Zdalne umiędzynarodowienie? Mobilność edukacyjna studentów w obliczu zmian
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Umiędzynarodowienie jest jednym z kluczowych wskaźników rozwoju szkolnictwa wyższego, a zarazem obszarem funkcjonowania uczelni, który w wyniku globalnego kryzysu zdrowotnego doświadcza znaczących ograniczeń. Wraz z eskalacją rozprzestrzeniania się wirusa uczelnie na całym świecie stają w obliczu bezprecedensowych wyzwań związanych z koniecznością znalezienia nowej formuły dla internacjonalizacji w przestrzeni wirtualnej. Spadek zainteresowania mobilnością międzynarodową jako kluczową formą internacjonalizacji, oraz przyspieszona, nagła transformacja cyfrowa szkolnictwa wyższego wymuszają rewizję strategii uczelni.
Cel badań: W tekście zaprezentowano zestawienie najnowszych danych z europejskich wyników badań poświęconych wpływowi COVID-19 na strategie umiędzynarodowienia, ze szczególnym wskazaniem na międzynarodową mobilność studentów. Celem artykułu jest naszkicowanie bezpośrednich konsekwencji pandemii dla międzynarodowej mobilności studentów oraz sposobów dostosowania się środowiska akademickiego do tych zmian.
Stan wiedzy: Na podstawie analizowanych raportów wskazać można wysoce prawdopodobne kierunki zmian krótko- i długoterminowych strategii umiędzynarodowienia uczelni wyższych, w szczególności aspektów dotyczących projektów mobilności edukacyjnych studentów. Badane źródła zawierają prognozy i rekomendacje ukierunkowane na poszukiwanie efektywnych rozwiązań, by zniwelować skutki kryzysu i przystosować się do funkcjonowania w nowych warunkach.
Podsumowanie: Stworzenie interaktywnej przestrzeni edukacyjnej nie rekompensuje potencjalnym uczestnikom wymian międzynarodowych wymiany doświadczeń i rozwoju specyficznych kompetencji. Wprowadzone restrykcje silnie oddziałują na globalny obraz szkolnictwa wyższego. Doświadczenia te mogą osłabić lub paradoksalnie wzmocnić międzynarodową aktywność uczelni i ukazać nowe perspektywy budowania potencjału uczelni w przestrzeni międzynarodowej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Baron, B. (1993). The politics of academic mobility in Western Europe. Higher Education Policy, 6, 3, 50-54. DOI: https://doi.org/10.1057/hep.1993.40.
Choudaha, R. (2017). Three waves of international student mobility (1999-2020). Studies Higher Education, 42, 5, March, 825-832. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1293872
Estermann, T. Bennetot Pruvot, E., Kupriyanova, V., Stoyanova, H. (2020). The impact of the Covid-19 crisis on university funding in Europe. Lessons learnt from the 2008 global financial crisis. Brussels: European University Association, źródło: https://eua.eu/downloads/publications/eua%20briefing_the%20impact%20of%20the%20covid-19%20crisis%20on%20university%20funding%20in%20europe.pdf [dostęp: 09.12.2020].
Gabriels, W., Benke-Aberg, R. (2020). Student Exchanges in Times of Crisis - Research report on the impact of COVID-19 on student exchanges in Europe. Erasmus Student Network AISBL, źródło: https://esn.org/sites/default/files/news/student_exchanges_in_times_of_crisis_-_esn_research_report_april_2020.pdf [dostęp: 09.12.2020].
Gallup Organization (2011). Youth on the move. Analytical report. Brussels, źródło: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/flash/fl_319b_en.pdf [dostęp: 09.12.2020]
Gomez Recio, S., Colella, Ch. (2020). The world of higher education after Covid-19. How Covid-19 has affected young universities. YERUN: czerwiec, źródło: https://www.yerun.eu/wp-content/uploads/2020/07/YERUN-Covid-VFinal-OnlineSpread.pdf [dostęp: 09.12.2020].
QS [Quacquarelli Symonds] (2020). Impact of the Coronavirus on Prospective International Students. London, may, źródło: https://www.qs.com/portfolio-items/the-impact-of-the-coronavirus-on-prospective-international-students/ [dostęp: 09.12.2020].
Richters, E., Teichler, U. (2006). Student mobility data: current methodological issues and future prospects. W: M. Kelo, U. Teichler, B. Wächter (red.). Eurodata. Student mobility in European higher education. (s. 78-95). Bonn: Lemmens Verlags- & Mediengesellschaft mbH, źródło: https://www.lemmens.de/dateien/medien/buecher-ebooks/aca/2006_eurodata_student_mobility_in_european_higher_education.pdf [dostęp: 09.12.2020].
Siwińska, B., Łysik, J. (2020). Internacjonalizacja w czasach pandemii. Wpływ Covid-19 na studentów zagranicznych w Polsce i rekrutację na studia w roku akademickim 2020/2021, Warszawa: Fundacja Edukacyjna Perspektywy czerwiec, źródło: https://www.krasp.org.pl/resources/upload/Inne_dokumenty_KRASP/Koronawirus-Kominikaty/Raport-umiedzynarodowienie-w-czasie-pandemii-Perspektywy.pdf [dostęp: 09.12.2020].
The Bologna Declaration of 19 June 1999 (1999). Joint declaration of the European Ministers of Education, źródło: https://www.eurashe.eu/library/bologna_1999_bologna-declaration-pdf/ [dostęp: 09.12.2020].
UNESCO [United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization] (2020). Covid-19 school closures around the world will hit girls hardest, źródło: https://en.unesco.org/news/covid-19-school-closures-around-world-will-hit-girls-hardest [dostęp: 09.12.2020].
WHO [World Health Organization], Virtual press conference on COVID-19, 11.03.2020, źródło: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/transcripts/who-audio-emergencies-coronavirus-press-conference-full-and-final-11mar2020.pdf?sfvrsn=cb432bb3_2 [dostęp: 09.12.2020].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.1.117-127
Data publikacji: 2021-04-16 14:27:10
Data złożenia artykułu: 2020-12-05 21:28:43
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Magdalena Zapotoczna
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.