Dobrostan psychiczny uczniów i jego uwarunkowania w pedagogice Jespera Juula

Anna Urszula Ozga

Streszczenie w języku polskim


Jesper Juul to duński pedagog, terapeuta rodzinny, twórca humanistycznego podejścia wychowawczego, założyciel międzynarodowej organizacji Familylab, która działa w ponad piętnastu krajach świata. Autor ten dobrostan psychiczny jednostki utożsamia ze zdrowiem psychicznym oraz rozwiniętymi kompetencjami psychospołecznymi i w swoich licznych pracach podpowiada wychowawcom, jak taki cel osiągnąć. Uważa, że należy rozwijać u młodego człowieka cztery obszary: integralność osobistą (samoświadomość, wiedzę dotyczącą własnych potrzeb, emocji, wartości i granic), poczucie własnej wartości (czyli to, co jednostka wie o sobie i jak się z tym czuje), pewność siebie (która zależy od posiadanych umiejętności) oraz osobistą odpowiedzialność (po to, by człowiek sam odpowiadał za swoje decyzje, czyny i wybory). Juul wielokrotnie wskazuje na kryzys szkoły i jej destrukcyjny wpływ na dobrostan psychiczny uczniów, których w tej instytucji nieustannie się ocenia, wymaga od nich posłuszeństwa i decyduje o realizacji podstawowych potrzeb. By sytuację nie tylko uczniów, ale także nauczycieli i rodziców poprawić, proponuje: 1) obowiązek szkolny zamienić na prawo do nauki; 2) zmodyfikować kulturę zarządzania w szkole i wypracować nowy rodzaj przywództwa w edukacji; 3) zatroszczyć się o nauczycieli, w szczególności wyposażyć ich w kompetencje do budowania relacji; treści takie należałoby też wprowadzić do programu przygotowania pedagogicznego studentów – przyszłych nauczycieli; 4) dziękować uczniom za to, że chodzą do szkoły.


Słowa kluczowe


integralność osobista; poczucie własnej wartości; pewność siebie; odpowiedzialność osobista; uczeń; nauczyciel

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Juul, J. (2011a). Nie z miłości: mądrzy rodzice – silne dzieci. MiND.

Juul, J. (2011b). Twoja kompetentna rodzina: nowe drogi wychowania. MiND.

Juul, J. (2012). Twoje kompetentne dziecko: dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?. MiND.

Juul, J., & Qien, M. (2012). Przestrzeń dla rodziny. MiND.

Juul, J. (2013). Agresja – nowe tabu?: dlaczego jest potrzebna nam i naszym dzieciom?. MiND.

Juul, J. (2014). Nastolatki: kiedy kończy się wychowanie?. MiND.

Juul, J., & Krüger, K. (2014). Kryzys szkoły: co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?. MiND.

Juul, J. (2016). Zamiast wychowania: o sile relacji z dzieckiem. MiND.

Juul, J. (2017). Rodzic jako przywódca stada: pełne miłości przywództwo w rodzinie. MiND.

Sowińska, A., & Sowiński, R. (2019). Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński. SOR-MAN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2024.8.23-31
Data publikacji: 2024-12-13 13:06:42
Data złożenia artykułu: 2024-04-17 09:29:45


Statystyki


Widoczność abstraktów - 10
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 7

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Anna Urszula Ozga

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.