Rola języków i technologii w nauczaniu w społecznościach marginalizowanych: perspektywy i praktyki nauczania
Streszczenie w języku polskim
Nauczyciele w społecznościach marginalizowanych stoją przed licznymi wyzwaniami, które mogą mieć wpływ na ich praktyki nauczania. Jednak niewiele wiadomo na temat praktyk stosowanych w klasie, jeśli chodzi o wykorzystanie języków i technologii. Opierając się na danych zebranych w ramach międzynarodowego projektu badawczego z udziałem nauczycieli i uczniów z kilku marginalizowanych społeczności w Bangladeszu, Nepalu, Senegalu i Sudanie, autorzy przedstawiają i poddają refleksji rolę języków i technologii w edukacji z perspektywy nauczycieli. Dane badawcze dotyczące nauczycieli zebrano poprzez wywiady i obserwacje w klasie, a następnie przeanalizowano je przez pryzmat teorii działalności. Pojawiły się sprzeczności pomiędzy językami używanymi na zajęciach a potrzebą używania języków lokalnych w celu wsparcia, zrozumienia, porozumiewania się i dyskusji. Cyfrowe narzędzia do nauczania i uczenia się były wysoko cenione, ale brakowało ich, w związku z czym niektórzy nauczyciele wypełnili lukę, korzystając z własnych zasobów cyfrowych i finansowych. Pomimo pewnych wyzwań związanych ze stosowaniem języka angielskiego w pracy z uczniami, nastawienie nauczycieli do języka angielskiego było pozytywne ze względu na postrzeganą wartość języka angielskiego dla zatrudnienia, dostępu do informacji i statusu społecznego. Badanie przyczynia się do podnoszenia świadomości na temat marginalizacji i nierówności oraz do promowania włączenia społecznego. Dostarcza też wiedzy bezpośrednio od społeczności, które jak dotąd nie były badane pod kątem perspektywy wykorzystania zarówno języków, jak i technologii w edukacji. Autorzy omawiają również implikacje wyników badań dla poprawy praktyk nauczania w społecznościach marginalizowanych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
BERA. (2018). Ethical guidelines for educational research (4th ed.). London: BERA.
Braun, V., Clarke, V. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. Sage Publications.
Cenoz, J., Gorter, D. (2021). Pedagogical Translanguaging. Cambridge: Cambridge University Press.
Cristol, D., Al-Sabbagh, S., Abdulbaki, A., Majareh, M., Uddin Tuhin, S., Gimbert, B. (2019). Innovative delivery of education in Bangladesh using mobile technology. In: C. Glahn, T. Power, E. Tan, E. (Eds.), Proceedings of mLearn 2019: 18th world conference on mobile and contextual learning (pp. 37–45). Delft, September 16, 2019. https://www.learntechlib.org/p/210599/
Cummins, J. (2021). Rethinking the Education of Multilingual Learners: A Critical Analysis of Theoretical Concepts. Multilingual Matters.
Dawadi, S. Giri, R.A., Simkhada, P. (2020). Impact of COVID-19 on the education sector in Nepal: Challenges and coping strategies. Sage Pre-Print. https://eric.ed.gov/?id=ED609894
Devkota, K. R. (2018). Navigating exclusionary-inclusion: school experience of Dalit EFL learners in rural Nepal. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 6, 115–133. doi:10.5278/ojs.globe.v6i0.2331
Engeström, Y. (1999). Perspectives on Activity Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Erling, E.J., Adinolfi, L., Hultgren, A.K. (2017). Multilingual Classrooms: Opportunities and Challenges for English Medium Instruction in Low and Middle Income Contexts. Report. The British Council, Education Development Trust and the Open University. September 2017.
Flores, N. (2016). Combatting marginalized spaces in education through language architecture. Perspectives on Urban Education, 13(1), 1–3, Spring.
