The Contemporary Teacher in the Lenses of Influences of the Educational Traditions

Małgorzata Kabat

Abstract


The aim of the text is, on the one hand, to realize the existence of a contemporary model of functioning of the teacher inherent in the resources of traditional pedagogy, and on the other hand, the possibility of introducing changes in it and adapting to new social conditions. In the undertaken explorations there were indicated the roots of the educational present perpetuating the old Prussian Model developed in the 19th century. Its evaluation and criticism contributed to the emergence of currents of new education, which are reformist pedagogical movement. It left its mark on the teaching profession, selected elements and ideas of which appeared in Paulo Freire’s model combining past and present solutions. It illustrates the persistence of a hierarchical school structure that requires the school and the teacher to undertake modernization. Therefore, an authorial diagram showing selected components of the discussed models coming from the stream of new education, which enables transforming the teacher’s work and thinking favoring leaving the conservative approach, was developed.


Keywords


teacher; tradition; Prussian Model; Gestalt’s; emancipation; transgression; Freire’s model; contemporary times

Full Text:

PDF

References


Literature

Aspin D.N., Chapman J.D. (2000). Lifelong Learning: Concepts and Conceptions. International Journal of Lifelong Education, 19(1), pp. 2–19. DOI: https://doi.org/10.1080/026013700293421

Borawska-Kalbarczyk K. (2009). o zarządzaniu z perspektywy ucznia – od kompetencji informacyjnych ku tworzeniu wiedzy w szkole. In: W.J. Maliszewski, I. Nowosad, R. Uździcki (red.), Szkoła w zmianie. Zarządzanie i komunikacja w sytuacjach szkolnych (pp. 21–43). Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Bourdieu P., Passeron J.C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN.

Copik I. (2013). Pedagogika miejsca – kultura lokalna a kształtowanie się tożsamości współczesnego człowieka. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 22, pp. 179–189.

Creswell J. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington D.C.: Sage.

Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: GWP.

Danilewicz W. (2016). Doświadczenie miejsca i globalnej przestrzeni – perspektywa pedagogiczna. Pedagogika Społeczna: Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, 1(59), pp. 81–93.

Demetrio D. (2006). Edukacja dorosłych. In: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej (pp. 113–236). Gdańsk: GWP.

Dobrowolski Z. (2005). Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella. In: B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa, A. Skrzypczak (red.), Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego (pp. 87–105). Warszawa: SBP.

Freire P. (1972). Pedagogy of the Oppressed, transl. M.B. Ramos. London: Penguin Books.

Ginger S. (1995). Gestalt. Sztuka kontaktu, transl. W. Drabik. Warszawa: Wyd. J. Santorski.

Giroux H.A. (2005). Schooling and the Struggle for Public Life: Democracy’s Promise and Education’s Challenge. Boulder – New York: Paradigm Publishers.

Gnitecki J. (1997). Supernauczanie. Perspektywy nowej edukacji. Poznań: Wyd. PTP.

Hejnicka-Bezwińska T. (2008). Pedagogika. Warszawa: WAiP.

Holmes B. (1981). Comparative Education: Some Considerations of Method. London: Routledge.

Jenks Ch. (2003). Transgression. London: Routledge.

Kabat M. (2013). Kreatywność w edukacji nauczyciela. Poznań: Wyd. UAM.

Konarzewski K. (1982). Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa: PWN.

Kozielecki J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Land S.M., Zimmerman H.T. (2015). Socio-Technical Dimensions of an Outdoor Mobile Learning Environment. a Three-Phase Design-Based Research Investigation. Educational Technology Research and Development, 63, pp. 229–255.

Łukasiewicz D. (2004). Szkolnictwo w Prusach Południowych (1793–1806) w okresie reform oświeceniowych. Poznań – Warszawa: PTPN.

Matejun M., Nowicki M. (2013). Organizacja w otoczeniu – od analizy otoczenia do dynamicznej lokalizacji. In: A. Adamik (red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne (pp. 152–221). Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.

McLaren P. (1995). Critical Pedagogy and Predatory Culture: Oppositional Politics in a Postmodern Era. New York – London: Routledge.

Okoń W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa: WSiP.

Pelcowa H. (2009). trwanie i przemijanie w języku i obyczajowości wiejskiej. In: J. Adamowski, J. Styk (red.), Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana, t. 2: Tradycja w tekstach kultury (pp. 89–100). Lublin: Wyd. UMCS.

Rabiej L. (2013). Szkoła jako organizacja ucząca się. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 14(13), pp. 329–334.

Salmonowicz A.S. (1987). Prusy. Dzieje państwa i społeczeństwa. Poznań: Wyd. Poznańskie.

Sikorska-Michnik A., Wojnilko O. (red.) (1998). Słownik Współczesnego Języka Polskiego, t. 2. Warszawa: Wyd. Readers Digest.

Sośnicki K. (1967). Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa: PZWS.

Stomma L. (1986). Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Warszawa: Instytut Wyd. PAX.

Stowe C.E. (1836). The Prussian System of Public Instruction and Its Applicability to the United States. Cincinnati: Truman and Smith.

Sztobryn S. (2004). Pedagogika Nowego Wychowania. In: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (pp. 278–292). Warszawa: PWN.

Śliwerski B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Impuls.

Wach K. (2004). Analiza otoczenia przedsiębiorstwa w szkołach i koncepcjach zarządzania. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 812.

Wołoszyn S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Dom Wyd. Strzelec.

Netography

Sams A. (2021). There Is No Such Thing as THE Flipped Class. Retrieved from: http://chemicalsams.

blogspot.com/2011/10/there-is-no-such-thing-as-flpped-class.html (access: 25.02.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2021.5.73-85
Date of publication: 2021-11-15 21:31:42
Date of submission: 2021-05-16 16:01:22


Statistics


Total abstract view - 1097
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 522

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Małgorzata Kabat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.