Skills and Values in the Teaching Profession

Małgorzata Kabat

Abstract


The article deals with the current problem regarding teacher values and skills. They give to this profession a valuable dimension and meaning. Selected considerations were made against complex and important ambiguous issues. The circumstances of forming many skills that are and should be supported by the teacher in the values are taken into account. They model patterns and ways of acting for a teacher who has an individual suit of qualities necessary for professional functioning.


Keywords


teacher; professional standards; skills; values

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Biesaga T. (2009), Relatywizm etyczny. W: Powszechna Encyklopedia Filozoficzna, t. 8. Lublin: PTTA.

Bilska E. (2004), Jak Feniks z popiołów, czyli syndrom wypalenia zawodowego. Niebieska Linia 4.

Boryś W. (2005), Słownik etymologiczny języka polskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Day Ch. (2004), Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: GWP.

Denek K. (2009), Edukacja oparta o wartości. Wychowanie w Muzyce 2.

Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.

Fukuyama F. (1997), Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa–Wrocław: PWN.

Furmanek W. (1995), Człowiek, człowieczeństwo, wychowanie. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze.

Grzegorzewska M. (1938), Znaczenie wychowawcze osobowości nauczyciela. Chowanna.

Jan Paweł II (1981), Encyklika Laborem Exercens. O pracy ludzkiej. Katowice: Księgarnia św. Jacka.

Kabat M. (2017), Wartości w zawodzie nauczyciela – wykorzystanie systemowej metody analizy pojęć wieloznacznych. Pedagogika. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas 14.

Karłowicz J., Kryński A., Niedźwiedzki W. (red.) (1900–1927), Słownik Języka Polskiego, t. 1–8. Warszawa.

Kosiba G. (2012), Doskonalenie zawodowe nauczycieli – kategorie, kompetencje, praktyka. Forum Oświatowe 2(47).

Kotusiewicz A., Kwiatkowska H. (1993), Koncepcja pedagogicznego kształcenia nauczycieli – metodologia analiz programowych. W: A.A. Kotusiewicz, H. Kwiatkowska, W.P. Zaczyński (red.), Pedeutologia. Badania i koncepcje metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kozłowski W. (2000), O wartościach wychowawczych kandydatów na nauczycieli. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Warszawa: WSP ZNP w Warszawie.

Kuźma J. (2003), Doskonalenie i samokształcenie nauczycieli. W: W. Okoń (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kwaśnica R. (1994), Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. Wrocław: WOM.

Kwiatkowska H. (2005), Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: GWP.

Litzke S.M., Schuh H. (2007), Stres, mobbing i wypalenie zawodowe. Gdańsk: GWP.

Nalaskowski A. (2004), Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej. Olsztyn: Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP.

Nowak M. (2008), Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Okoń W. (1987), Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Pasterniak-Kobyłecka E. (2009), Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości: między pewnością a zwątpieniem. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Plewka C. (2009), Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli. Warszawa: IBN.

Prucha J. (2006), Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Gdańsk: GWP.

Průcha J. (1997), Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál.

Przybylska-Czajkowska B. (2015), Aksjologia społeczeństwa uczącego się. Zarys problematyki. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarzadzanie. Politechnika Śląska 85.

Radziewicz-Winnicki A. (1999), Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Saryusz-Wolski T. (2013), System kwalifikacji – narzędzie rozwoju Polski i Europy, https://docplayer.pl/31693727-System-kwalifikacji-narzedzie-rozwoju-polski-i-europy-sesja-rola-interesariuszy-w-systemie-kwalifikacji-instytut-badan-edukacyjnych.html (dostęp: 25.07.2018).

Sęk H. (1994), Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Społeczne i podmiotowe uwarunkowania. W: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej, Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Szempruch J. (2000), Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Sztompka P. (2006), Zaufanie w erze globalizacji. W: S. Kania (red.), Współczesny świat dziecka i jego zagrożenia. Kraków: Wydawnictwo oo. Pijarów.

Śliwerski B. (2006), Nauczyciel jako zawód, http://pcndmhq.oskko.edu.pl/kongres1/materialy/BSliwerski-Kongres.pdf (dostęp: 28.02.2014).

Witkowski L. (2007), Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, t. 2. Warszawa: IBN.

Welford J., Prescott K. (1996), European Business. An Issue-Based Approach. London: Pitman Publishing.

Zarębska J. (2003), Spis nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Zdanowicz A. i in. (1861), Słownik Języka Polskiego. Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/pe.2018.2.23-33
Date of publication: 2018-12-28 15:54:39
Date of submission: 2018-03-15 22:22:08


Statistics


Total abstract view - 2242
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1770

Indicators



Refbacks



Copyright (c) 2018 Małgorzata Kabat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.