Identity and social memory from the perspective of intercultural education – based on research conducted among polish and israeli high school students

Joanna Sacharczuk

Abstract


In the article I refer to the issue of social memory and collective identity. The theoretical context of work is intercultural education. The conclusions presented in the text are based on research conducted in 2013 with the participation of high school students from Poland and Israel using the diagnostic survey method. The subject of research is the memory of Bialystok’s past as an element of the collective identity of Poles and Jews. The research was conducted in high schools in Bialystok and in the Kiryat Bialystok district in Yehud in Israel. The purpose of the analysis was to discover those elements of identity identification that facilitate intercultural communication and allow cultural groups – in particular Poles and Jews – to cooperate to learn about the common heritage of their ancestors. It turned out that the sense of belonging to many different cultural groups declared by high school students is connected with the occurrence of a monumental type of memory characterized by rich knowledge and functionality. This is the most desirable memory in educational work. The strong display of continental and global identification, but also national identification, correlates with desemanantisation of social memory. The more clearly young people are oriented towards the world and Europe and express their attachment to the nation, the more often they withdraw from involvement in the affairs of the local environment and the region. Social changes require a diagnosis of identity and social memory, detection of elements that cause communication problems.


Keywords


intercultural education, social memory, social identity, identification profiles

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Assmann, A. (2013). Między historią a pamięcią. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: doi.org/10.31338/uw.9788323514497.

Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.

Boski, P. (1992). O byciu Polakiem w Ojczyźnie i o zmianach tożsamości kulturowo-narodowej na obczyźnie. W: P. Boski. M. Jarymowicz. H. Malewska-Peyre (red.). Tożsamość a odmienność kulturowa (s. 71–196). Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Cytron, T. (1996). Dzieje zbrojnego powstania w Getcie Białostockim. Tel Awiw, (brak informacji o wydawnictwie, nakł. autora).

Dobroński, A. (2001). Białystok: historia miasta. Białystok: Zarząd Miasta Białegostoku.

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i Tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.

Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.

Kłoskowska, A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: PWN.

Nie-miejsca pamięci. Elementarz. (2017). Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci. Kraków. Opublikowano: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/49688 [dostęp:

03.2020].

Nikitorowicz, J. (2003). Edukacja międzykulturowa. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. 1 (s. 934). Warszawa: Żak.

Nora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les Lieux de Mémoire. Archiwum, 2, 5–11.

Poczykowki, R. (2010). Lokalny wymiar pamięci: pamięć zbiorowa i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku.

Pomian, K. (2006). Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wyd. UMCS.

Rabczuk, W. (2013). UNESCO – orędownik różnorodności kulturowej, edukacji międzykulturowej i dialogu międzykulturowego. W: T. Lewowicki. E. Ogrodzka-Mazur. A. Gajdzica (red.). Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne (s. 15–29). Toruń: Adam Marszałek.

Saryusz-Wolska, M. (2011). Spotkania czasu z miejscem. Szkice o pamięci i miastach. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.

Sobecki, M. (2007). Kultura symboliczna a tożsamość. Studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Trans Humana.

Stephan, W.G., Stephan, C.W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Szpociński, A. (red.) (2005). Wobec przeszłości, pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. Warszawa: Instytut im. Adama Mickiewicza.

Szpociński, A., Kwiatkowski, P.T. (2006). Przeszłość jako przedmiot przekazu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.53-73
Date of publication: 2020-12-23 16:16:38
Date of submission: 2020-01-05 19:32:24


Statistics


Total abstract view - 747
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 551

Indicators





Copyright (c) 2020 Joanna Sacharczuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.