-270). Wyd. Akademii Muzycznej im. F. Chopina.

Kęska, L. (2013). Poziom orientacji w dziejach i dorobku kultury muzycznej i jego związek ze zdolnościami muzycznymi. In B. Niemierko, M.K. Szmigel (Eds.), Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych: XIX Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28 września 2013 r. (s. 347-358). Wyd. Grupa Toami.

Kołodziejski, M. (2017). Preferencje muzyczne młodzieży płockich szkół średnich w kontekście edukacyjnym. Ars inter Culturas, 6, 215-238. https://doi.org/10.34858/AIC.6.2017.135

LeBlanc, A., Sims, W. L., Siivola, C., Obert, M. (1996). Music style preferences of different age listeners. Journal of Research in Music Education, 1(44), 49-59. https://doi.org/10.2307/3345413

Manturzewska, M. (2001). Zdolności, kompetencje i postawy muzyczne naszej młodzieży w świetle wyników badań. In M. Manturzewska (Ed.), Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego (p. 85-100). Wyd. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Narodowe Centrum Kultury (2021), Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury. Retrieved 5, January, 2024 from: https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy/komunikat-z-badan

Palka, S. (2006). Metodologia badań. Praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pałosz, P. (2009). Przegląd badań nad uwarunkowaniami preferencji muzycznych. Przegląd Psychologiczny, 52(2), 151-179.

Parkita, E. (2005). Recepcja muzyki artystycznej przez uczniów ogólnokształcącej szkoły podstawowej. Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (2017). Retrieved 7, January, 2024 from: https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2008). Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 23 grudnia 2008 nr 4, poz. 17. Retrieved 7, January, 2024 from: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20090040017

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2012). Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dn. 30 sierpnia 2012 r., poz. 977. Retrieved 7, January, 2024 from: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000977/O/D20120977.pdf

Rentfrow, P. J., Goldberg, L. R., Levitin, D. J. (2011). The structure of musical preferences: A five-factor model. Journal of Personality and Social Psychology, 100(6), 1139–1157. https://doi.org/10.1037/a0022406

Sojka, A. (2011). Kultura muzyczna współczesnej młodzieży a edukacja artystyczna. In B. Żurakowski (Ed.), Kultura artystyczna w przestrzeni wychowania (p. 199-209). UJ.

Szubertowska, E. (2003a). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Wyd. Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego.

Szubertowska, E. (2003b). Identyfikacja stylu preferowanych przez młodzież kompozytorów muzyki poważnej (wyniki badań testowych). In M. Demska-Trębacz (Ed.), Muzyka sztuką przezwyciężania czasu. Witoldowi Rudzińskiemu w dziewięćdziesiąte urodziny (p. 261-270). Wyd. Akademii Muzycznej im. F. Chopina.

Szubertowska, E. (2013). Muzyka w mediach – szansa czy zagrożenie dla edukacji i kultury muzycznej narodu. Muzyka, Historia, Teoria, Edukacja, 3, 120-131. https://doi.org/10.34767/MHTE.2013.03.10

Szubertowska, E. (2020). Wybrane problemy powszechnej edukacji muzycznej wobec tradycji i przemian cywilizacyjnych. WSG.

Tayyebi, S. F., Demir, Y., Nemutlu, M., Karadoğan, C. (2020). Graphical layout of the musical preferences studies: an overview on how the studies on musical tastes are conducted. Art and Design Review, 8, 6-30. https://doi.org/10.4236/adr.2020.81002




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.251-267
Date of publication: 2024-09-05 10:36:58
Date of submission: 2024-01-31 16:45:34


Statistics


Total abstract view - 215
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 72

Indicators





Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.