Pomiędzy chaosem, niestabilnością, zmianą i antykruchością. Jakościowa analiza warunków pracy i codzienności polskich nauczycieli wczesnej edukacji Montessori

Jarosław Jendza

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest syntetyczna prezentacja wyników badania jakościowego nad nauczycielami wczesnej edukacji Montessori w Polsce w zakresie koncepcji znaczeń nadawanych niestabilności, chaosowi i zmianie w ich profesjonalnej codzienności. Badania zrealizowano wśród 35 kobiet pracujących w przedszkolach i szkołach podstawowych z wykorzystaniem indywidualnego, jakościowego, semi-strukturyzowanego wywiadu badawczego, analizowanego zgodnie z procedurą fenomenografii. Analiza przestrzeni wynikowej pozwoliła na zidentyfikowanie i opisanie trzech kategorii określonych jako: 1) zmiana i niestabilność jako stresory nie do zniesienia;2) daleko od zmiany i niestabilności;3) zmiana i niestabilność jako naturalne warunki uczenia się indywidualnego i organizacyjnego. Pierwsza kategoria związana jest z koncepcjami znaczeń, które tematyzują niestabilność jako coś, co jest permanentnie doświadczane, a jednocześnie coś, czego najlepiej byłoby nie doświadczać. Owa niestabilność związana jest przede wszystkim z autorytarnym stylem zarządzania oraz paternalistycznym traktowaniem nauczycieli przez pracodawców i/lub rodziców dzieci. W ramach drugiej kategorii lokują się narracje ilustrujące warunki pracy z dala od zmian i niestabilności, zapewniane dzięki silnej osobowości dyrektorów placówek i autorytarnemu zarządzaniu. Trzecia kategoria odwołuje się do zmiany i niestabilności jako naturalnej kondycji świata. Z tej perspektywy nie są one negatywnie nacechowane, lecz wręcz przeciwnie –niestabilność i zmiana dostarczają okazji do uczenia się, i to zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacyjnym.


Słowa kluczowe


nauczyciel Montessori; antykruchość; niestabilność; zmiana; chaos

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Andrisano Ruggieri, R., Iervolino, A., Mossi, P., Santoro, E., Boccia, G. (2020). Instability of personality traits of teachers in risk conditions due to work-related stress. Behavioral Sciences, 10(5), 91.

Aziz, F., Quraishi, U. (2017). Effects of political instability on teachers’ work decorum in Pakistani universities: A teachers’ perspective. Pakistan Vision, 18(1).

Bavli, B., Kocabaş, H.U. (2022). The Montessori educational method: Communication and collaboration of teachers with the child. Participatory Educational Research, 9(1), 443–462.

Beatty, B. (2011). The dilemma of scripted instruction: Comparing teacher autonomy, fidelity, and resistance in the Froebelian kindergarten, Montessori, direct instruction, and success for all. Teachers College Record, 113(3), 395–430.

Christensen, O. (2016). Proving Montessori: Identity and dilemmas in a Montessori teacher’s lived experience. Journal of Montessori Research, 2(2), 35–48.

Christensen, O. (2019). Montessori identity in dialogue: A selected review of literature on teacher identity. Journal of Montessori Research, 5(2), 45–56.

Damore, S., Rieckhof, B. (2021). Leading reflective practices in Montessori schools. Journal of Montessori Research, 7(1), 51–65.

Debs, M., de Brouwer, J., Murray, A. K., Lawrence, L., Tyne, M., von der Wehl, C. (2022). Global diffusion of Montessori schools: A report from the 2022 Global Montessori Census. Journal of Montessori Research, 8(2), 1–15.

Dodd-Nufrio, A.T. (2011). Reggio Emilia, Maria Montessori, and John Dewey: Dispelling teachers’ misconceptions and understanding theoretical foundations. Early Childhood Education Journal, 39, 235–237.

Dybiec, J. (2009). Recepcja metody Marii Montessori w Polsce 1912–2008. In: B. Surma (red.). Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie (pp. 33–50). Łódź – Kraków: Palatium & Ignatianum.

Efe, M., Ulutas, I. (2022). Beyond teaching: Montessori education initiatives of public preschool teachers in Turkey. Educational Research for Policy and Practice, 21(3), 375–388.

