Pedagogika transgresyjna w wychowaniu przedszkolnym
Streszczenie w języku polskim
Wiek XXI cechuje się przyśpieszonym tempem życia, zachodzącymi zmianami cywilizacyjnymi, kulturalnymi i technologicznymi, dlatego wymaga innego spojrzenia na człowieka przyszłości. Decydującą rolę w tym zakresie odgrywa edukacja od przedszkola do dorosłości. Współczesna pedagogika przedszkolna poszukuje innowacyjnych rozwiązań w zakresie wyzwalania potencjału genetycznego i rozwoju wielowymiarowej osobowości. Jedną z koncepcji stanowi pedagogika transgresyjna, która polega na przekraczaniu własnych możliwości przez działanie, doświadczanie, samodzielność i odpowiedzialność. W artykule ukazano podstawy teoretyczne transgresji, czynniki wyzwalające możliwości dziecka, organizację pola edukacyjnego oraz procesu rozwoju wynikającego z transgresji.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bruner J.S., 1989, Poza dostarczone informacje. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Denek K., 1998, O nowy kształt edukacji. Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Doman G., 1992, Jak nauczyć małe dziecko czytać – cicha rewolucja. Bydgoszcz, Wydawnictwo Excalibur.
Edelstein W., 1992, Development as the Aim of Education - Revisitet in Effective and Responsible Teaching. San Francisco, Jossey-Bass Publishers.
From E., 1998, Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Poznań, Wydawnictwo Rebis.
Grzesiak J., 2007, Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczyciela – w kontekście pedagogiki szkoły wyższej. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji nauczyciela. Konin, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie.
Johansson E., Samuelsson I.P. (red.), 2003, Förskolan – barns första skola. Lund.
Juul J., 2014, Kryzys szkoły. Co można zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców Podkowa Leśna, Wydawnictwo MIND.
Kozielecki J., 1996, Człowiek wielowymiarowy. Warszawa, Wydawnictwo Żak.
Kozielecki J., 1995, Koniec wieku nieodpowiedzialności. Warszawa, Jacek Santorski & Co, Agencja Wydawnicza.
Kozielecki J., 1987, Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Kozielecki J., 2002, Psychologia czynności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kozielecki J., 1997, Transgresja i kultura. Warszawa, Wydawnictwo Żak.
Lövle A.L., 1982, The Self: Yours, Mine or Ours: a dialectical viev. Oslo, Aschehoug AS.
Łukaszewski W., 1998, Czynniki decydujące o powodzeniu wychowania. W: B. Smoczyńska (red.), Studia z psychologii rozwojowej i psycholingwistyki. Kraków, Towarzystwo Autorów i Prac Naukowych Universitas.
Maslow A., 1986, W stronę psychologii istnienia, przeł. I. Wyrzykowska. Warszawa, Wydawnictwo PAX.
Matyjas B., 2008, Dzieciństwo w kryzysie, etiologia zjawiska. Warszawa, Wydawnictwo Żak, Teresa i Józef Śniecińscy.
May R., 1995, O istocie człowieka, przeł. M. Moryń, Z. Wiese. Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.
Nalaskowski A., 2002, Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków, Wydawnictwo Impuls.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2006, Psychologia poznawcza. Warszawa,
Wydawnictwo PWN, Academica Wydawnictwo SWPS.
Nordin-Hultman E., 2004, Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande. Stockholm.
Tokarski J. (red.), 1980, Słownik wyrazów obcych. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Utomhuspedagogik i förskola och forskoleklass, 2008, Tidningen Förskolans redaktion.
Włoch S., 2003, Kształcenie transgresyjne wyzwaniem edukacji XXI wieku. W: K. Denek, T. Koszczyc, M. Lewandowski (red.), Edukacja jutra. Wrocław, Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego.
Włoch S., 2005, Pedagogika widzialna i niewidzialna w edukacji przedszkolnej, aspekty rozwojowe. W: S. Guz (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zaborowski Z., 2002, Człowiek, jego świat i życie. Warszawa, Wydawnictwo Żak.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.11-21
Data publikacji: 2018-11-06 13:36:53
Data złożenia artykułu: 2018-11-06 10:50:27
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Stanisława Włoch
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.