From the Beginning Again? Lifelong Learning In Polish Public Policy

Hanna Solarczyk-Szwec

Abstract


Introduction: This article concerns the public policy of lifelong learning in Poland after 2000, with particular emphasis on adult education.

Research Aim: The purpose of the research is to evaluate this policy from the andragogic point of view, identified with the humanistic and social approach, which places man and his well-being at the centre of social life.

Evidence-based Facts: The challenge of Polish public policy is the low participation of Poles in adult education in the light of comparative studies of the European Union and the external (i.e. on the part of employers) motivation of adults to learn. The analysis of the LLL strategic documents in Poland published after 2000 proves that there has been a broadening of the understanding of lifelong learning to the areas of non-formal and informal education, with a simultaneous tendency to standardize and quantitatively approach lifelong learning powered by the theory of rational choice. It was on this basis that the main tool for implementing the LLL policy in Poland, i.e. the Integrated Qualifications System, was constructed. The contemporary model of implementing LLL in adult education is characterized by the compensatory nature of goals, a market-based approach at the organizational level, and a mixed financing system.

Summary: From an andragogic point of view, LLL public policy in Poland requires a re-evaluation of the basic assumptions, i.e. the placing of democracy over the economy, social inclusion over competition, citizenship and personal development over profit and productivity. In the discourse of lifelong learning in Poland, it is the administration of competences that prevails, and not the question of their meaning and significance, as andragogues would like. The implementation of the Integrated Qualifications System means a new beginning for the Polish LLL public policy, burdened with a high risk.



Keywords


LLL public policy in Poland, LLL strategic documents in Poland, Integrated Qualification System

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Andrzejczak, A. (2011). Pozaformalna edukacja ustawiczna w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej. Zeszyty Naukowe, 185, 34-53.

Górniak, J., Strzebońska, A., Worek, B. (2019). Bilans Kapitału Ludzkiego 2019. Rozwój kompetencji – uczenie się dorosłych i sektor rozwojowy. Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/3-BKL-Uczenie-sie-doroslych-OK_201027.pdf

Jurgiel-Aleksander, A., Jagiełło- Rusiłowski. A. (2013). Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie. Rocznik Andragogiczny, 20, 65-73. http://dx.doi.org/10.12775/RA.2013.002.

Lejano, R. P., Long, C. (2012). Hermeneutic Approach to Exlplaining and Understanding Public Contoversies. Journal of Public Asdministration Research and Theory, 2(4), 793-814. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2058158

Malewski, M. (2019). Andragogika. W Z. Kwieciński, B. Śliwerski (Red.), Pedagogika (s. 391-404). Wyd. PWN.

Malewski, M. (2013). O „polityczności” andragogiki. Edukacja Dorosłych, 1, 9-24.

Olssen, M. (2006). Understanding the Mechanisms of Neoliberal Control: Lifelong Learning, flexibility and Knowledge Capitalism. International Journal of Lifelong Education, 25(3): 34-48.

Stone, D. (200)1. Policy paradox: The art of political decision making (revised edition). Wyd. Norton & Company.

Solarczyk-Ambrozik, E. (2013). Od uspołecznienia mas do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie. Edukacja Dorosłych, 1, 35-44.

Solarczyk-Szwec, H. (2022a). Kompetencje społeczne na progu dorosłości. Krytyczna analiza podstawy programowej dla III etapu edukacji. Dyskursy Młodych Andragogów, 23. (w druku)

Solarczyk-Szwec, H. (2022b). Deficyt pracownika w podstawach programowych kształcenia ogólnego. W M. Rosalska (Red.). Wyd. UAM. (w druku)

Solarczyk-Szwec, H. (2013). Walidacja kompetencji społecznych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, 5(52), 4-14.

Szarfenberg, R. (2016). Polityka publiczna – zagadnienia i nurty teoretyczne. Studia z Polityki Publicznej, 3(1(9), 45-75. http://dx.doi.org:10.33119/KSzPP.2016.1.1

Szyling, G., (2016). Koncepcja walidacji efektów uczenia się: obszary pedagogicznych redukcji i ich (nie)zamierzonych skutków. Rocznik Andragogiczny, 23, 169-198. http://dx.doi.org/1012775/RA.2016.009

Śliwerski, B. (2021). Uwarunkowania i osiągnięcia szkół naukowych w zakresie ekspertyz oraz badań polityki oświatowej. W S. Kwiatkowski, Współczesne problem pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką (s. ). Wyd. APS.

Worek, B. (2019). Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków. Wyd. UJ.

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna). Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://efs.mein.gov.pl/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-ogolna/

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa). Pobrane 11, Luty, 2022 z: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-szczegolowa--dokument-przyjety-przez-rade-ministrow




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.3.7-18
Date of publication: 2022-12-07 21:18:50
Date of submission: 2022-04-20 14:24:48


Statistics


Total abstract view - 694
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 341

Indicators





Copyright (c) 2022 Hanna Solarczyk-Szwec

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.