Rola szkoły w procesie konstruowania przez dziecko roli czwartoklasisty
Streszczenie w języku polskim
Proces wchodzenia ucznia w rolę czwartoklasisty wiąże się z koniecznością opanowania nowego repertuaru zachowań, które stanowią odpowiedź na zmiany zachodzące w przestrzeni codzienności szkolnej. Dobrze opanowany system zachowań trzecioklasisty nie sprawdza się w rzeczywistości edukacji przedmiotowej. To pociąga za sobą konieczność zmian na poziomie intrapsychicznym i interpsychicznym. Adaptacja zatem przez wchodzenie w rolę może stać się formą rozwoju ucznia, zwłaszcza wtedy, gdy opiera się na inicjowaniu zmian rozwojowych. Jednocześnie jednak niesie także ryzyko niekorzystnych zmian, gdy uczeń doświadcza jedynie silnej presji zewnętrznej, a przy tym nie dysponuje odpowiednimi zasobami, doświadcza deprywacji ważnych dla niego potrzeb i nie może liczyć na adekwatne wsparcie społeczne. Wówczas adaptacja do roli może przybierać nawet formy patologiczne. W tekście tym podjęto rozważania dotyczące istoty i znaczenia wsparcia społecznego udzielanego przez szkołę uczniom podejmującym rolę czwartoklasisty, skupiając się głównie na zadaniach nauczycieli.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Appelt K., 2005, Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska A., 2004, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Brzezińska A.I., 2005, Jak skutecznie wspomagać rozwój?. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Erikson E.H., 2004, Tożsamość a cykl życia. Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Hajnicz W., Konieczna A., 2013, Diagnozowanie kompetencji dzieci w procesie edukacyjnym. Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Michalak R., Misiorna E., 2006, Konteksty dojrzałości szkolnej. W: Doradca Nauczyciela Sześciolatków. Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Michalak R., 2013, Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretycznoempiryczne. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Rychlewska K., 2006, Adaptacja dzieci do sytuacji szkolnej. „Edukacja i Dialog”, nr 3, 22–26.
Wilski M., 2011, Adaptacja uczniów do warunków szkoły. W: S. Kowalik (red.), Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki. Warszawa, PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.111-128
Data publikacji: 2018-11-06 13:36:59
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 13:05:19
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Renata Michalak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.