Edukacja zdalna w przedszkolu w czasie pandemii w percepcji nauczycielek

Marzenna Magda-Adamowicz

Streszczenie w języku polskim


Przedmiotem badań o charakterze interpretatywnym uczyniono wiedzę o planowaniu, organizacji i realizacji zdalnej edukacji przedszkolnej przez nauczycielki przedszkoli z województwa lubuskiego i dolnośląskiego z wykorzystaniem niestandaryzowanych wywiadów. Konieczność nagłego przejścia jedynie na tryb edukacji zdalnej uwidoczniła nie tylko braki w przygotowaniu instytucji do realizowania zajęć online, lecz także niskie kompetencje cyfrowe nauczycielek przedszkoli oraz dzieci i ich rodziców. Dyrekcje nie miały swojego stanowiska, prowadziły z nauczycielkami rozmowy o sposobie realizacji zdalnej edukacji przedszkolnej. Nauczycielki opowiedziały, jak ewoluowała ich praca zdalna, tzn. od prostego przesyłania materiałów, poprzez czytane teksty, eksperymenty, teatrzyki, filmy. Ponadto zwróciły uwagę na brak umiejętności pracy zdalnej oraz poświęcanie na pracę większej ilości czasu (niż przy zwykłej pracy), często kosztem swojego życia prywatnego. Dla nauczycielek problemem był też brak interakcji z dziećmi. Niektórzy rodzice wręcz lekceważyli współpracę z nauczycielem kosztem swoich dzieci. Uogólniając, można powiedzieć, że nauczycielki miały negatywny stosunek do zdalnej edukacji przedszkolnej.


Słowa kluczowe


nauczyciel; wychowanie przedszkolne; edukacja zdalna; pandemia

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bowers, J., Kumar, P. (2017). Students’ perceptions of teaching and social presence: A comparative analysis of face-to-face and online learning environments. In: Blended Learning: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1532–1550). IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225-0783-3.ch073

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (access: 12.02.2022).

Crisp, R.J., Turner, R.N. (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: PWN.

Czerski, P. (2012). Pisarz Piotr Czerski: My, dzieci sieci. Dziennik Bałtycki. https://dziennikbaltycki.pl/pisarz-piotr-czerski-my-dzieci-sieci/ar/506821 (access: 2.03.2021).

Hosler, K.A., Arend, B.D. (2013). Strategies and principles to develop cognitive presence in online discussions. In: Z. Akyoli, D.R. Garrison (Eds.), Educational Communities of Inquiry: Theoretical Framework, Research and Practice (pp. 148–167). IGI Global. doi:10.4018/978-1-4666-2110-7.ch009

Krzychała, S. (2010). Badacz w szkole – o rekonstruowaniu edukacyjnej rzeczywistości. In: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty (t. 5, pp. 137–160). Gdańsk: GWP.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Poleszak, W., Pyżalski, J. (2020). Relacje przed wszystkim – nawet jeśli obecnie jedynie zapośredniczone. In: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (pp. 28–36). EduAkcja. https://zdalnie.edu-akcja.pl/wp-content/uploads/2020/04/Edukacja_w_czasach_pandemii.pdf (access: 23.02.2022).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.87-98
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:18
Data złożenia artykułu: 2022-05-27 18:12:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 781
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 363

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Marzenna Magda-Adamowicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.