E-learning i komunikacja nauczyciela z uczniami z zespołem Aspergera w dobie pandemii COVID-19 w Polsce. Raport z badań

Hanna Małgorzata Żuraw

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Ontologicznie ujmując niniejsze opracowanie dotyczy znaczenia e-learningu dla pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jako takie ukazuje znaczenie mediów dla istotnego elementu życia społecznego jakim jest edukacja. 

Cel badań: Celem badań było poznanie zmiany w poglądach nauczycieli dotyczących użyteczności edukacji zdalnej w pracy z uczniem z zespołem Aspergera.

Metoda badań: Metodą badawczą był wywiad w formie wywiadu częściowo kierowanego. Przygotowano listę dyspozycji-co pozwalało na późniejsze dokonanie porównań treści wypowiedzi.

Wyniki: Nauczyciele początkowo obawiali się tego, iż edukacja będzie niemożliwa a sami uczniowie nic nie zyskają. Tak myśleli na początku pracy w nowych, narzuconych im warunkach. Jednak ich własna mobilizacja dała pozytywne efekty. Okazało się, że przy zintegrowaniu działań wszystkich podmiotów edukacji-ich samych, rodziców i uczniów możliwe się stało nie tylko realizowanie programu nauczania ale i rozwijanie szeregu kompetencji w warunkach szeroko zakrojonego,wymuszonego życiem eksperymentu pedagogicznego.

Wnioski: Nauczanie zdalne dało możliwość zminimalizowania edukacyjnych skutków zamykania szkół podczas epidemii. Było swego rodzaju sukcesem w realizacji szeroko zakrojonego eksperymentu dydaktycznego, którego wprowadzenie nosiło znamiona rozpoznania bojem jak to mówią w wojsku.

Przeprowadzone badania wykazały zmiany ustosunkowań samych nauczycieli wobec edukacji zdalnej uczniów z zespołem Aspergera jak też wobec nich samych. Zweryfikowali własne poglądy. Przeszli od uprzedzeń do rozwijania kompetencji. Uzyskane wyniki wskazują na potencjał kreatywności nauczyciela rozwijany w warunkach swoistego „rozpoznania bojem”-siebie i rzeczywistości edukacji w dobie COVID-19. 


Słowa kluczowe


Nauczyciel, e-learning, zmiana, bariery, szanse, zespół Aspergera

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bandura, A. (1997). Self – efficacy. Haravard Mental Health Letter, 13(9), 4-6.

Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Pastorelli, C. (2001). Self – efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations and career trajectories. Child Development, 72(1), 187–207.

Bashe, P. R., Kirby, B. L. (2001). The OASIS guide to Asperger syndrome, advice, support, insights and inspiration. Crown Publishers.

Bruch, H., Sumatra, G. (2006). Efektywne zarządzanie. Jak skutecznie podejmować decyzje,budować strukturę firmy i wykorzystywać czas. Wyd. WUJ.

Chomicki, M. (2020). Psychospołeczne aspekty pracy zdalnej. Wyniki badań przeprowadzonych w trakcie trwania pandemii COVID-19. Zeszyty Naukowe, 3, 31-44.

Cybulska, R., Dryjarska, J., Gotlin, K., Kłoda, M., Pomaska, K., Pyzikiewicz, A. (2016). Uczeń z zespołem Aspergera w szkole. Wyd. ORE.

Dickinson, H., Yates, S. (2020). More than isolated: The experience of children and young people with disability and their families during the COVID-19 pandemic. Report on CYDA’s 2020 COVID-19 (Coronavirus) and children and young people with disability. Pobrane 20, Marca, 2022 z: https://www.cyda.org.au/images/pdf/covid_report_ compressed_1.pdf

Dolot, A. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pracę zdalną – perspektywa pracownika. Ementor, 1(83), 35–43. https://doi.org/10.15219/em83.1456.

Griffin, R.W. (2005). Podstawy zarządzania organizacjami. Wyd. PWN.

Jasperneite, J. (2012). Was hinter Begriffen wie Industrie 4.0 steckt. Computer & Automation. [Dostęp: 27.01.2021].

Kagermann, H., Wahlster, W., Helbig, J. (eds) (2013). Recommendations for implementing the strategic initiative Industrie 4.0: Final report of the Industrie 4.0 Working Group.

Kocejko, M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2).

Kosińska, E. (1999). Dyrektor w szkole: krótki poradnik psychologiczny. Wyd. Rubikon.

Majewska-Opiełka, I. (2004), Umysł lidera : jak kierować ludźmi u progu XXI wieku. Wyd. Medium.

Maruszewski, T. (1967). Mechanizmy radzenia sobie ze stresem a samoocena i poziom lęku. Przegląd Psychologiczny, 19(3), 345-357.

Maruszewski, T. (1981). Mechanizmy zwalczania stresu egzaminacyjnego i ich indywidualne wyznaczniki. Wyd. UAM.

Matusiak, K. B. (2011). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Otto, A. (2015). Design Principles for Industrie 4.0 Scenarios. [Dostęp: 27.01.2016].

Patel, K. (2020). Mental health implications of COVID-19 on children with disabilities. Asian Journal of Psychiatry, 54. https://doi.org/10.1016/ j.ajp.2020.10227

Penc, J. (1998). Zarządzanie dla przyszłości. Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). RAPORT - EDUKACJA ZDALNA W CZASACH COVID-19. Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wyd. UW.

Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii virusa-covid 19.Co robimy obecnie jako nauczyciele? Wyd. EduAkcja Sp. z o.o.

Reber, A. S. (2000). Słownik Psychologii. Wyd. Nauk. SCHOLAR.

Ruffie, J., Sournia, J. Ch. (1996). Historia epidemii .Od dżumy do aids. Wyd. WAB.

Schunk, D. H, Pajares, F. (2002). The development of academic self – efficacy. W A. Wigfield, J. Eccles (Red.), Development of achievement motivation (s. 15-31). Academic Press.

Zakrzewski, J. (1987). Poczucie skuteczności a samoregulacja zachowania. Przegląd Psychologiczny, 30(3), 661–737.

Schwab, K. (2016), The Fourth Industrial Revolution. [Dostęp: 27.01.2016].

Toseeb, U., Asbury, K., Code, A., Fox, L., Deniz, E. (2020). Supporting Families with Children with Special Educational Needs and Disabilities During COVID-19. https://doi.org/10.31234/osf.io/tm69k

UNICEF. (2020a). Children with disabilities. Ensuring their inclusion in COVID-19 response strategies and evidence generation. Pobrane 20, Styczeń, 2021 z: https://data.unicef.org/resources/ children-with-disabilities-ensuring-inclusion-in-covid-19-response/.

UNICEF. (2020b). COVID-19 response: Considerations for Children and Adults with Disabilities. Pobrane 20, Styczeń, 2021 z: https://sites.unicef.org/disabilities/files/COVID-19_response_ considerations_ for_ people_ with_disabilities_190320.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.195-205
Data publikacji: 2022-12-07 21:19:11
Data złożenia artykułu: 2022-04-21 11:23:37


Statystyki


Widoczność abstraktów - 512
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 243

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Hanna Małgorzata Żuraw

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.