Przygotowanie nauczycieli szkoły podstawowej na poziomie uniwersyteckim: aspekt teoretyczno-praktyczny

Nataliya Machynska

Streszczenie w języku polskim


W artykule rozpatrzono właściwości kształtowania nawyków zawodowo-pedagogicznych nauczycieli klas podstawowych w szkole wyższej. Autorka proponuje określenia, które ujawniają istotę pedagogicznej działalności nauczyciela, w szczególności: działalności zawodowej, wyszkolenia zawodowego, nawyków pedagogicznych. Ponadto przeanalizowano elementy mistrzostwa zawodowego nauczyciela szkoły podstawowej, takie jak: humanistyczna orientacja, kompetencja zawodowa, nawyki pedagogiczne, metodyka nauczania. Zaznaczono, że humanistyczne kierunki stanowią jeden z najważniejszych składników pedagogicznego mistrzostwa nauczyciela szkoły podstawowej. Autorka wyodrębniła składowe wartości orientacji nauczyciela (poczucie własnej godności, środki pedagogicznego wpływu, osoba ucznia, humanistyczna strategia działalności), określiła też właściwości kształtowania kompetencji zawodowych nauczycieli szkoły podstawowej w kontekście systemowego procesu edukacyjnego uczelni. Podkreślone zostały kluczowe kompetencje, które określają gotowość przyszłych studentów do realizacji działalności pedagogicznej (komunikatywność, percepcja, kreatywność, optymizm, odporność emocjonalna, mobilność).


Słowa kluczowe


profesjonalizm, nawyki pedagogiczne, działalność zawodowa nauczycieli, gotowość zawodowa, mobilność zawodowa

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Абдулина, А.А., 1990, Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. Москва: Просвещение.

Бойченко, О.І., Сухомлинський, В.O., 2014, Про професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського: Педагогічні науки, T. 1, № 47 (114), pp. 32–34.

Гончаренко, С.У., 1997, Український педагогічний словник. Київ: Лібід.

Зязюн, І.А., 2001, Наука і мистецтво педагогічної дії. «Професійна освіта: педагогіка і психологія», T. 3, pp. 357–380.

Зязюн, І.А., Сагач, Г.М., 1997, Краса педагогічної дії. Київ: Вища школа.

Каирова, А.И. (ред.), 1988, Педагогическая энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия, Т. 3.

Корень, А., Зміст загальнопедагогічної підготовки майбутнього вчителя як наукова проблема, http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vird_2013_30_15 [access: 15.02.2017].

Кулюткина, Ю.Н., Сухобская, Г.С., 1981, Моделирование педагогических ситуаций. Москва: Просвещение.

European Adult Learning Glossary, Level 1, https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/adultglossary1_en.pdf [access: 15.02.2017].

Онушкин, В.Г., Огарев, Е.И., 1995, Образование взрослых. Междисциплинарный словарь терминологии. Санкт-Петербýрг–Воронеж.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.2.105-113
Data publikacji: 2018-11-21 09:27:20
Data złożenia artykułu: 2017-10-16 07:08:51


Statystyki


Widoczność abstraktów - 839
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 535

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Natalya Machynska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.