Rola pedagoga szkolnego w opiniach studentów pedagogiki
Streszczenie w języku polskim
Pedagog szkolny jest specjalistą najczęściej zatrudnianym w polskich szkołach. Zawód ten istnieje od roku szkolnego 1973/74 i przez wiele lat starano się sprecyzować katalog zadań pełnionych przez jego przedstawicieli. W tekście dokonano prezentacji procesu kształtowania się specyfiki roli zawodowej pedagogów szkolnych. Przeanalizowano również wyniki badań dotyczących tej problematyki, przeprowadzonych wśród studentek pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zaprezentowano opinie respondentek na temat zadań pedagoga szkolnego, trudności i barier w ich realizacji, modelu tego specjalisty (jego pożądanych cech, wiedzy i umiejętności), a także chęci i gotowości pracy w tym zawodzie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (2001). Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków.
Charakterystyka zawodu, [online], www.pedagogszkolny.pl (dostęp: 18.10.2015).
Jundziłł I. (1980). Rola zawodowa pedagoga szkolnego. Warszawa.
Jundziłł I. (1993). Pedagog szkolny. W: W. Pomykało (red.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, s. 533–535.
Lewandowska-Kidoń T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.). W trosce o wychowanie. Lublin, s. 239–240.
Matyjas B. (2005). Pedagog szkolny. W: U. Śmietana (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa 2005, s. 85–87.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2003 Nr 11. Poz. 114.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2001. Nr 13. Poz. 110.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2011. Nr 228. Poz. 1487.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2013. Nr 228. Poz. 532.
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa.
Załącznik do Zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 7 listopada 1975 r. w sprawie pracy nauczyciela – pedagoga szkolnego. Dz.Urz. MOiW 1975 r. Nr 11. Poz. 112.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.179
Data publikacji: 2017-02-21 11:17:39
Data złożenia artykułu: 2016-07-14 18:21:55
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2017 Wiesława Walc
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.