Autorska koncepcja zabawy malarskiej Arno Sterna jako wynik drogi życiowej i doświadczeń zawodowych

Agnieszka Grabowska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Arno Stern jest znany z opracowania autorskiej koncepcji zabawy malarskiej. Na wkład jaki wniósł w dążenia do zrozumienia rysunku dziecka miała wpływ jego droga życiowa.

Cel badań: Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie dorobku życiowego Arno Sterna i  wskazanie na istotne wydarzenia i znaczące osoby, które miały wpływ na jego pracę i eksperyment w zakresie plastyki.

Stan wiedzy: W Polsce brakuje opracowań naukowych na temat zabawy malarskiej. W nielicznych opracowaniach odnajdujemy jedynie wzmianki na temat jego eksperymentu plastycznego.

Podsumowanie: Wskazane jest podjęcie badań na gruncie polskim nad sposobem pracy obejmującym eksperymentalną działalność Arno Sterna oraz przystosowanie zabawy malarskiej do wspierania rozwoju dziecka.


Słowa kluczowe


Malort; pamięć pierwotna; rozwój plastyczny; zabawa malarska

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Całek, A. (2013). Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dauber, S.C. (2017). La semiologia de la expresion: Arno Stern. Grando de Pedagogia. Universitas Baliarica.

Hawranek, M., Opryszek, Sz. (2016). Arno Stern: Nasze dzieci są zmęczone. Gazeta Wyborcza DUŻY FORMAT. Pobrane 10, Kwietnia, 2023 z: https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,21092778,arno-stern-nasze-dzieci-sa-zmeczone.htm

Karolewicz, G. (2004). Potrzeba badań nad biografistyką pedagogiczną. Wyd. KUL.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Wyd. Akademickie ŻAK.

Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls.

Nowak, K. (2018). Rozmowa z Arno Sternem, Zabawa w malowanie. Remedium 4(298), 2-6. Pobrane 4, Lutego, 2023 z: http://www.starastrona.remedium-psychologia.pl/zabawa-w-malowanie-rozmowa-z-arno-sternem/

Skrzyniarz, R. (2018). Dokumenty źródłem analiz i badań biograficznych w pedagogice, Biografistyka Pedagogiczna, 1, 273-289. http://doi.org/10.36578/bp.2018.03.21.

Stern, A-no. (2016). Odkrywanie śladu czym jest zabawa malarska. Wyd. Element.

Stern, A-no. (2018a). Historia Malortu. Odc. 2. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=qp0ZuVjqMVc

Stern, A-no. (2018b). Czym jest ślad? Odc. 3. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=ar6CIr4NWMc

Stern, A-no. (2018c). Pamięć pierwotna. Odc. 6. Pobrane 25 marca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=e9ZnHy4HrsM&t=1s

Stern, A-no. (2020). Szczęśliwy jak dziecko, które maluje. Wyd. Element.

Stern, A-no., Stern A-re. (2018). Mój ojciec, mój przyjaciel. Wyd. Element.

Stern, A-re. (2018). Entuzjaści. Obudź energię swojego dzieciństwa. Wyd. Element.

Stern, A-re. (2021). I nigdy nie chodziłem do szkoły. Historia szczęśliwego dzieciństwa. Wyd. Element.

Szulakiewicz, W. (2004). Biografistyka i jej miejsce w historiografii edukacyjnej po II wojnie światowej. Biuletyn Historii Wychowania, 19–20, 5–13. http://doi.org/10.14746/bhw.2004.19.20.1. 3

Szuścik, U. (2019). Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wagenhofer, E. (2013). Film Alphabet. Pobrane 25 Marca 2023 z: vod.tvp.pl.

Wagenhofer, E., Kriechbaum, S., Stern, A-re. (2018). Alfabet. Wyd. Element.

Materiał ikonograficzny

Ryc. 1 Arno Stern w pracowni malarskiej Malort. - Zdjęcie ze strony wydawnictwa Element (https://wydawnictwoelement.pl/malort/kurs-arno-sterna/)

Ryc. 2. Zabawa malarska w pracowni Malort w Paryżu. Zdjęcie ze strony Gazety Wyborczej. https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,21092778,arno-stern-nasze-dzieci-sa-zmeczone.html




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.137-150
Data publikacji: 2023-11-30 15:08:38
Data złożenia artykułu: 2023-05-31 17:04:57


Statystyki


Widoczność abstraktów - 483
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 374

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Agnieszka Grabowska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.