Kompetencje nauczycieli we wspomnieniach studentów pedagogiki

Krystyna Kusiak, Ewa Sosnowska-Bielicz

Streszczenie w języku polskim


Wydobywanie z pamięci doświadczeń dotyczących własnych byłych nauczycieli jest szczególnie ważne dla studentów pedagogiki kierunków nauczycielskich. Wracając myślą do swoich nauczycieli, mają oni szczególną możliwość nadawania nowych znaczeń i sensów pamiętanym faktom, dokonując ich interpretacji i reinterpretacji z perspektywy nowo zdobytej wiedzy i języka pedagogicznego. Powrót do tych doświadczeń to przyczynek do autorefleksji, budowania wiedzy o sobie, a przede wszystkim warunek głębokiego zrozumienia i zdefiniowania siebie w przyszłej roli zawodowej. W artykule uzasadniono sens wracania do własnych doświadczeń szkolnych, odwołując się do niemierzalnych i niezamierzonych aspektów kształcenia, a także przedstawiono pierwszą część analizy wspomnień. We fragmencie empirycznym skupiono się na sposobach opisywania i oceny nauczycielskich kompetencji merytorycznych, te bowiem należały do najczęściej ujmowanych w studenckich wypracowaniach.

Słowa kluczowe


doświadczenia szkolne; biografia edukacyjna; kompetencje profesjonalne nauczyciela

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czerepaniak-Walczak M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. T. (CCXLII) 168. Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i Studia, Szczecin.

Druczak K. (2005). Zdarzenia krytyczne jako obszar analizy biografii edukacyjnej człowieka. W: L. Koczanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.

Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych. Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa.

Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Wyd. „Żak”, Warszawa.

Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia–Metodyka–Ewaluacja. Wyd. UMCS, Lublin.

Kyriacou Ch. (1997). Effective Teaching in Schools. Theory and Practice. Stanley Thornes (Publishers) Ltd, Cheltenham.

Lewicka M., Wojciszke B. (2000). Wiedza jednostki i sądy o świecie społecznym. W: J. Strelau (red.). Psychologia. T. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. GWP, Gdańsk.

Łobocki M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków.

Maszke A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Wyd. UMK, Toruń.

Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. GWP, Gdańsk.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. W: Neodidagmata 27/28. Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.

Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J. (2003). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Wyd. eMPi2, Poznań.

Śliwerski B. (2001). Program wychowawczy szkoły. WSiP S. A., Warszawa.

Tennyson R. D. (1991). Poznawczy paradygmat uczenia się przystosowany do technologii kształcenia. „Kwartalnik Pedagogiczny” 2.

Teusz G. (2005). Narracja jako teleologiczny model konstruowania jednostkowego obrazu świata. W: L. Koczanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.

Tomaszewski T. (1982). O funkcjach i cechach wiadomości. W: S. Frycie, T. Wróbel (red.). Problemy konstruowania programów szkolnych. WSiP, Warszawa.

Urbaniak-Zając D. (2005). Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych. W: L. Kochanowicz, R. Nahorny, R. Włodarczyk (red.). Narracje – (Auto)biografia – Etyka. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji we Wrocławiu, Wrocław.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.139
Data publikacji: 2015-09-25 09:11:54
Data złożenia artykułu: 2015-09-03 10:29:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 664
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 460

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2015 Krystyna Kusiak, Ewa Sosnowska-Bielicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.