The Role of special education teachers in motivating disabled and sociall y maladjusted young people for self -education
Abstract
special education teachers that are indispensable in the process of motivating disabled and
socially maladjusted pupils for self-education. The presented information is unique as compared with the existing, one-sided analyses devoted to the duties of special education teachers in supporting the self-development capabilities of pupils. In the process of motivating pupils for self-realization it is necessary to develop the self-esteem and the feeling of development needs of the pupils, and to prepare them to function in society on their own. The presented discussion takes into account the assumptions of humanist psychology and the transgressive concept of human development.
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Baley S. (1946). Drogi samopoznania. Wiedza, Zawód, Kultura, Warszawa.
Gasik J. (2010). Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa,.
Hiszpańska B. (201). Prawda u podstaw samowychowania. Tow. Nauk. KU L, Lublin.
Jankowski D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Wyd. A. Marszałek, Toruń.
Kocuj M. (2008). Pedagog specjalny we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. W: Z. Palak, A. Bujnowska (red.). Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Wyd. UMCS , Lublin.
Kozaczuk F., Urban B. (red.) (1997). Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. WSP , Rzeszów.
Kozielecki J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. „Żak”, Warszawa.
Kozielecki J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. PWN, Warszawa.
Kozielecki J. (1997). Transgresja i kultura. Wyd. „Żak”, Warszawa.
Łukasiewicz W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk.
Matwijów B. (1994). Kształtowanie się człowieka w pedagogicznych koncepcjach XX wieku. Wyd. UJ, Kraków.
Moleda J., Mirosław K. (2010). Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. MEN , Warszawa.
Obuchowska I. (2007). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. PWN, Warszawa.
Okoń W. (1975). Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. PWN, Warszawa.
Opora R. (2010). Resocjalizacja. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Palka S. (2006). Metodologia, Badania, Praktyka pedagogiczna. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk.
Sidor B. (2009). Podmiotowość osoby z niepełnosprawnością umysłową. W: A. Klinik (red.). Edukacja jako proces socjalizacji osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Wojciechowski B. (2007). Niepełnosprawność. Rodzina. Dostanie. Wyd. „Żak”, Warszawa.
Wyczesany J., Mikruta A. (red.) (2002). Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wyd. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków.
http://www.unic.un.org.pl/dokumenty/Konwencja_Praw_Osob_Niepelnosprawnych. pdf (dostęp: 09.11.2013).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.231
Date of publication: 2015-05-19 11:24:09
Date of submission: 2015-04-20 11:20:27
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2015 Lublin Pedagogical Yearbook
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.