About the picture book and its use for pre-school children
Abstract
The development of civilization and technology promotes access to visual culture. The complete formation of human personality includes introduction to understanding of cultural communications, requires preparation from the earliest years of life. In the visual education of children the key assumption is the usage of picture books and books with illustrations of artistic character. They constitute the first artistic medium, the primary carrier of aesthetic values. Due to the ubiquity of visual culture in the 21st century, it has a vital significance in the contemporary aesthetic education of a child. Activities of a teacher are often the only chance for a child to learn to draw from cultural heritage of fine arts.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Boguszewska A., Ilustracja i ilustratorzy lektur dla uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce w latach 1944–1989. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.
Boguszewska A., Projekty graficzne pozapodręcznikowego wyboru książek zalecanego do edukacji elementarnej w Polsce w latach 1918–1945. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.
Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak. Instytut Sztuki Popularnej, Poznań 2017.
Mortkowiczowa J., O wychowaniu estetycznym. Warszawa 1904, wyd. II.
Rozmowa z artystą plastykiem Agnieszką Zawadzką w dn. 3 marca 2013.
Standardy edukacji kultury. Materiały do konsultacji środowiskowych. Polska Rada Muzyczna, Warszawa 2008
Rychlicki Z., Ilustracje w książkach Naszej Księgarni, 1921–1971. Nasza Księgarnia, Warszawa 1972.
* Literatura nie zawiera książek wykorzystanych w artykule jako przykłady poglądowe.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.3.201-214
Date of publication: 2019-04-19 10:35:49
Date of submission: 2017-02-27 11:45:26
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Anna Boguszewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.