Nauczyciel wobec nowych technologii cyfrowych
Streszczenie w języku polskim
Zmiany, które dokonują się współcześnie w procesie kształcenia, w znacznym stopniu są wynikiem transformacji technologicznej dynamicznie przekształcającej przestrzeń społeczną. Naturalną konsekwencją stale rosnących potrzeb edukacyjnych współczesnych cyfrowych uczniów jest efektywne korzystanie z innowacji pedagogicznych opartych na rozwiązaniach cyfrowych. Pomimo zmieniającej się rzeczywistości, nauczyciel wciąż jest w dużej mierze odpowiedzialny za przygotowanie uczniów do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie wiedzy. Świadomość pedagogów w tym zakresie wzrasta i zdają sobie oni sprawę z konieczności odejścia od modelów nieefektywnych na rzecz modelu aktywnego poprzez podnoszenie własnych kwalifikacji i stosowanie środków informatycznych w procesie kształcenia. Celem artykułu jest przedstawienie nowych technologii jako determinanty zmian w procesie kształcenia oraz zaprezentowanie modeli, zgodnie z którymi nauczyciele mogą w sposób efektywny podnosić własne kompetencje cyfrowe, tak istotne we współczesnej rzeczywistości dydaktycznej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Błaszczyk, K. (2020). Szkoła na miarę czasów... tylko których? – o reformie szkolnictwa z 2017 roku. Polonistyka. Innowacje, 12, 94.
Błaszkiewicz, R. (2011). Gry komputerowe a zdrowie dziecka w młodszym wieku szkolnym. Nauczanie Początkowe, 1, 39.
Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, K.M., Szorc, K., Wróblewska, U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej na przykładzie województwa podlaskiego. Białystok: Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych.
Jemielniak, D. (2019). Socjologia Internetu. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.
Kupisiewicz, Cz. (1984). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN.
Musioł, M. (2019). Edukacja informatyczna w nauczaniu początkowym – kilka obszarów potrzebnych zmian. Dydaktyka Informatyki, 14, 81–82.
Okoń, W. (1988). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Pyżalski, J. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Poznań: Wyd. UAM.
Remża, P. (2021). Tutor, trener, mentor i coach – współczesny nauczyciel matematyki. In: A. Kapińska et al. (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Skibińska, M. (2015). Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? In: D. Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji l komunikacji. Toruń: Wyd. Nauk. UMK.
Sysło, M., Jochemczyk, W. (2009). Edukacja informatyczna w nowej podstawie programowej, http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=141&from=pubstats# (access: 25.04.2023).
Tadeusiewicz, R. (2020). Jaka powinna być wykorzystująca najnowsze technologie edukacja przyszłości? In: M. Tanaś (red.). Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. 10 pytań do ludzi nauki (p. 205). Warszawa: Wydawnictwo DiG.
Tanaś, M. (2010). Pedagogika wobec wyzwań technologicznych współczesności. In: J. Morbitzer (red.), Człowiek – Media – Edukacja (p. 283). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN.
Wasiołka, S. (2009). Nowoczesne środki dydaktyczne w pracy nauczyciela, Edukacja i Dialog, 03/206.
Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2006 r., Zalecenie 2006/962/WE w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.183-192
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:35
Data złożenia artykułu: 2023-05-13 23:18:43
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Karol Kowalczuk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.