Giri, R.A. (2022). Plurilingual education in developing contexts: A pedagogical framework. 20 September 2022, Springer Pre-print (Version 1). doi:10.21203/rs.3.rs-2067037/v1
Giri, R.A. (2019a). Legislating English and the uneasy social divide: How the status of English is presented in the Nepalese education discourses. In: R. Chowdhury, L. Yazdanpanah (Eds.), Asia Pacific Education: Equity, Identity and Social Justice (pp. 27–43). Melbourne: Monash University Publishing.
Giri, R.A. (2019b). Plurilingualism: An education framework for language education in Nepal. Paper presented at 54th RELC Conference, Singapore, March 11–13, 2019.
Howarth, C., Andreouli, E. (2016). “Nobody wants to be an outsider”: From Diversity Management to Diversity Engagement. Political Psychology, 37(3), 327–340. doi:10.1111/pops.12276
Islam, M.N., Inan, T.T. (2021). Exploring the fundamental factors of digital inequality in Bangladesh. Sage Open. doi:10.1177/21582440211021407
Johnson, E.J., Zentella, A.C. (2017). Introducing the language gap. International Multilingual Research Journal, 11(1), 1–4. doi:10.1080/19313152.2016.1258184
Khan, R., Bashir, A., Basu, B.L., Uddin, M.E. (2022). Teacher initiatives for technology integration in higher education in Bangladesh. In: R. Khan, A. Bashir, B.L. Basu, M.E. Uddin (Eds.), Local Research and Glocal Perspectives in English Language Teaching: Teaching in Changing Times (pp. 195–212). Springer Singapore. doi:10.1007/978-981-19-6458-9_13
Khan, R., Basu, B.L., Bashir, A., Uddin, M.E. (2021). Online instruction during COVID-19 at public universities in Bangladesh: Teacher and student voices. Teaching English as a Second Language Electronic Journal (TESL-EJ), 25(1).
Khan, R., Bashir, A., Basu, B.L., Uddin, M.E. (2020). Emergency Online Instruction at Higher Education in Bangladesh during COVID-19: Challenges and Suggestions. The Journal of Asia TEFL, 17(4), 1497–1506.
Kukulska-Hulme, A., Giri, R.A., Dawadi, S., Devkota, K.R, Gaved, M. (2023). Languages and technologies in education at school and outside of school: Perspectives from young people in low-resource countries in Africa and Asia. Frontiers in Communication, 8(1081155). doi:10.3389/fcomm.2023.1081155
Laudari, S., Maher, D. (2019). Barriers of ICT Use in EFL teacher education courses in Nepal: An activity theory perspective. Journal of NELTA. 24(1), 77–94. doi:10.3126/nelta.v24i1-2.27681
Laudari, S., Pradhan, S., Lama, S. (2021). Remote teaching in Nepalese higher education during COVID-19: teachers’ perspectives. Higher Learning Research Communications, 11(2), 91–110. doi:10.18870/hlrc.v11i2.1269
Loh, Y.A.C., Chib, A. (2021). Reconsidering the digital divide: An analytical framework from access to appropriation. Information Technology & People, 35(2), 647–676. doi:10.1108/ITP-09-2019-0505
Magda-Adamowicz, M. (2022). Remote education in kindergarten during the pandemic in teachers’ perception. Prima Educatione, 6, 87–98.
Malone, S. (2018). MTB MLE resource kit: Including the excluded: Promoting multilingual education.UNESCO.
Marrone, R., van Sebille, Y., Gabriel, F., Kovanovic, V., de Laat, M. (2021). Digital technology in education systems around the world: Practices and policies. Report prepared for the South Australian Department for Education on behalf of the Centre for Change and Complexity in Learning, the University of South Australia.
Mohanty, A.K. (2017). Multilingualism, education, English and development: Whose development? In: H. Coleman (Ed.), Multilingualisms and Development: Selected Proceedings of the 11th Language & Development Conference (pp. 261–280). New Delhi – London: British Council.
