The role of the pedagogue in the opinion of students of education
Abstract
School counselor (pedagogue) is a specialist most often employed in Polish schools. The profession was established in the school year 1973/1974, and for many years the authorities tried to clarify the list of tasks performed by its representatives. In the essay, the process of shaping the specifics of the role of professional school counselors has been taken into consideration The author analyzed the results of research on this issue, carried out among students of pedagogy. She discussed respondents’ opinions about the school counselor’s tasks, difficulties and barriers to their implementation, the standard of this specialist (his desired personality traits, knowledge and skills) as well as the students’ willingness and readiness to work in this profession.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D. (2001). Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków.
Charakterystyka zawodu, [online], www.pedagogszkolny.pl (dostęp: 18.10.2015).
Jundziłł I. (1980). Rola zawodowa pedagoga szkolnego. Warszawa.
Jundziłł I. (1993). Pedagog szkolny. W: W. Pomykało (red.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa, s. 533–535.
Lewandowska-Kidoń T. (2015). Rola pedagoga we współczesnej szkole w opinii nauczycieli i studentów pedagogiki. W: T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa (red.). W trosce o wychowanie. Lublin, s. 239–240.
Matyjas B. (2005). Pedagog szkolny. W: U. Śmietana (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 4. Warszawa 2005, s. 85–87.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2003 Nr 11. Poz. 114.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2001. Nr 13. Poz. 110.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2011. Nr 228. Poz. 1487.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2013. Nr 228. Poz. 532.
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003). Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa.
Załącznik do Zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 7 listopada 1975 r. w sprawie pracy nauczyciela – pedagoga szkolnego. Dz.Urz. MOiW 1975 r. Nr 11. Poz. 112.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.179
Date of publication: 2017-02-21 11:17:39
Date of submission: 2016-07-14 18:21:55
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2017 Wiesława Walc
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.