Proces inkluzji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasach 1–3 szkoły podstawowej a poczucie dobrostanu psychicznego. Perspektywa uczniów, nauczycieli i rodziców

Joanna Klimowicz

Streszczenie w języku polskim


Badania własne miały na celu zbadanie opinii uczniów, nauczycieli i rodziców na temat procesu inkluzji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) na etapie klas 1–3 szkoły podstawowej. Metodologia badawcza została oparta na sondażu diagnostycznym z użyciem ankiety i wywiadu. Zastosowanie triangulacji metod badawczych przyczyniło się do uzyskania wszechstronnego spojrzenia na analizowane zagadnienie, co jest kluczowe dla wyciągania trafnych wniosków i rekomendacji praktycznych. W ramach niniejszego artykułu przeprowadzono analizę uzyskanych wyników badań dotyczących procesu inkluzji w odniesieniu do poczucia dobrostanu psychicznego uczniów opisywanego w literaturze przedmiotu. Wyniki odnoszące się do procesu inkluzji w klasach 1–3 szkoły podstawowej umożliwiają głębsze zrozumienie złożonych efektów tego procesu oraz identyfikację obszarów wymagających dalszego wsparcia i doskonalenia praktyk edukacyjnych. Z uwagi na złożoność zagadnienia konieczne są dalsze badania w tej dziedzinie.


Słowa kluczowe


inkluzja edukacyjna; specjalne potrzeby edukacyjne; dobrostan psychiczny; edukacja wczesnoszkolna

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka.

Diener, E., Gohm, C.L., Suh, E., & Oishi, S. (2000). Similarity of the relations between marital status and subjective well-being across cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(4), 419–436.

Farnicka, M., & Liberska, H. (2014). Cierpkie owoce reformy edukacji – perspektywa psychologiczna. Edukacja i Kultura, 1, 36–50.

Farnicka, M., & Liberska H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 4(31), 77–91.

Grosche, M. (2015). Was ist Inklusion? Ein Diskussions- und Positionsartikel zur Definition von Inklusion aus Sicht der empirischen Bildungsforschung. In P. Kuhl, P. Stanat, B. Lütje-Klose, C. Gresch, H.A. Pant, & M. Prenzel (Eds.), Inklusion von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen (pp. 17–39). Springer VS.

Grzesiak, G. (2019). Inkluzja w placówkach wychowania pozaszkolnego – przykłady dobrych praktyk. In J. Aksman & B. Zinkiewicz (Eds.), Inkluzja – wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej (pp. 21–46). Societas Vistulana.

Jach, Ł. (2012). Poczucie dobrostanu psychicznego studentów w kontekście posiadanych zasobów finansowych i społecznych. Psychologia Ekonomiczna, 1, 58–76.

Kasperek-Golimowska, E. (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. Studia Edukacyjne, 19, 179–213.

Klimowicz, J. (2023). Proces inkluzji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie klas 1–3 szkoły podstawowej w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. Praca magisterska nieopublikowana. Krakowska Akademia im Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie.

Liberska, H. (2011). Teorie rozwoju psychicznego. In J. Trempała (Ed.), Psychologia rozwoju człowieka (pp. 71–126). PWN.

Liberska, H. (2014). The wellbeing of children: its source and how it is affected by a sense of exclusion and acculturation. In H. Liberska & M. Franicka, Child of Many Worlds (pp. 15–25). Peter Lang GmbH.

Minczakiewicz, E. (2009). Edukacja włączająca jako imperatyw normalizacji w biegu życia osób niepełnosprawnych. In D. Czajkowska-Ziobrowska & A. Zduniak (Eds.), Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku (pp. 337–344). Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu.

Niśkiewicz, Z. (2016). Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. Studia Krytyczne, 3, 139–151.

Nurmi, J.E. (2012). Students’ characteristics and teacher – child relationships in instruction. Educational Research Review, 7, 177–197.

Porczyńska-Ciszewska, A., & Kraczla, M. (2017). Osobowość jako czynnik determinujący dobrostan psychiczny człowieka. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, 22, 101–117.

Tomasiak-Wyszyńska, W. (2021). Dobrostan ucznia – kwestia szczególnie istotna. UczyMy, 5(42), 9–10.

Wieczorek, T. (2014). Triangulacja metod badawczych w badaniach społecznych. Zagadnienia Społeczne, 1(1), 15–34.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.161-168
Data publikacji: 2024-12-13 13:07:02
Data złożenia artykułu: 2024-06-27 19:01:36


Statystyki


Widoczność abstraktów - 13
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 2

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Klimowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.