Effectiveness of Education in Polish Discourse – Types and Variables
Abstract
Introduction: The effectiveness of education in literature is described in the theoretical and application areas. Efficiency directly connotes multidimensionality and multithreading. In education, the term appears twice, in a narrower and broader sense. In a narrower sense, efficiency is opposed to quantity. It identifies those features and qualities that cannot be measured and are necessary in the school's job description. In the second case, efficiency combines measurable and immeasurable features. The text of the article largely refers to Polish research explorations of this area, although in some places it also cites the positions of foreign researchers.
Research Aim: In this area, we can assume the desirability of reviewing the variables occurring in the study of the effectiveness of education, i.e. regarding: work of students, teachers, learning objectives, principles of education, education content, education methods, forms of education, didactic aids, material and technical base and other variables .Evidence-based Facts: In terms of history, the effectiveness of education set expectations for teachers and students in terms of cognitive, emotional and psychomotor performance. On the cognitive level, the subject of research was: knowledge, understanding, application, analysis, synthesis. In the emotional sphere: perception, reaction, evaluation, organizing, characterizing, and in the psychomotor sphere: perception, attitude, guided response, adaptation, originality.Summary: The discussed various aspects of the effectiveness of education overlap and are not easy to separate. In order to improve the didactic and educational process, it is necessary to conduct research on all the forms of effectiveness that occur within it. It seems obvious if we treat the efficiency of school education as a global name for its various varieties.Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Adamska. A. (2017). Efektywność e-nauczania z perspektywy szkoły wyższej. Edukacja ekonomiczna i menedżerów. Tom 2/44, 83-95.
Denek. K. (1977). Z zagadnień metrologii dydaktycznej. Katowice.
Denek. K. (1977a). Predyktory i kryteria efektywności kształcenia. Ruch Pedagogiczny nr 4.
Denek. K. (1981). Pomiar efektywności kształcenia w szkole wyższej. Warszawa.
Denek. K. (1997). Efektywność Edukacji Szkolnej. W: Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Bydgoszcz. Studia Pedagogiczne z. 30, (s. 91-106).
Denek. K. (2011). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy, t. II W: Dydaktyka akademicka i jej efekty. Poznań.
Denek. K. (2013). Znaczenie rozeznawania efektywności kształcenia w jego unowocześnianiu, W: L. Pawelski (red.). O poprawę efektywności kształcenia. PSNT, Szczecinek, (s. 97-112).
Drozdowicz. Z. (2008). Sztuka waloryzacji, „Forum Akademickie” nr 12, 25-27.
Furmanek. W. (2012). Problemy efektywności edukacji informatycznej i informacyjnej, W: Dydaktyka Informatyki nr 7, 11-44.
Gurycka. A., Kofta. M. (1993). Wychowanej, jako podmiot działań, Warszawa W: (red.), A. Bogaj, Efektywność kształcenia, (s.179).
Hnatiuk. M. (2020). Czynniki społeczne warunkujące efektywność kształcenia. Czyn-nik polityczny. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, (s.5).
Hnatiuk. M. (2020). Determinanty gospodarcze warunkujące efektywność kształcenia w Polsce i na Ukrainie. Szkoła-Zawód-Praca, nr 20.
Janicka-Panek. T. (2018). Zadania zawodowe nauczycieli przedszkoli w kontekście celów wychowania oraz oceny efektywności wychowania przedszkolnego. W: A. Solak (red.), Edukacja zawodowa i ustawiczna. Warszawa: APS.
Jeruszka. U. (2008). Przemiany w sferze pracy we współczesnym świecie w kontekście potrzeby edukacji permanentnej. W: R. Gerlach (red.), Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Bydgoszcz: UKW.
Kowal. W. (2013). Skuteczność i efektywność – zróżnicowane aspekty interpretacji. Organizacja i Kierowanie, 4/157, 11–23.
Kruszewski. K. (1987). Zmiana i wiadomość, W: Perspektywa Dydaktyki Ogólnej. Warszawa.
Kuc. B. (2015). Aksjologia organizacji i zarządzania. Na krawędzi kryzysu wartości. PTM.
Maison. D. (2016). Raport – Przyszłość Polskiej Nauki – potencjał i bariery współpracy biznesu z nauką, Wyd. Fundacja Warszawa Enterprise Institute, Warszawa (s. 7).
Mesjasz. C. (2009). Przegląd koncepcji efektywności władania korporacyjnego. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 1, 277–289.
Niedzielski. E. (2011). Wybrane zagadnienie z podstaw zarządzania. UWM Olsztyn.
Nowosielski. S. (red.). (2008). Procesy i projekty logistyczne, WUE, Wrocław.
Okoń. W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.
Racinowski. S. (1974). Pomiar i ocena osiągnięć ucznia oraz sprawności pracy szkoły, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 1.
Rummler. G., Brache. A. (2000). Podnoszenie efektywności organizacji. Jak zarządzać „białymi plamami” w strukturze organizacyjnej? PWE. Warszawa.
Samuelson. P. A., Nordhaus. W. D. (2005). Ekonomia, PWN, Warszawa.
Skrzypek. E., Hofman. M. (2010). Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Wolters Kluwer. Warszawa.
Szymańska. E. (2009). Zastosowanie metody DEA do badania efektywności gospodarstw, „Journal of Agribusiness and Rural Development” nr 2.
Wenta. K. (2013 b). Efektywność i efekty praktyk pedagogicznych. W: J. Grzesiak (red.), Efektywność i efekty praktyki pedagogicznej. PWSZ Konin.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.95-109
Date of publication: 2021-12-31 11:12:55
Date of submission: 2021-10-13 11:55:13
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Rafał Ireneusz Wawer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.