The perception of people with disabilities by elementary school students. Transformation as a result of educational activities

Dorota Chimicz

Abstract


Creating an inclusive and supportive environment, which is an environment that favors the development of people with disabilities, becomes an important challenge of contemporary school. One of the objectives for the realization of this idea is to break stereotypes about people with disabilities and to develop appropriate attitudes towards them. Undertaken research was intended to examine attitudes towards people with different disabilities presented by the students of a primary school and to determine their change in the context of educational activities. The results show that properly planned educational programmes familiarizing pupils with various aspects of the functioning of persons with disabilities contribute to a significant change of their attitudes towards them.


Keywords


attitudes towards persons with disability, attitude changes, social inclusion, educational influences

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czapiński J., 1978, Dyferencjał semantyczny. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, t. 3: Metody badań psychologicznych. Warszawa, PWN,

–275.

Frączkiewicz-Wronka A., Zrałek M., Niepełnosprawni w środowisku zamieszkania – projektowanie działań włączających w gminie, 2015, „Studia Biura Analiz Sejmowych”, 2(42), 95–121.

Głodkowska J., 2009, W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej, „Meritum”, 2, 5–8.

Jakubowska U., 1993, Czynności badawcze w psychologii i pedagogice. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169).

Pielecki A., 2013, Zmiany postaw młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Pilch T., Bauman T., Radźko A., 1995, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, Żak, 43–45.

Profesor Jo Jerg: inkluzja społeczna zaczyna się w naszych głowach, opublikowano: http://www.dw.com/pl/profesor-jo-jerg-inkluzja-spo%C5%82eczna-zaczynasi%C4%99-w-naszych-g%C5%82owach/a-17089914 [dostęp: 13.03.2015].

Soroka-Fedorczuk A., 2007, Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Kraków, Oficyna Wdawnicza Impuls.

Uchwała Nr 104 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 (Monitor Polski z 2013 r., Poz. 640).

Uchwała Nr 157 Rady Ministrów z dnia 25 września 2012 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Kraju 2020 (Monitor Polski z 2012 r., Poz. 882).

Zaczyński W. P., 1967, Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.149
Date of publication: 2018-04-09 14:33:16
Date of submission: 2016-12-03 18:06:13


Statistics


Total abstract view - 1911
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 780

Indicators





Copyright (c) 2018 Dorota Chimicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.