Praca z dziećmi zagrożonymi wykluczeniem i demoralizacją w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu

Maciej Witold Bernasiewicz

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Interakcjonizm symboliczny (SI) tworząc ramę teoretyczną złożoną z takich koncepcji jak: „ja”, definicja sytuacji, znaczenie, wspólne działanie, wskazywanie, naznaczanie społeczne dostarcza nam użytecznej aparatury pojęciowej do zrozumienia ludzkiego zachowania oraz prześledzena procesu krymionogenezy.

Cel badań: Podobnie jak Howard Becker omówił społeczny charakter dewiacji na podstawie fragmentów wywiadów, które przeprowadził z palaczami marihuany i muzykami jazzowymi, staram się na podstawie wywiadów z wychowawcami pokazać, w jaki sposób możemy metody wychowawcze wygenerowane z SI zastosować do pracy socjalnej i resocjalizacji młodzieży zagrożonej i przestępczej.

Metoda badań: Wnioski badawcze wygenerowano z danych pochodzących z wywiadów pogłębionych (częściowo ustrukturyzowanych) z wychowawcami pracującymi w świetlicy  (socjoterapeutami).

Wyniki: W artykule omówiono cztery metody resocjalizacji i pracy socjalnej z młodzieżą zagrożoną i przestępczą, które udało się wygenerować na podstawie zebranych danych oraz teorii SI.

Wnioski: Kuratorzy sądowi, pracownicy socjalni, wychowawcy, streetworkerzy, socjoterapeuci, to profesje, które mogą skorzystać w swojej praktyce zawodowej z idei i metod przedstawionych w artykule.


Słowa kluczowe


resocjalizacja, praca socjalna, dzieci w zagrożeniu, przestępczość nieletnich, metody resocjalizacji, interakcjonizm symboliczny

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Agnew, R., Brezina, T. (2018). Juvenile Delinquency. Causes and Control. Oxford University Press.

Baghdadi, L. (2009). Symbolic Interactionism: The Role of Interaction in the Israeli-Palestinian Conflict. Washington. Retrieved February 14, 2019, from https://repository.library.georgetown.edu/bitstream/handle/10822/552897/baghdadiLeila.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bastiaanssen, I.L.W., Kroes, G., Nijhof, K.S., Delsing, M.J.M.H., Engels, R.C.M.E., Veerman, J.W. (2012). Measuring Group Care Worker Interventions in Residential Youth Care. Child Youth Care Forum, 41(5), 447–460. http://doi.org/10.1007/s10566-012-9176-8

Becker, H. (1963). Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance. Free Press.

Bernasiewicz, M. (2011). Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Impuls.

Bernasiewicz, M. (2012). A Symbolic Interactionism Perspective in the Social Rehabilitation Theory and Clinical Social Work. The New Educational Review, 29(3), 305–315.

Bernasiewicz, M. (2017). Working with Children at Risk in the Perspective of Symbolic Interactionism (SI) and Situational Action Theory (SAT). The New Educational Review, 48(2), 167–176.

Bernasiewicz, M., Noszczyk-Bernasiewicz, M. (2017). Family Life and Crime. Contemporary Research and Essays. UŚ.

Blumer, H. (1966). Sociological Implications of the Thought of George Herbert Mead. American Journal of Sociology, 71(5), 535–544.

Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Prentice-Hall.

Da Silva, F.C. (2006). G.H. Mead in the History of Sociological Ideas. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 42(1), 19–39.

Giddens, A. (1996). The Consequences of Modernity. Polity Press.

Goldson, B. (2004). Children, Crime and the State. In B. Goldson, M. Lavalette, J. McKechnie (Eds.), Children, Welfare and the State (pp. 120–135). SAGE Publications.

Górski, S. (1985). Metodyka resocjalizacji. IWZZ.

Grills, S., Prus, R. (2019). Management Motifs. An Interactionist Approach for the Study of Organizational Interchange. Springer International Publishing AG.

Hałas, E. (2006). Interakcjonizm symboliczny. PWN.

Horner, B. (1979). Symbolic Interactionism and Social Assessment. The Journal of Sociology & Social Welfare, 6(1), 19–33.

