Praca z uczniem zdolnym – profesjonalne kształcenie muzyczne stopnia podstawowego
Streszczenie w języku polskim
W artykule poruszono problematykę pracy z uczniem szkoły muzycznej stopnia podstawowego. Uczeń podlegający profesjonalnej edukacji muzycznej to uczeń posiadający szczególne uzdolnienia, które stanowią podstawę do objęcia go wsparciem w procesie kształcenia muzycznego. Szczególna rola przypada w tym zakresie nauczycielowi przedmiotu głównego, który dzięki formie lekcji indywidualnych ma możliwość rozpoznania potrzeb edukacyjnych swoich podopiecznych oraz stworzenia im warunków do całościowego rozwoju.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
LITERATURE
Bissinger-Ćwierz U. (2016). Psychopedagogiczne metody pracy z uczniem najmłodszym oraz uczniem ryzyka dysleksji w szkole muzycznej. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Artystycznej.
Bogdanowicz E. (2015). Rytmika emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2015). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chmurzyńska M. (2014). Style nauczania i kompetencje psychopedagogiczne nauczycieli instrumentu ze szkół muzycznych I stopnia. In: R. Lewandowski, J. Kaleńska-Rodzaj (eds.), Psychologia muzyki (pp. 93–109). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Jasińska-Żaba M. (1997). Efektywność pracy pianisty w aspekcie psychologicznym. In: M. Kubica-Skarbowska (ed.), Pedagogika fortepianowa (pp. 31–48). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Jemielnik J. (2014). Obraz nauczyciela szkoły muzycznej w świadomości uczniów rezygnujących z nauki. Konteksty Kształcenia Muzycznego, 1(1), 37–51.
Kaleńska-Rodzaj J., Pietras K. (2014). Jakość relacji nauczyciel – uczeń a rozwój osiągnięć muzycznych młodego wykonawcy. In: G. Kwiatkowska, J. Posłuszna (eds.), Mistrz – uczeń. Rozważania z perspektywy psychologii sztuki (pp. 98–116). Kraków: Aureus.
Kamza A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kędzia M. (2020). Orientacje muzyczne młodzieży z ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Markiewicz L. (1984). Karol Szymanowski a pedagogika muzyczna. Katowice: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego.
Nogaj A.A. (2013). Rola wsparcia społecznego w edukacji artystycznej – jak teoria uzasadnia powszechną konieczność postawy wspierającej. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej, (1), 31–39.
LEGAL ACTS
Regulation of the Minister of Culture and National Heritage of 20 May 2014 on the detailed qualifications required from teachers of art schools, artistic education institutions and teacher training institutions (Journal of Laws 2014, item 784).
Regulation of the Minister of Culture and National Heritage of 6 September 2017 on the core curriculum for education in artistic education professions in public art schools (Journal of Laws 2017, item 1793).
Regulation of the Minister of Culture and National Heritage of 9 April 2019 on the conditions and procedure for admitting students to public schools and public art institutions and transferring from one type of school to another (Journal of Laws 2019, item 686).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2020.4.171-176
Data publikacji: 2021-03-29 09:42:58
Data złożenia artykułu: 2020-05-25 21:22:39
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2021 Marta Jadwiga Kędzia
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.