Postpandemiczne refleksje na temat przygotowania studentów pedagogiki do pracy z dziećmi w wieku szkolnym i wczesnoszkolnym
Streszczenie w języku polskim
W artykule omówiono wyniki pilotażowych badań dotyczących studiowania w okresie pandemii COVID-19. W badaniu wzięło udział 110 studentów pedagogiki drugiego stopnia przygotowujących się do pracy z dzieckiem na wczesnych etapach jego edukacji. W projekcie tym wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety online, który został przesłany w formie linku indywidualnie do każdego uczestnika badania. Grupa studentów uczestniczących w badaniu była homogeniczna pod względem cech społeczno-demograficznych, dlatego zaawansowane analizy statystyczne nie mogły być wykonane. Na podstawie zebranych danych z pytań zamkniętych utworzono rozkłady liczebności przedstawione w formie tabel. Dane uzyskane z pytań otwartych zostały poddane analizie jakościowej, w wyniku której wyodrębniono konkretne kategorie odpowiedzi. Wnioski wskazują jednoznacznie, że uczestnicy dzielą swoje doświadczenia związane ze studiowaniem w okresie pandemii COVID-19 na pozytywne i negatywne, z nieznaczną przewagą tych drugich. Jednocześnie interpretują te doświadczenia jako ważne z perspektywy przyszłego zawodu oraz pracy z dzieckiem i jego rodziną. Przeprowadzone badania pozwalają wnioskować, że dalsza analiza tych doświadczeń – zarówno przez studentów, jak i przez kadrę akademicką – może stać się punktem wyjścia do dyskusji o rozwoju kompetencji społecznych przyszłych pedagogów, wspierających ucznia w realizacji kluczowych zadań rozwojowych na etapie dzieciństwa.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cellary, W. (2020). Edukacja w świetle pandemii. In: J. Lubacz (red.), Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (pp. 15–23). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Farnell, T., Skledar Matijevic, A., Šcukanec Schmidt, N. (2021). Th Impact of COVID-19 on Higher Education: A Review of Emerging Evidence. Analytical Report. European Commission. Available at EU Bookshop.
Jerzak, M., Zając, K. (2013). Prawo oświatowe a zaburzenia zachowania. In: A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka (pp. 387–405). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kochanowska, E. (2017). Rozwijanie samodzielności poznawczej dziecka jako działanie (nie)pozorne nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 179–191.
Łaszczyk, J. (2020). Edukacja zdalna – szansa czy konieczność? In: J. Lubacz (red.), Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (pp. 65–72). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Madalińska-Michalak, J.M. (2020). Edukacja zdalna i zachowania innowacyjne nauczycieli. Forum Oświatowe, 32(2/64), 53–71.
Peimani, N., Kamalipour, H. (2021). Online Education and the COVID-19 Outbreak: A Case Study of Online Teaching During Lockdown. Education Sciences, 11(2), 72. doi:10.3390/educsci11020072
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 20(2), 92–115.
Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Shaffr, D., Kipp, K. (2020). Developmental Psychology. Childhood & Adolescence. Belmont: Wadsworth.
Winiarczyk, A., Warzocha, T. (2021). Edukacja zdalna w czasach pandemii COVID-19. Forum Oświatowe, 33(1/65), 61–76.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.9-18
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:09
Data złożenia artykułu: 2022-06-02 10:36:03
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Justyna Siemionow
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.