Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się. Wybrane zagadnienia
Streszczenie w języku polskim
W artykule opisano proces uczenia się opartego na przetwarzaniu informacji. W tym celu nawiązano do reprezentatywnych ujęć z zakresu medycyny, neurologii, biologii, psychologii, filozofii i lingwistyki. Tekst ma charakter interdyscyplinarny, wychodzi naprzeciw poszukiwaniom w zakresie nauk społecznych, w tym pedagogiki i dydaktyki. Omówione zagadnienia, związane z czynnościową strukturą mózgu, mogą stanowić przyczynek do refleksji studentów pedagogiki i przyszłych nauczycieli nad optymalizacją procesu nauczania i uczenia się w stosunku do każdego ucznia traktowanego jako niepowtarzalna jednostka mająca swoje potrzeby, zainteresowania i oczywiście określony stan zdrowia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Arbib M.A. (1977). Mózg i jego modele. Warszawa: PWN.
Blakemore S.-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bochenek A., Reicher M. (2002). Anatomia człowieka (T. 4). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Bowers J.S. (2016). The practical and principled problems with educational neuroscience. Psychological Review, 123(5), s. 600–612. DOI: https://doi.org/10.1037/rev0000025
Denison P.E., Denison G. (2003). Kinezjologia edukacyjna dla dzieci. Podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli dzieci w każdym wieku. Warszawa: Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii, Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów.
Dryden G., Vos J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Greenfield S. (1998). Tajemnice mózgu. Warszawa: Diogenes, Świat Książki.
Hasło: Mózg. W: Wielki Słownik Języka Polskiego. Pobrane z: https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=20866&id_znaczenia=4290634&l=19&ind=0 (dostęp: 1.11.2020).
Ingarden R. (1972). Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki. Warszawa: PWN.
Kaczmarek B. (1994). Mózg, język, zachowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kaczmarek L. (1997). Biologia molekularna przetwarzania informacji przez komórki nerwowe. W: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka, M. Brzyska (red.), Mózg a zachowanie (s. 9–23). Warszawa: PWN.
Kalat J.W. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.
Kojs W. (1994). Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Korab K., Borowiecka R., Petrykiewicz E. (red.). (2008). Kinezjologia edukacyjna. Nauka, pseudonauka czy manipulacja? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kozielecki J. (1992). Myślenie i rozwiązywanie problemów. W: A. Grabowska, W. Buhodorska, J. Kozielecki, Percepcja, myślenie, decyzje (s. 91–154). Warszawa: PWN.
Kozłowski W. (2006). Cele i osiągnięcia w uczeniu się. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Kurcz I. (1995). Pamięć, uczenie się, język. Warszawa: PWN.
Longstaff A. (2005). Neurobiologia. Krótkie wykłady. Warszawa: PWN.
Łukaszewski W. (1979). Psychologiczne podstawy popularyzacji wiedzy. W: W Okoń (red.), Teoria i praktyka upowszechniania wiedzy (s. 104–125). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Meadows S. (1997). Rozwój poznawczy. W: P.E. Bryant, A.M. Colman (red.), Psychologia rozwojowa (s. 37–59). Poznań: Zysk i S-ka.
Mietzel G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.
Schaffer H.R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
Skibska J. (2017). Wstęp. W: J. Skibska (red.), Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy (s. 9–10). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spitzer M. (2007). Jak uczy się mózg. Warszawa: PWN.
Sylwanowicz W., Ramotowski W., Michajlik A. (1990). Anatomia i fizjologia człowieka. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Szkiłądź H., Bik S., Pakosz B., Szkiłądź C. (red.). (1979). Słownik języka polskiego (T. 2). Warszawa: PWN.
Thomas M.S.C., Ansari D., Knowland V.C.P. (2018). Educational neuroscience: progress and prospects. Annual Research Review, 60(4), s. 477–492. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12973
Wolska A. (2000). Mózgowa organizacja czynności psychicznych. Skrypt dla studentów humanistycznych studiów uniwersyteckich. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2020.4.59-71
Data publikacji: 2021-03-29 09:42:48
Data złożenia artykułu: 2020-06-03 17:53:15
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Beata Oelszlaeger-Kosturek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.