Równi czy różni? Współczesne dylematy edukacji dziecka

Józefa Bałachowicz

Streszczenie w języku polskim


Pilna potrzeba zmiany współczesnej szkoły jest przedmiotem debat podejmowanych w gronie pedagogów, ekspertów z innych dziedzin wiedzy oraz rodziców. Autorka, odwołując się do dwóch kategorii: równości i różnicy, zwraca uwagę na potrzebę podmiotowego i spersonalizowanego podejścia do edukacji dziecka, aby mogło rozwijać indywidualne i społeczne kompetencje potrzebne do życia w demokratycznym społeczeństwie i udziału w gospodarce opartej na wiedzy. Jej zdaniem niezbędne jest w Polsce zbudowanie edukacji elastycznej, odejście od powielania jednakowych wzorów wymagań i wzorów osobowych, „produkcji identycznej wiedzy”, a raczej nastawienie na program spersonalizowany, maksymalizujący indywidualne możliwości, ale przy tworzeniu warunków do wspólnego działania, konstruowanie znaczeń i rozwijania relacji społecznych itp.

Słowa kluczowe


krytyka edukacji; kompetencje podmiotowe w społeczeństwie wiedzy; nierówności w edukacji początkowej; kierunki zmiany edukacji dziecka

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Adamek I., Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczycieli wczesnej edukacji dziecka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Apple M. W. (2013). Can Education Change Society?. Routledge Taylor & Francis Group, New York – London.

Artykuł 28 Konwencji o Prawach Dziecka. W: S. Hart, C. P. Cohen, M. F. Erickson, M. Flekkoy. Prawa dzieci w edukacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wyd. WSP TWP, Warszawa.

Bartkowski J. (2012). Najnowsze trendy społeczne a teoria uwarstwienia. W: A. Bobko, B. Marek-Zborowska (red.). Równi ale różni. Studia nad kryzysem i rozwojem społeczeństwa polskiego. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Boni M. (red.) (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.

Bourdieu P., Passeron J-C. (2006). Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Castalls M., Himanen P. (2009). Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Domański H. (2005). Struktura społeczna. Warszawa.

Foucault M. (1998). Nadzorować i karać. Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Hessen S. (1947). Struktura i treść szkoły współczesnej. Nasza Księgarnia, Warszawa.

Klus-Stańska D, Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa.

Kwieciński Z. (2000). Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej. W: Z. Kwieciński (red.). Alternatywy myślenia o/dla edukacji. IBE, Warszawa.

Kwieciński Z. (2002). Wykluczanie. UMK, Toruń.

Kwieciński Z. (2013). Edukacja – do naprawy. „Akademia” 1 (33).

Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. PWN, Warszawa.

Potulicka E, Rutkowiak J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szymański M. J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Śliwerski B. (2001). Edukacja pod prąd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Touraine A. (2007). Myśleć inaczej. PIW, Warszawa.

Touraine A. (2013). Po kryzysie. Oficyna Naukowa, Warszawa.

Wielecki K. (2010). Wprowadzenie. W: K. Wielecki (red.).

Wybrane problemy demokracji i podmiotowości. Wprowadzenie. Wydawnictwo APS, Warszawa.

Żytko M., Morawska B., Dąbrowski M. (red.) (2012). Uczeń, szkoła, dom. Warszawa




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.13
Data publikacji: 2015-09-25 09:11:49
Data złożenia artykułu: 2015-09-02 12:52:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1206
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 632

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2015 Józefa Bałachowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.