Edukacja zdalna z perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli klas I–III szkoły podstawowej

Katarzyna Nadachewicz

Streszczenie w języku polskim


W artykule przedstawiono podsumowanie wyników badań przeprowadzonych w kontekście nauczania zdalnego, które szkoły realizowały od 25 marca 2020 r. Badanie było wykonane dwukrotnie na tej samej grupie uczniów, nauczycieli i rodziców klas I–III. Pierwsze badanie wykonano pod koniec czerwca 2020 r., a drugie w lutym 2021 r. Do zebrania materiału badawczego posłużyła autorska ankieta. Zastosowano również metodę wywiadu jakościowego. Ankietę wypełniło 60 rodziców. Wywiady pogłębione przeprowadzono z 20 uczniami oraz 6 nauczycielami (2 nauczycielki klas pierwszych, 2 nauczycielki klas drugich oraz 2 nauczycielki klas trzecich). Celem badania było poznanie opinii na temat nauczania zdalnego oraz wyzwań, które zostały postawione przed nauczycielami, rodzicami i uczniami. Doświadczenia tego okresu stanowiły podstawę do próby odpowiedzi na następujące pytania: W jaki sposób realizowana była edukacja zdalna w czasie trwania pierwszej i drugiej fali pandemii? Na jakie trudności w realizacji edukacji na odległość napotykali nauczyciele, rodzice i uczniowie? Jakie można wyodrębnić pozytywne strony edukacji zdalnej? Na podstawie uzyskanych wyników badania można stwierdzić, że pomimo wielu trudności i lęków nauczyciele poradzili sobie z zachowaniem ciągłości nauczania na miarę dostępnych możliwości, przenosząc edukację do świata cyfrowego. Wzrosły ich kompetencje cyfrowe, warsztat pracy został wzbogacony o nowe, wcześniej nieznane programy i portale edukacyjne. Edukacja zdalna uwidoczniła zarazem, jak bardzo obciążający jest wychowawczy aspekt pracy nauczyciela. Rodzice poznali nie tylko wielowymiarowość pracy pedagogicznej, lecz także poziom samodzielności i zaradności nauczycieli. Ponadto mieli możliwość zarówno zweryfikowania zainteresowań i poziomu koncentracji na zadaniu, jak i zaobserwowania strategii działania własnych dzieci w sytuacji napotkanych trudności. Uczniowie poczuli, jak ważny jest bezpośredni kontakt z rówieśnikami. Doświadczyli też zmęczenia wynikającego z ciągłego korzystania z komputera.


Słowa kluczowe


edukacja zdalna; uczeń edukacji wczesnoszkolnej; nauczyciel; rodzic

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Badanie edukacji zdalnej w czasie pandemii. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (access: 6.04.2022).

Centrum Cyfrowe. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (access: 6.04.2022).

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Galwas, B.A., Nowak, J., Nowak, S., Pajer, M., Witoński, P. (2002). Edukacja w Internecie. http://consilr.info.uaic.ro/uploads_lt4el/resources/pdfpolAn%20education%20on%20the%20Internet.pdf (access: 6.04.2022).

Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport (access: 6.04.2022).

Jaskulska, S., Jankowiak, B., Rybińska, A. (2020). Postawy nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii covid-19. Rocznik Pedagogiczny, 43, 95–116.

Korzan, D. (2021). Ewolucja kształcenia zdalnego. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=VGspCzYAAAAJ&citation_for_view=VGspCzYAAAAJ:tS2w5q8j5-wC (access: 6.04.2022).

Kubiak, M.J. (2000). Szkoła. Internet. Intranet. Wirtualna edukacja. Warszawa: Wydawnictwo MIKOM.

Librus. (2020). Jak wygląda nauczanie zdalne w naszych domach. https://fies.librus.pl/articles/00pic/20/04/09/librus/a_librus_raport_nauka_zdalna_LS_LR_raport.pdf (access: 6.04.2022).

Półturzycki, J. (1998). Edukacja dorosłych za granicą. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2022.6.119-133
Data publikacji: 2022-11-04 07:44:22
Data złożenia artykułu: 2022-05-21 12:15:51


Statystyki


Widoczność abstraktów - 601
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 463

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Nadachewicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.