Educational Space in Inclusiv Education – Challenges in Working witha Diverse Group/Class
Abstract
Introduction: Nowadays, teachers must be aware that the student population in school classes is becoming increasingly diverse. Therefore, it is necessary to design educational spaces that not only cater to the diverse needs of students but also align with the requirements of the 21st century.
Research Aim: This research seeks to investigate the importance of educational spaces when working with a diverse group or class in inclusive education. The research question focuses on understanding how to design, why to change educational spaces in education.
Evidence-based Facts: The educational environment can play the role of the "third teacher" and either support or hinder the development of students. Engaging educational environments are crucial for the cognitive, physical, social, and emotional development of students. They promote critical thinking, communication, collaboration, and creativity, all of which are considered essential competencies in 21st-century education.
Summary: Diverse student needs require diverse learning spaces to meet the requirements and address the needs of every student. These spaces are often described using metaphors like a watering hole, cave, campfire, or laboratory. Students should be involved in the creation of educational spaces. However, students’ perspectives are frequently overlooked. Research findings indicate that considering their input enhances the likelihood of providing better and more effective support for their development. In traditional education, teachers play a central role in selecting teaching methods and determining modes of school communication. There are already examples of how to transform a school's environment to make it inclusive for everyone.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bidziński, K. (2016). Szkoła ogólnodostępna jako środowisko odkrywania podstaw własnej tożsamości przez uczniów z niepełnosprawnością w młodszym wieku szkolnym. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12/2016, 31-59. https://doi.org/10.14746/ikps.2016.12.02
Borri, S. (2021). From Classroom to Learning Environment. In D. Scaradozzi, L. Guasti, M. Di Stasio, B. Miotti, A. Monteriu, P. Blikstein (Eds.), Makers at School, Educational Robotics and Innovative Learning Environments (pp. 51-54). Springer. Retrieved 3, May, 2023 from: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-77040-2.pdf?pdf=button&error=cookies_not_supported&code=954a11d7-f1c6-4903-a844-62308089cf75
Callaghan, K. (2013). The environment is a teacher. Queen’s Printer of Ontario. Retrieved 4, September, 2023 from: http://www.edu.gov.on.ca/childcare/Callaghan.pdf
Chimicz, D. (2020). Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej. Szkoła Specjalna 3/2020, 175-187. http://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/2394583/sz-s_3-20_druk.pdf
Cook-Sather, A. (2002). Authorizing Student’s Perspectives: Toward Trust, Dialogue, and Change in Education. Educational researcher, 31(4), 3-14. https://doi.org/10.3102/0013189X031004003
Dumont, H., Istance, D., Benavides, F. (Eds.). (2013). Istota uczenia się. Wykorzystywanie wyników badań w praktyce. Wyd. Wolters Kluwer Polska.
Górkiewicz, K., Kozak, P. (2016). Środowiska uczenia się w 21. Wieku. In Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę. Wprowadzenie (9-11). Retrieved 15, August, 2023 from: https://eduspaces21.ceo.org.pl/sites/eduspaces21.ceo.org.pl/files/eduspaces21_wprowadzenie.pdf
Jeppesen, J. (2016). Tworzenie szkoły: przestrzeń to tylko początek. In Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! Wprowadzenie (64-67). Retrieved 15, August, 2023 from: https://eduspaces21.ceo.org.pl/sites/eduspaces21.ceo.org.pl/files/eduspaces21_wprowadzenie.pdf
Karoń, J. (2014). Za zamkniętymi drzwiami klasy szkolnej – przemoc werbalna w komunikacji nauczyciela z dziećmi. Problemy Wczesnej Edukacji, 10/4(27), 121-136. Retrieved 10, August, 2023 from: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/866
Klefstad, J. M. (2015). Focus on family: Environments that foster inquiry and critical thinking in young children: Supporting children’s natural curiosity. Childhood education, 91(2), 147-149. Retrieved 4, September, 2023 from: http://www2.uwstout.edu/content/DMAI_files/photos/klefstadj/intellcont/Klefstad-1.pdf
Kuls-Stańska, D., Nowicka, M. (2014). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Harminia-Universalis.
Mattila, P., Silander, P. (Eds.) (2015). How to create the school of the future – Revolutionary thinking and design from Finland. University of Oulu Centre for Internet Excellence. Retrieved 2, September, 2023 from: https://www.classter.com/wp-content/uploads/2016/09/How-to-create-the-school-of-the-future.pdf
Nowicka, M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych: praktyki – przestrzenie – konceptualizacje. Wyd. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pacewicz, A. (2021). Przestrzeń, w której dobrze się uczy. Jak to osiągnąć w szkole. Retrieved 3, September, 2023 from: https://szkoladlainnowatora.ceo.org.pl/wp-content/uploads/2021/06/Przestrze%C5%84-w-kt%C3%B3rej-dobrze-si%C4%99-uczy-A.-Pacewicz.pdf
Projekt Novigado. (2021). Przestrzeń w edukacji. Poradnik dla szkół. Retrieved 20 August 2023 from: https://fcl.eun.org/documents/10180/6262339/Novigado-Guidelines-PL.pdf/bb6fa894-c8f7-41bd-b4ab-abad817b56c0
Robson, K., Mastrangelo, S. (2017). Children’s Views of the Learning Environment: A Study Exploring the Reggio Emilia Principle of the Environment as the Third Teacher. Journal of Childhood Studies, Vol. 42 No. 4, 1-16. https://doi.org/10.18357/jcs.v42i4.18100
Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. Retrieved 5, September, 2023 from: https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf
Sitek, M. (Red.). (2019). Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. Wyniki badań PISA 2018 w Polsce. Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych. Retrieved 10, August, 2023 from: https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2019/12/raport-wyniki-badan-pisa-2018.pdf
Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). (2020). Ośrodek Rozwoju Edukacji. Retrieved 10, August, 2023 from: https://www.ore.edu.pl/2020/01/pilotazowe-wdrozenie-modelu-specjalistycznych-centrow-wspierajacych-edukacje-wlaczajaca-scwew/
Thornburg, D. (2014). From the Campfire to the Holodeck – Creating Engaging and powerful 21st Century Learning Environments. San Francisco: Jossey-Bass.
UNICEF. (2014). Convention on the rights of the child: Rights under the convention on the right of the child. Retrieved 10, August, 2023 from: http://www.unicef.org/crc/indeks_30228.html
Wexler, A. (2004). A theory for living: Walking with Reggio Emilia. Art Education, 57(6), 13-19. https://doi.org/10.1080/00043125.2004.11653571
Żytko, M. (2014). Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych. In D. Klus-Stańska (Red.). (Anty)edukacja wczesnoszkolna (315-340). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.59-75
Date of publication: 2024-02-14 11:56:29
Date of submission: 2023-09-11 14:45:47
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2024
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.