Ender, D., Ozcan, D. (2019). Self-efficacy perceptions of teachers on using the Montessori method in special education in North Cyprus. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 652–660.

Eurostat. (2023). https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Fertility_statistics# (access: 1.03.2023).

Feng, X., Behar-Horenstein, L. (2019). Maximizing NVivo utilities to analyze open-ended responses. The Qualitative Report, 24(3), 563–572.

Fortunato, M.W. (2017). Advancing educational diversity: antifragility, standardization, democracy, and a multitude of education options. Cultural Studies of Science Education, 12, 177–187.

Fuller, M.J., Templeton, N.R. (2019). Principal as servant-leader: An embedded-descriptive single-case study of one prekindergarten school’s efforts to build teacher capacity in foundational skills. Education Leadership Review, 20(1), 190–204.

Hryniewicz, J.T. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.

Jaaron, A., Backhouse, C.J. (2014). Learning from chaos: The advent of antifragility in service organizations. In: Proceedings of the 2014 POMS International Conference, Singapore (pp. 21–23).

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Kvale, S. (1994). Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications.

Malm, B. (2004). Constructing professional identities: Montessori teachers’ voices and visions. Scandinavian Journal of Educational Research, 48(4), 397–412.

Marton, F. (1986). Phenomenography – a research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 28–49.

Montessori, M. (1992) [1949]. The Absorbent Mind. Madras: Kalakshetra.

Murray, A.K., Brown, K.E., Barton, P. (2021a). Montessori education at a distance, part 1: A survey of Montessori educators’ response to a global pandemic. Journal of Montessori Research, 7(1), 1–29.

Murray, A.K., Brown, K.E., Barton, P. (2021b). Montessori education at a distance, part 2: A mixed-methods examination of Montessori educators’ response to a global pandemic. Journal of Montessori Research, 7(1), 31–50.

Neacşu, M. (2017). The contribution of Professor Illie Sulea-Firu to the development of the Montessori pedagogy in Romania. In: I. Albuleşcu, H. Catalano (Eds.), Alternative Educational Methodologies (pp. 119–124). Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.

Parlar, H., Türkoğlu, M.E., Cansoy, R. (2022). Exploring how authoritarian leadership affects commitment: The mediating roles of trust in the school principal and silence. International Journal of Educational Management, 36(1), 110–129.

Rathunde, K., Csikszentmihalyi, M. (2005). The social context of middle school: Teachers, friends, and activities in Montessori and traditional school environments. The Elementary School Journal, 106(1), 59–79.

Richardson, J.T. (1999). The concepts and methods of phenomenographic research. Review of Educational Research, 69(1), 53–82.

Schnepf, C. 2010. A comparative Case Study of the Implementation of Montessori Pedagogy in the United Republic of Tanzania and the Russian Federation. Ann Arbour: UMI Dissertation Publishing.

Scott, C.M., Myers, B.M. (2021). Montessori education: Teacher perceptions of challenges in transitioning to virtual instruction. Journal of Montessori Research, 7(2), 1–11.

Siswanto, I.L., Kuswandono, P. (2020). Understanding teacher identity construction: Professional experiences of becoming Indonesian Montessori teachers. Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 5(1), 1–16.

Slovacek, M., Minova, M. (2021). Training of undergraduate preschool teachers in Montessori education in Slovakia and the Czech Republic. Research in Pedagogy, 11(1), 137–150.

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.

Taleb, N.N. (2012). Antifragile: How to Live in a World We Don’t Understand (vol. 3). London: Allen Lane.

Walker, N.T., Ardell, A. (2020). Reconsidering preservice-mentor relationships in complex times: New possibilities for collaboration and contribution. Issues in Teacher Education, 29, 132–141.

Zamojski, P. (2018). Cultural codes and education in Poland – a plea for a new educational imaginary. Policy Futures in Education, 16(4), 416–433.

Zdybel, D. (2020). Mapping teachers’ personal epistemologies – phenomenographical approach. Thinking Skills and Creativity, 38, 100722.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.39-48
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:17
Data złożenia artykułu: 2023-04-30 19:56:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 626
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 275

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2023 Jarosław Jendza

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.