Speech-to-text reporting - appropriate form of support for education, work and participation in social and cultural life of the deaf and hard of hearing persons
Abstract
This article presents speech-to-text reporting as an adequate form of support for education, work and full participation in social and cultural life of the deaf and hard of hearing. This form of support is known in Western Europe since the 80s of the twentieth century. However, there are a lot of discussions nowadays as for its scope and financing as well as the most effective forms of precise speech recording. The article discusses different types of speech-to-text reporting, shows the rules for creating the recordings and points out the advantages and difficulties of using this service.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Domagała-Zyśk E., 2013, Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych. Lublin, Wydawnictwo KUL, 420.
Domagała-Zyśk E., 2016, Napisy jako forma wspierania edukacji i funkcjonowania społecznego osób niesłyszących i słabosłyszących. W: W. Otrębski, K. Maryniarczyk (red.), Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością. Gdańsk, Harmonia Universalis, 41–53.
Domagała-Zyśk E., 2017, Notatki jako forma wsparcia edukacji studentów i uczniów niesłyszących i słabosłyszących. „Niepełnosprawność”, II/23, 53–66.
Kushalnagar R. S., Lasecki W. S., Bigha J. P., 2014, Accessibility evaluation of classroom captions. “ACM Trans. Access. Comput”, 5, 3, DOI: http://dx.doi.org/10.1145/ 2543578.
Lang H. G., 2002, Higher education for deaf students: Research priorities in the new millennium. “Journal of Deaf Studies and Deaf Education”, 7/4, 267–280.
McCrea K., Turner P., 2007, Can you put that in writing? W: L. Barnes, F. Harrington, J. Williams, M. Atherton (red.), Deaf Students in Higher Education: Current research and practice. Coleford, Gloucestershire, Douglas McLean Publishing,102–118.
Nofftz B., 2014, Written Interpreting in Individual Countries, opublikowano: http://www.uni-saarland.de/en/campus/faculties/professorial-staff/philosophische-fakultaet-ii/angewandte-sprachwissenschaft-uebersetzen-dolmetschen/professorial-staff-dept-46-applied-linguistics-and-translationinterpreting/atrc/aktuelles.html [dostęp: 16.02.2016].
Słów kilka o pracach nad stenotypią polską, opublikowano: http://www.stenografia.pl [dostęp: 12.02.2016].
Standard of Service – Sept 08, opublikowano: http://avsttr.org.uk/ [dostęp: 12.02.2016].
Stenografia, opublikowano: http://www.stenografia.pl [dostęp: 12.02.2016].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.105
Date of publication: 2018-04-09 14:33:13
Date of submission: 2016-12-03 16:41:31
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2018 Ewa Domagała-Zyśk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.