Using Assistive Technologies in the Workplace by Individuals with Visual Impairments – an Analysis of User Experiences

Dorota Chimicz, Małgorzata Walkiewicz-Krutak

Abstract


Introduction: This article presents the results of research examining various aspects of professional activity among individuals with visual impairments.
Research Aim: The aim of the study was to explore the professional experiences of individuals with visual impairments in relation to their use of assistive technologies (AT) in the workplace, with particular emphasis on the impact of these technologies on work efficiency and job satisfaction.
Research Method: The study employed a diagnostic survey method and was conducted between May and December 2024. A total of 28 respondents (16 women and 12 men) participated in the research.
Result: The majority of respondents were employed under standard employment contracts, primarily in the open labour market. Participants rated the usefulness of AT highly and emphasized their significant impact on job satisfaction. The most frequently used AT included screen readers, mobile applications, and mobile devices.
Conclusion: The findings highlight the diversity of career paths pursued by individuals with visual impairments and underscore the crucial role of technological solutions in professional task execution. The study suggests that modern AT have become a standard feature in workplaces for visually impaired individuals. Respondents highly valued the effectiveness and practicality of these technologies.

Keywords


individuals with visual impairments, professional activity, assistive technology, job satisfaction

Full Text:

PDF

References


American Foundation for the Blind. (2022). Workplace Technology. Technology and Accommodations: Employment Experiences of U.S. Adults Who Are Blind, Have Low Vision, or Are Deafblind. Research Report. https://www.afb.org/sites/default/files/2022-01/AFB_Workplace_Technology_ExecSummary_Accessible_FINAL.pdf#:~:text=training%2C%20using%20technology%20for%20day,in%20creating%20an%20inclusive%20workplace

Bilewicz, M., & Kluczyk, M. (2012). Sytuacja osób z dysfunkcją narządu wzroku na rynku pracy w okręgu podlaskim Polskiego Związku Niewidomych. Rozprawy Społeczne, 6(1), 43–63. https://rozprawyspoleczne.edu.pl/pdf-111247-41429?filename=SYTUACJA%20OSOB%20Z.pdf

Botelho, F.H.F. (2021). Accessibility to digital technology: Virtual barriers, real opportunities. Assistive Technology, 33(supl.), 27–34. https://doi.org/10.1080/10400435.2021.1945705

Całek, G., Niedbalski, J., Racław, M., & Żuchowska-Skiba, D. (2021). Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/44024/Calek%20i%20in._Wirtualizacja.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). (2021). Sytuacja zawodowa Polaków i gotowość zmiany zatrudnienia. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_152_21.PDF

Chodkowski, Z. (2019). Znaczenie adaptacji zawodowej w rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(46), 79–95.

Diener, E., Emmons, R.A., Larsen, R.J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71–75.

Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (FIRR). (2023). Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników czytników ekranu: Subiektywne podsumowanie. https://firr.org.pl/wyniki-ankiety-przeprowadzonej-wsrod-uzytkownikow-czytnikow-ekranu-subiektywne-podsumowanie/

Fundacja Mir. (2024). Rola aplikacji mobilnych we wsparciu osób niewidomych w życiu codziennym: Kilka przykładów, https://mir.org.pl/2024/12/03/33-rola-aplikacji-mobilnych-we-wsparciu-osob-niewidomych-w-zyciu-codziennym-kilka-przykladow

Hildt-Ciupińska, K., & Pawłowska-Cyprysiak, K. (2021). Wykorzystanie potencjału pracowników niepełnosprawnych – wstępne wyniki badań. Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, 4, 17–21. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0014.8320

Instytut Badań Marketingowych i Społecznych VRG Strategia. (2006). Postawy osób z dysfunkcją wzroku wobec problemów edukacji i zatrudnienia: Raport z badań. Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego. https://firr.org.pl/wp-content/uploads/2018/04/FIRR_Raport_ostateczny_postawy_osob_z_dysfunkcja_wzroku.pdf

Jabłonowski, K. (2023). Osoby z niepełnosprawnościami a praca zawodowa. Polska „w ogonie” Europy? Konkret24. https://www.konkret24.pl

Jaglarz, E. (2017).Praca i jej znaczenie dla osób z niepełnosprawnością. Prawny i społeczny wymiar funkcjonowania zawodowego osób z niepełnosprawnością. Studia Socialia Cracoviensia 2(17), 181–196. http://dx.doi.org/10.15633/ssc.2463

Karyń, A. (2024). Osoby dorosłe z niepełnosprawnościami w erze cyfrowej. Szanse i zagrożenia. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 94(2), 126–136. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8764

Kobus-Ostrowska, D. (2017). Znaczenie pracy w życiu osoby z niepełnosprawnością w świetle badań kwestionariuszowych. Rynek Pracy, 2(161), 31–39.

