Trudności wychowawcze w przypadku uczniów z niepełnosprawnością wzroku w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych
Streszczenie w języku polskim
a emancypacją w procesie wychowania, instrumentalizm rewalidacyjny, endo- i egzogenne uwarunkowania trudności wychowawczych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Chłodna I., 2008, Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża. Lublin, Wydawnictwo KUL.
Czerwińska K., 2007, Stereotypy i uprzedzenia wobec osób niewidomych i słabo widzących przegląd badań. „Wychowanie na co dzień”, 7/8.
Dykcik W., 2001, Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań, Wydawnictwo UAM.
Gajdzica Z., 2013, Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej. Kraków–Katowice, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Gajdzica Z., 2015, O wychowaniu, którego zabrakło – kilka uwag na marginesie badań nad kształceniem integracyjnym i inkluzyjnym. „Annales UMCS”. Sectio J, vol. XXVIII, 1.
Grzyb B, 2013, Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krause A., 2011, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łobocki M., 1989, Trudności wychowawcze w szkole. Warszawa, Wydawnictwo WSiP.
Majewski T., 1983, Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa, PWN.
Majewski T., 1997, Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem w systemie integracyjnym. Warszawa, PWZN.
Oleś P., Steuden S., Toczołowski J., 2002, Jak świata mniej widzę: zaburzenia widzenia a jakość życia. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
Osik D., 1991, Kształcenie uczniów niedowidzących w systemie integracyjnym w opinii nauczycieli. „Szkoła Specjalna”, 5.
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2013/2014, Warszawa, GUS.
Palak Z., 2000, Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w Sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik 2. (Dz.U. 2009 nr 4, poz. 17).
Sękowska Z., 1985, Pedagogika specjalna. Zarys. Warszawa, PWN.
Sękowska Z., 1998, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Siwecka E., 2009, Stan i uwarunkowania trudności wychowawczych w gimnazjum. „Hejnał Oświatowy”, 11/87.
Szumski G., 2010, Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.75
Data publikacji: 2018-04-09 14:33:12
Data złożenia artykułu: 2016-12-03 16:17:19
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Beata Papuda-Dolińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.