Mohanty, A.K., Skutnabb-Kangas, T. (2022). Growing up in multilingual societies: Violations of linguistic human rights in education. In: A. Stevens, U. Jessner (Eds.), The Cambridge Handbook of Childhood Multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press.
Pediconi, M.G. (2021). Students’ and teachers’ feelings during the DAD era. A challenge enlightened by a psychodynamic analysis of traditional references in education. Prima Educatione, 5, 165–186.
Quaicoe, J.S., Pata, K. (2020). Teachers’ digital literacy and digital activity as digital divide components among basic schools in Ghana. Education and Information Technologies, 25, 4077–4095. doi:10.1007/s10639-020-10158-8
Roche, S. (2016). Education for all: Exploring the principle and process of inclusive education. International Review of Education, 62(2), 131–137. doi:10.1007/s11159-016-9556-7
Rosa, J. (2019). Looking Like a Language, Sounding Like a Race: Raciolinguistic Ideologies and the Learning of Latinidad. Oxford: Oxford University Press.
Shrestha, S., Haque, S., Dawadi, S., Giri, R.A. (2022). Preparations for and practices of online education during the Covid-19 pandemic: A study of Bangladesh and Nepal. Education and Information Technologies, 27(1), 243–265. doi:10.1007/s10639-021-10659-0
Shrestha, S. (2016). Exploring mobile learning opportunities and challenges in Nepal: The potential of open-source platforms [unpublished doctoral dissertation]. University of West London.
Shvay, R.A. (2019). Didactic application of the theory of creativity in school education. Prima Educatione, 3, 27–38.
Siddiquee, M.S.H., Islam, M.S. (2020). Understanding the first and second digital divides in rural Bangladesh Internet access, online skills, and usage. BIGD Working Paper, 59, 1–48. BRAC Institute of Governance & Development.
Siemionow, J. (2022). Post-pandemic reflections on pedagogy students’ preparation for working with early education pupils. Prima Educatione, 6, 9–18.
Singh, U.N., Singh, R., Banerjee, P. (2022). India: Learning challenges for the marginalized. In: D.A. Wagner (Ed.) Learning, Marginalization, and Improving the Quality of Education in Low-Income Countries (pp. 293–308). Open Book Publishers. doi:10.11647/OBP.0256
Slee, R. (2013). Meeting some challenges of inclusive education in an age of exclusion. AJIE – Asian Journal of Inclusive Education, 1(2), 3–17. doi:10.59595/ajie.01.2.2
Sosnowski, J. (2021) Marginalization through curricularization of language teaching: Creating and exposing deficits in an adult language and literacy program. Literacy Research: Theory, Method, and Practice, 70, 369– 387. doi:10.1177/23813377211030639
Terzoli, A., Dalvit, L., Murray, A., Mini., B., Zhao, X. (2005). Producing and sharing ICT based knowledge through English and African languages at a South African university. South African Journal of Higher Education, 19, 1486–1498. doi:10.4314/sajhe.v19i7.50265
UNESCO. (2020). Education for the most marginalised post-COVID-19: Guidance for governments on the use of digital technologies in education. UNESCO and EdTech Hub Report. November 2020.
von Braun, J., Gatzweiler, F.W. (2014). Marginality: Addressing the Nexus of Poverty, Exclusion and Ecology. Springer.
Woodward, C., Gaved, M., Hanson, R., Gallastegi, L., Stutchbury, K. (2022). Internet not available! Using offline networked learning to enhance teachers’ school-based continuing professional development in Zambia. In: Tenth Pan-Commonwealth Forum on Open Learning, 14–16 September 2022, Calgary, Canada. doi:10.56059/pcf10.6083
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.103-121
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:26
Data złożenia artykułu: 2023-05-31 15:54:41
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Agnes Kukulska-Hulme, Saraswati Dawadi, Ram Ashish Giri, Kamal Raj Devkota, Rubina Khan, Mark Gaved
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.