Diagnoza preferencji i uzdolnień specjalnych dziecka – opinie badanych nauczycieli

Mirosław Kisiel

Abstract


W artykule zaprezentowano rozważania dotyczące czynności diagnozowania preferencji i uzdolnień muzycznych dziecka możliwych do realizacji i koniecznych w powszechnej edukacji. W materiale odnotowano wielość i złożoność problemu głównie w odniesieniu do prowadzenia tego typu rozpoznania w grupie dzieci przedszkolnych i uczniów klas młodszych szkoły podstawowej. Wskazano również pewne niedostatki i ograniczenia nauczycieli-wychowawców wynikające z przygotowania i umiejętności w tym względzie. Przedstawione rezultaty mogą stanowić asumpt do dalszych eksploracji badawczych w zakresie wczesnego identyfikowania potencjału muzycznego dziecka.


Keywords


diagnoza, preferencje i uzdolnienia specjalne, powszechna edukacja muzyczna, dziecko, nauczyciel

Full Text:

PDF

References


Bates, J., Munday, S. (2005). Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane. Warszawa: K.E. Liber.

Bonna, B. (2014). Evaluation of Perceptual Musical Abilities of Early-school Children. The New Educational Review, 36, 2, 30–41.

Chodkowski, A. (red.) (1995). Encyklopedia muzyki. Warszawa: PWN.

Dyląg, J. (2002). Miejsce wychowania muzycznego w kształceniu zintegrowanym. W: L. Kataryńczuk-Mania. J. Karcz (red.). Edukacja artystyczna wobec przemian społeczno-oświatowych (s. 69–74). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Dyrda, B. (1999). Specyfika i przyczyny Syndromu Nieadekwatnych Osiągnieć Szkolnych uczniów w świetle literatury pedagogiczno-psychologicznej. Chowanna, 1–2, 24–40.

Eby, J.W., Smutny J.F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzież. Warszawa: WSiP.

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Horbulewicz, J., Janczewski, Z. (1990). Gdański System Badania Zdolności Muzycznych. Materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół i ognisk muzycznych. System rekrutacji do szkół muzycznych pierwszego stopnia. Warszawa: Centralny Ośrodek Szkolnictwa Artystycznego.

Kamińska, B., Kotarska, H. (2000). Średnia miara słuchu muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Kataryńczuk-Mania, L., Kołodziejski, M., Kisiel, M. (2018). Orientacje w metodologii badań edukacyjno-muzycznych. Zielona Góra: Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kisiel, M. (2012). Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji. Specyfika kształcenia i opieki. Chowanna, 2, 159–177.

Kisiel, M. (2015). Język muzyki i mowa muzyczna w dialogu dziecka z dorosłym w edukacji elementarnej. Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. Gen. Jerzego Ziętka w Katowicach.

Kołodziejski, M. (2009). Poziom zdolności muzycznych ustabilizowanych a gotowość do improwizacji harmonicznej i rytmicznej u studentów kierunku pedagogiki. W: M. Kołodziejski (red.). Twórczość „codzienna” w praktyce edukacyjnej (s. 91–108). Płock: PWSZ w Płocku.

Kucharska, D., Pawłowska-Niedbała, A., Sikora-Banasik, D. (2017). Etapy osiągania celów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej oraz sposoby ich realizacji. W: D. Kucharska. A. Sosnowska (red.). „Od zabawy do nauki” program wychowania przedszkolnego – dobre praktyki (s. 25–114). Warszawa: Nowa Era.

Lewandowska, K. (1978). Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym. Warszawa: WSiP.

Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Żak.

Poleszak, W., Porzak, R., Kata, G., Kopik, A. (2014). Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju dzieci uzdolnionych. Test Uzdolnień Wielorakich i materiały dydaktyczne. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Shuter-Dyson, R., Gabriel, C. (1986). Psychologia uzdolnienia muzycznego. Warszawa: WSiP.

Skorny, Z. (1975). Obserwacje i charakterystyki psychologiczne. Warszawa: PZWS .

Skorupka, S., Auderska, H., Łempicka, Z. (red.) (1993). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Trzos, P.A. (2015). Wewnętrzne rozumienie muzyki w edukacji dziecka. Próba (re) interpretacji problemu w ujęciu polemicznym. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 25, 97–107.

Zwolińska, E. (2004). Testy zdolności muzycznych Edwina E. Gordona stosowane w polskich badaniach. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio L, II , 241–252.

Zwolińska, E. (2012). Pomiar i wartościowanie w muzyce. Bydgoszcz: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.105-116
Date of publication: 2020-12-23 16:16:47
Date of submission: 2019-12-25 23:14:44


Statistics


Total abstract view - 581
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 282

Indicators





Copyright (c) 2020 Mirosław Kisiel

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.