Rejection of lie as a condition of pedagogical dialogue

Seweryn Łukasz Leszczyński

Abstract


Introduction: Lying is a constant threat to every educational relationship, the essence of which is the pedagogical dialogue. Without rejecting the lie, one cannot speak of a true student-teacher relationship.

The aim of the research: The article aims to defend the thesis about the necessity to reject lies in the pedagogical dialogue. The aim is also to introduce the notions of the human person, pedagogical dialogue and lies as understood by Wojciech Chudy, the creator of ethical and Christian personalism.

State of knowledge: The topics of pedagogical dialogue were undertaken among others by Jerzy Zieliński, Edward Torończak, Jarosław Gara, Andrzej Bronk, Marian Śnieżyński, Janusz Tarnowski, Anna Szudra-Barszcz, Wojciech Chudy. Wojciech Chudy developed a comprehensive view of the philosophy of lies. The creator of the concept of the human person in the ethical-Christian personalism analyzed here is Wojciech Chudy.

Summary: The condition for the existence and conduct of any pedagogical dialogue is the rejection of lies. Even the slightest attempt to lie can lead to a tendency to distance ourselves from the truth of the interpersonal and educational relationship. The condition for conducting a pedagogical dialogue is the affirmation of the truth.


Keywords


pedagogical dialogue; lie; human person; personalism; upbringing

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Chudy, W. (2007). Esej o społeczeństwie i kłamstwie, t. 1, Społeczeństwo zakłamane. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Chudy, W. (2003.1). Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Chudy, W. (1992). Kłamstwo jako korupcja antropologiczna. Ethos, 1, 88-96.

Chudy, W. (2003.2). Kłamstwo społeczne i jego skutki. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.). Błąd antropologiczny, seria: Zadania Współczesnej Metafizyki (s. 201-221). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.

Chudy, W. (1996.1). O osobie, która jest dzieckiem. Ethos, 33-34, 216-224.

Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej.

Lublin: Wyd. KUL.

Chudy, W. (2005). Personalistyczne określenie wychowania. W: P. Jaroszyński et. al. (red.). Filozofia i edukacja (s. 87-95).

Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”.

Chudy, W. (1996.2). Prawda człowieka i prawda o człowieku. W: K. Popielski (red.). Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencjalnej (Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia) (s. 129-148). Lublin: Wyd. KUL.

Leszczyński, S. (2021). Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego. Łódź: WN Towarzystw Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”.

Remarque, E.M. (2004). Na Zachodzie bez zmian. Kraków: REBIS.

Szudra, A. (2009). Suplement. Dialogiczna etyka wychowawcza. W: W. Chudy. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej (s. 213-225). Lublin: Wyd. KUL.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.193-204
Date of publication: 2021-07-08 10:34:29
Date of submission: 2020-12-08 09:24:24


Statistics


Total abstract view - 1142
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 692

Indicators





Copyright (c) 2021 Seweryn Łukasz Leszczyński

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.