Keller, R. (2011). The Sociology of Knowledge Approach to Discourse (SKAD). Human Studies, 34(1), 43–65.

Koczanowicz, L. (1994). Jednostka – działanie – społeczeństwo. Koncepcje jaźni w filozofii amerykańskiego pragmatyzmu. PAN.

Konecki, K. (2014). Socjologia emocji według Thomasa Scheffa. In K. Konecki, B. Pawłowska (Eds.), Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami (pp. 11–38). UŁ.

LaRossa, R., Reitzes, D.C. (1993). Symbolic Interacionism and Family Studies. In P.G. Boss, W.J. Doherty, R. LaRossa, W.R. Schumm, S.K. Steinmetz (Eds.), Sourcebook of Family Theories and Methods: A Contextual Approach (pp. 135–166). Plenum Press.

Lyman, S.M. (1988). Symbolic Interactionism and Macrosociology. Sociological Forum, 3(2), 295–300.

Lynch, M., McConatha, D. (2006). Hyper-Symbolic Interactionism: Prelude to a Refurbished Theory of Symbolic Interaction or Just Old Wine? Sociological Viewpoints, 22, 87–96.

Mead, G.H. (1934). Mind, Self, and Society. University of Chicago Press.

Meddin, J. (1982). Cognitive Therapy and Symbolic Interactionism: Expanding Clinical Potential. Cognitive Therapy and Research, 6(2), 151–165.

Miller, G. (2004). Becoming Miracle Workers. Language and Meaning in Brief Therapy. Transaction Publishers.

Mincey, B., Maldonado, N. (2011). Shared Stories of Successful Graduates of Juvenile Residential Programs: A Phenomenological Study. Paper presented at the Walden University Research Symposium. Miami. Retrieved February 14, 2019, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED518854.pdf

Mucha, J. (2003). Herbert Blumer jako badacz stosunków rasowych. Studia Socjologiczne, 3, 25–68.

Mutzeck, W. (2008). Handlungstheoretischer Ansatz zur Explikation, Erklärung, Diagnose und Intervention bei Verhaltensstörungen. In M.N. Vernooij, M. Wittrock (Eds.), Verhaltensgestört!? Perspektiven, Diagnosen, Lösungen im pädagogischen Alltag (pp. 219–248). Ferdinand Schöningh.

Osiatyński, W. (1980). Zrozumieć świat. Rozmowy z uczonymi amerykańskimi. Czytelnik.

Polizzi, D. (2011). Agnew’s General Strain Theory Reconsidered: A Phenomenological Perspective. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 55(7), 1051–1071.

Prus, R., Grills, S. (2003). The Deviant Mystique: Involvements, Realities and Regulation. Praeger Publishers.

Stryker, S. (2002). Traditional Symbolic Interactionism, Role Theory, and Structural Symbolic Interactionism. In J.H. Turner (Ed.), Handbook of Sociological Theory (pp. 211–231). Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Thomas, W. (2002). The Definition of the Situation. In N. Rousseau (Ed.), Self, Symbols, and Society: Classic Readings in Social Psychology (pp. 103–115). Rowman & Littlefield.

Welsh, B.C., Farrington, D.P. (2006). Effectiveness of Family-Based Programs to Prevent Delinquency and Later Offending. Psicothema, 18(3), 596–602.

Wikström, P.-O.H., Oberwittler, D., Treiber, K., Hardie, B. (2013). Breaking Rules. The Social and Situational Dynamics of Young People’s Urban Crime. Oxford University Press.

Yoshikawa, H. (1995). Long-Term Effects of Early Childhood Programs on Social Outcomes And Delinquency. The Future of Children, 5(3), 51–75.

Zdun, S. (2008). Violence in Street Culture: Crosscultural Comparison of Youth Groups and Criminal Gangs. New Directions for Youth Development, 119, 39–54.

Ziółkowski, M. (1981). Znaczenie – interakcja – rozumienie. PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.133-150
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:43
Data złożenia artykułu: 2022-01-08 14:24:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 842
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 324

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Maciej Witold Bernasiewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.