Kobus-Ostrowska, D. (2018). Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Kruse, D., Schur, L., Johnson-Marcus, H.A., Gilbert, L., Di Lallo, A., Gao, W., & Su, H. (2024). Assistive technology’s potential to improve employment of people with disabilities. Journal of Occupational Rehabilitation, 34(2), 299–315. https://doi.org/10.1007/s10926-023-10164-w

Kukulak-Dolata, I., & Poliwczak, I. (2015). Profile społeczno-demograficzne osób niepełnosprawnych a ich aktywność zawodowa. Polityka Społeczna, 3, 5–12.

Lubrańska, A., & Jezierska, B. (2022). Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością w kontekście satysfakcji z pracy i jakości życia. Polityka Społeczna, 4, 18–28. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0015.8737

Marinaci, T., Russo, C., Savarese, G., Stornaiuolo, G., Faiella, F., Carpinelli, L., Navarra, M., Marsico, G., & Mollo, M. (2023). An inclusive workplace approach to disability through assistive technologies: A systematic review and thematic analysis of the literature. Societies, MDPI, 13(11), 231. https://ideas.repec.org/a/gam/jsoctx/v13y2023i11p231-d1270679.html

McDonnall, M.C., Steverson, A., Sessler Trinkowsky, R., & Sergi, K. (2024). Assistive technology use in the workplace by people with blindness and low vision: Perceived skill level, satisfaction, and challenges. Assistive Technology: The Official Journal of RESNA, 36(6), 429–436. https://doi.org/10.1080/10400435.2023.2213762

Muhsin, Z.J., Qahwaji, R., Ghanchi, F., & Al-Taee, M. (2024). Review of substitutive assistive tools and technologies for people with visual impairments: Recent advancements and prospects. Journal on Multimodal User Interfaces, 18, 135–156. https://doi.org/10.1007/s12193-023-00427-4

Najwyższa Izba Kontroli. (2021). Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych przez powiatowe urzędy pracy. Warszawa. https://www.nik.gov.pl/plik/id,25417,vp,28178.pdf

Olszewski, M. (2024). Internet bez barier? Osoby niewidome i słabowidzące o swoich doświadczeniach w Sieci. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 43(1), 67–87. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.67-87

Pawłowska-Cyprysiak, K., & Hildt-Ciupińska, K. (2021). Test Kompetencji Cyfrowych dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Media i Społeczeństwo, 14, 85–101. https://doi.org/10.53052/MiS.2021.14.06

Pentor Research International. (2006). Gmino, jaka jesteś? Badanie działalności gmin na rzecz osób niepełnosprawnych. PFRON. https://www.pfron.org.pl/fileadmin/ftp/dokumenty/UE/Gmino_jaka_jestes/raport_woj_mazowieckie.pdf.

Pentor Research International. (2009). Badania wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, cz. 2/6. PFRON. https://www.pfron.org.pl/fileadmin/ftp/dokumenty/Badania_i_analizy/Raport_CZESC_2z6_N_wzrokowo_final.pdf

Plichta, P. (2018). The use of information and communication technologies by young people with intellectual disabilities in the context of digital inequalities and digital exclusion. E-methodology, 5(5), 10–23.

Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. In J. Pyżalski (Ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 70–80). EduAkcja.

Polski Związek Niewidomych. (2020). Darmowe aplikacje wspierające osoby z dysfunkcjami wzroku. https://pzn.org.pl/darmowe-aplikacje-wspierajace-osoby-z-dysfunkcjami-wzroku/

Rogowska, D. (2023). Osoby niewidome oraz ich zatrudnienie w świetle wybranych problemów. Szkoła – Zawód – Praca, 25, 172–184. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.07

Sieklicka, M. (2020). Wsparcie zatrudnienia i samozatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Polityka Społeczna, 5–6, 23–30. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0014.2889

Śmiechowska-Petrovskij, E. (2017). Preferencje osób z dysfunkcją wzroku w zakresie korzystania z informacyjno-komunikacyjnych technologii wspomagających. Forum Pedagogiczne, 1, 185–196. https://doi.org/10.21697/fp.2017.1.13

Tyfloświat. (2015). Raport z badania preferencji użytkowników czytników ekranu. https://tyfloswiat.pl/raport-z-badania-preferencji-uzytkownikow-czytnikow-ekranu/

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz.U. 2019 poz. 848). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000848

Wolan-Nowakowska, M. (2017). Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnością wzroku. In M. Paplińska & M. Walkiewicz-Krutak (Eds.), Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej (pp. 185–195). Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zalewska, A.M. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy: Pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 49–61.

Zaorska, M. (2015). Tyflopedagog wobec problemu aktywności życiowej – zawodowej i prozawodowej osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową. Akapit.

Zaorska, M. (2021). Nowe technologie oraz sztuczna inteligencja we wspomaganiu aktywności psychofizycznej, codziennego funkcjonowania oraz edukacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. In D. Siemieniecka (Ed.), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej (pp. 271–286). Wyd. UMK.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.111-132
Date of publication: 2025-06-26 23:46:57
Date of submission: 2025-03-12 10:31:01


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators





Copyright (c) 2025 Dorota Chimicz, Małgorzata Walkiewicz-Krutak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.