Jak małe dzieci werbalizują to co widzą i wiedzą o świecie?
Streszczenie w języku polskim
Artykuł ma charakter przeglądowy. Na podstawie analizy wybranych pozycji literatury podjęto próbę charakterystyki wczesnego etapu rozwoju językowego. Autorka opisała, w jaki sposób dzieci zaczynają posługiwać się symbolami werbalnymi oraz jak mowa staje się narzędziem w procesie myślenia. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej pokazano relacje między językiem, mową, myśleniem i tworzeniem pojęć, a w drugiej opisano rozwój procesu rozumienia symbolu językowego i nadawania znaczeń przez dzieci do około 16. miesiąca życia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bates, E., Bretherton, I., Snyder, L. (1988). From First Words to Grammar. Individual Differences and Dissociable Mechanisms. Cambridge: Cambridge University Press.
Baylon, Ch., Mignot, X. (2008). Komunikacja. Kraków: Flair.
Borowiec, H. (2014). Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne). Lublin: Wyd. UMCS
Clark, E. (2007). Przyswajanie języka: słownik i składnia. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka (pp. 136–174). Gdańsk: GWP.
De Saussure, F. (2004). Szkice z językoznawstwa ogólnego. Warszawa: Dialog.
Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2011). Słownik Języka Polskiego PWN. Warszawa: PWN.
Fivush, R., Nelson, K. (2004). Culture and Language in the Emergence of Autobiographical Memory. Psychological Science, 15(9).
Gleason, J.B., Ratner, N.B. (2005). Przyswajanie języka. In: J.B. Gleasen, N.B. Ratner (red.), Psycholingwistyka. Gdańsk: GWP.
Grzegorczykowa, R. (2007). Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
von Humboldt, W. (2013). O myśli i mowie. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kurcz, I. (2011). Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe. In: I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.
Łuczyński, E. (2015). Wiedza o języku polskim dla logopedów. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.
Milewski, T. (2004). Językoznawstwo. Warszawa: PWN.
Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Antykwa.
Ninio, A., Snow, C.E. (2007). Od komunikacji przedjęzykowej do mowy. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Gdańsk: GWP.
Rosch, E. (2005). Zasady kategoryzacji. Etnolingwistyka, 17.
Ross, J.W. (2011). Specialist Communication Skills of Social Workers. New York: Palgrave Macmillan.
Schaffer, D.R., Kipp, K. (2012). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Szuman, S. (1968). Rozwój treści słownika u dzieci. Zagadnienie i niektóre wyniki badań. In: S. Szuman (red.), O rozwoju języka i myślenia dziecka. Warszawa: PWN.
Tomasello, M. (2007). Społeczno-pragmatyczna teoria uczenia się słów. In: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Gdańsk: GWP.
Walker, V. (2010–2011). Word learning strategies during the one-word stage. An analysis of one child’s vocabulary and phonology and its suggestions about how early words are learnt. An observation of a 17 month old child who only has a few words, and a ‘grammar’ of their current language. Leading Undergraduate Work in English Studies, 3.
Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Kraków: Wyd. UJ.
Wygotski, L. (2002). Wczesne dzieciństwo. In: A. Brzezińska, M. Marchow (red.), Lew S. Wygotski. Wybrane prace psychologiczne, Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Zysk i S-ka.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2023.7.49-62
Data publikacji: 2023-11-23 17:05:19
Data złożenia artykułu: 2023-03-13 10:26:59
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Kinga Kuszak
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.