Strategic paths for development of contemporary cultural policies and their educational implications

Wiesław Andrzej Żardecki

Abstract


Abstract

Introduction: Active, value-based cultural policy leads to development of culture and forms of cultural expression of individuals, groups or societies; also, it has direct influence on activities of creative industries combining artistic activity and entrepreneurship, operating in the free market and growing globalisation conditions.

Aim of the study: The main purpose of this paper is to analyse strategic approaches to contemporary cultural development policies implemented in mature democracies, in order to understand their educational implications and to be able to support effective, innovative and rational changes in the field of culture by creating a source of synthetic data.

State of the art: As a result of conducted analyses, four strategic approaches intended to increase culture development have been identified, worked out as a result of cultural policies implemented by European democracies, focused on: 1) protection of cultural heritage, totality of creative accomplishments of mankind and supporting prestigious professional artistic creation as a source of creativity and innovation; 2) building democracy and participation in the cultural life, as well as building cultural capital of civil society as a stimulus for development and its driving force; 3) promulgation of cultural diversity in the field of creation, treated as a factor conducive to opening to Others and mutually enriching; 4) fostering personal development and higher quality of human centred life as the objective and sense of cultural policy in the era of globalisation and media impact.

Conclusion: The study on educational implications of cultural policies, conducted in the longer-term perspective, has shown a broader view on the educating role of culture as a factor impacting personal development of every man; shifting from education- into personality-oriented way of thinking; seeking to improve the quality of man and fostering his development through self-development and enrichment of one’s identity, as well as by contacting other cultures, understanding cultural differences.


Keywords


demokracja kultury; dziedzictwo kulturalne; edukacja kulturalna; kultura osobowa; polityka kulturalna

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bartnik, Cz. (2000). Personalizm. Wyd. II poprawione i poszerzone. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Bergson, H. (1985), Postrzeganie zmiany. Przekł. P. Beylin, według I. Wojnar, Bergson. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Braudel, F. (1999). Historia i trwanie. Przekł. B. Gieremek. Warszawa: Czytelnik.

Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: PAX.

Cyboran, B. (2018). Animacja w systemie zależności instytucjonalnych. Uwarunkowania rozwoju animacji społeczno-kulturalnej na tle polskiej polityki kulturalnej po 1989 roku. Kraków: Wyd. UJ.

Gierat- Biedroń, B. (2018). Polityka kulturalna Unii Europejskiej. Kraków: Wyd. UJ.

Gierat- Biedroń, B. (2019). Znak Dziedzictwa Europejskiego w Polsce w kontekście budowania pamięci europejskiej. W: E. Kocój, T. Kosiek, J. Szulbowska- Łukaszewicz (red.). Dziedzictwo kulturowe w rejonach europejskich. Odkrywanie, ochrona i (re)interpretacja (s. 107-128). Kraków: Wyd. UJ.

Ilczuk, D. (2002). Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim. Kraków: Wyd. UJ.

Jung, B. (2011). Wstęp. W: B. Jung (red.). Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki (s. 9-28). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Jurkiewicz- Eckert, D. (2015). Od traktatu o Unii Europejskiej do Europejskiej Agendy dla kultury- narodziny i rozwój polityki kulturalnej UE. Studia Europejskie, 1, 65-89.

Kłoskowska, A. (2007). Socjologia kultury. Warszawa: PWN.

Krzysztofek, K. (2005). Jaka polityka kulturalna w epoce globalizacji i mediów elektronicznych. Kultura Współczesna, 1, 5-18.

Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.

Murzyn, M. A., Purchla, J. (red.) (2007). Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku – szanse i wyzwania. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.

Pankowska, K. (2013). Kultura – sztuka – edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno-pedagogiczne. Warszawa: Wyd. UW.

Richta, R. i in. (2019). Cywilizacja na rozdrożu. Konsekwencje rewolucji naukowo-technicznej dla społeczeństwa i dla człowieka. Warszawa: Książka i Wiedza.

Szkołut, T. (2000). Słowo wstępne: Dylematy współczesnej edukacji kulturalnej. W: T. Szkołut (red.). Sztuka i edukacja kulturalna w czasie przemian (s. 7-35). Lublin: Wyd. UMCS.

Throsby, D. (2011). Ekonomika kultury i polityka kulturalna: co łączy te dziedziny. W: B. Jung (red.). Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki (s. 35-43). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Wojnar, I. (1997). Kulturowy wymiar rozwoju. Nowy program ONZ/UNESCO. W: B. Suchodolski (red.). Strategia obrony i rozwoju cywilizacji humanistycznej (s. 97-113). Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Wojnar, I. (2006). Edukacyjna kultura przyszłości. Warszawa: Warszawska Drukarnia Naukowa PAN.

Wojnar, I. (2005). Humanistyczne i antropologiczne rozumienie kultury – kontrowersje i wzbogacenia. Pedagogika Kultury, 1, 35-45.

Wojnar, I., Piejka, A., Samoraj, M. (2008). Idee edukacyjne na rozdrożach XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zdybicka, Z. (2005). Transcendentne odniesienie człowieka. W: F. Adamski (red.). Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów. (s. 69-88). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Żygulski, K. (1996). Europa: bilans wieku XX i perspektywy XXI wieku. W: I. Wojnar, J. Kubin (red.). Edukacja wobec wyzwań XXI wieku (s. 31-46). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.139-154
Date of publication: 2021-07-08 10:34:22
Date of submission: 2021-03-24 09:02:12


Statistics


Total abstract view - 1537
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 704

Indicators





Copyright (c) 2021 Wiesław Andrzej Żardecki

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.