Inny w aksjologicznej przestrzeni wychowania
Streszczenie w języku polskim
W artykule przedstawiono personalistyczne ujęcie wychowania jako spotkania i relacji podmiotowej. Scharakteryzowano rozumienie Innego w przestrzeni dialogu. Opisano aksjologiczny sens spotkania i scharakteryzowano relację wychowawczą jako doświadczanie drugiego człowieka i przeżywanie wartości, które temu towarzyszą. Zwrócono uwagę na fenomenologiczne ujęcie edukacji, której podstawą jest odpowiedzialność jako zasadnicza więź z Innym. Wyeksponowano potrzebę budowania przestrzeni dialogu w wychowaniu na odpowiedzialności, wolności i sprawiedliwości. Wskazano na potrzebę zaistnienia twórczego rozumienia w dialogicznej relacji wychowawczej. Podkreślono, że doświadczanie Innego wpisane jest w procesy edukacyjne i kreuje aksjologiczną przestrzeń wychowania.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bachtin M., Dialog – język – literatura, E. Czaplejewicz i E. Kasperski (red.), PWN, Warszawa 1983
Bachtin M., Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986
Cudowska A., Orientacje życiowe współczesnych studentów, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 1997
Cudowska A., Postawa „niewspółobecności” antropologii filozoficznej M.Bachtina w dialogu międzykulturowym, [w:] J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyński (red.), Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana Białystok 2003
Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2004.
Cudowska A., Nowe doświadczanie edukacji w innej nowoczesności Ulricha Becka, [w:] J. Kojkoł (red.), Filozofia tożsamości, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007
Cudowska A., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa personalnego w świecie (po)nowoczesnym, [w:] R. Rosa i R. Matysiuk (red.), Bezpieczeństwo i prawa człowieka w teoriach i praktyce społecznej początków XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009
Cudowska A., Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2014
Gadacz T., O umiejętności życia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002
Giddens A., Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, przeł. S. Amsterdamski, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003
Jałowiecki B., Szczepański M. S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002
Kapuściński R., Lapidarium VI, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2007
Lévinas E., Religia dorosłych, [w:] E. Lévinas, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, J. Migasiński, Wydawnictwo Atext, Gdynia 1991
Lévinas E., Bóg i filozofia, [w:] E. Lévinas, O Bogu, który nawiedza myśl, przeł. M. Kowalska, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 1994
Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, PWN, Warszawa 2002
Lévinas E., Bóg, śmierć i czas, przeł. J. Margański, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008
Libura H., Percepcja przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990
Michałowski S., Spotkanie jako metoda bycia w pedagogice personalistycznej, [w:] F. Adamski (red.), Wychowanie na rozdrożu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999
Nawroczyński B., Szukajmy człowieka, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1964, nr 3
Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000
Ryk A., (Po)nowoczesny podmiot w doświadczeniu spotkania. Antropologiczne aspekty pedagogiki spotkania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006
Tischner J., Praca nad nadzieją bliźniego, „Znak” 1975, nr 1
Tischner J., Bezdroża spotkań, [w:] Analecta Cracoviensa, t. XII, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 1980
Tischner J., Myślenie według wartości, Wydawnictwo Znak, Kraków 1982
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000
Tischner J., Etyka wartości i nadziei, [w:] J. Tischner, J. A. Kłoczowski, Wobec wartości, Wydawnictwo W Drodze, Poznań 2001
Tuan Y. F., Przestrzeń i miejsca, przeł. A. Morawińska, wstępem opatrzył K. Wojciechowski, PIW, Warszawa 1987
Walczak P., Wychowanie jako spotkanie. Józefa Tischnera filozofia człowieka jako źródło inspiracji pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007
Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1990
Włodarczyk R., Lévinas. W stronę pedagogiki azylu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.3.25
Data publikacji: 2018-07-02 14:37:12
Data złożenia artykułu: 2017-03-05 21:10:02
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Agata Cudowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.