Postawy zawodowe nauczycieli a ich motywacja osiągnięć
Streszczenie w języku polskim
Częstotliwość i moc motywu osiągnięć dla różnych grup społecznych jest różna, zestawiona z postawami zawodowymi okazuje się ciekawym tematem badań wśród nauczycieli. Celem podjętych badań było ustalenie zależności między postawami wobec pracy nauczycieli a ich motywacją osiągnięć. Badania przeprowadzono w lutym 2016 roku wśród 118 nauczycieli pracujących w Szkole Podstawowej nr 40 im. Leona Kruczkowskiego w Lublinie oraz Zespole Szkół im. ks. Antoniego Kwiatkowskiego w Bychawie. Do przeprowadzenia badań posłużono się Kwestionariuszem do badania motywacji osiągnięć oraz Kwestionariuszem wskaźników postaw zawodowych (KWPZ). Stwierdzono, że istnieje zależność między postawami wobec pracy badanych nauczycieli a ich motywacją osiągnięć zawodowych. Im wyższy poziom motywacji osiągnięć, tym częściej badani nauczyciele przejawiają pozytywne postawy wobec pracy. Ważna wydaje się motywacja osiągnięć nauczycieli. Podjęte badania mogą stanowić zachętę dla kolejnych badaczy do poszerzenia tematyki motywacji oraz jej determinantów. Otrzymane wyniki badań mogą posłużyć lepszemu zrozumieniu środowiska szkolnego, zrozumieniu reguł oraz mechanizmów kształtujących postawy wobec pracy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bańka A., 2005, Motywacja osiągnięć. Postawy teoretyczne i konstrukcja skali do pomiaru motywacji osiągnięć w wymiarze międzynarodowym. Studio PRINT-B, Poznań.
Bera R., 2003, Postawy zawodowe pilotów wojskowych w procesie restrukturyzacji polskich sił zbrojnych. Warszawa, Dom Wydawniczy Bellona.
Federowicz M., Strawiński P., 2014, Struktura czasu pracy nauczyciela. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Federowicz M., Haman J., Herczyński J., Hernik K., Krawczyk-Radwan M., Malinowska K., Pawłowski M., Stawiński P., Walczak D., Wichrowski A., 2013, Czas i warunki pracy w relacjach nauczycieli. Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
Golińska L., Świętochowski W., 1998, Temperamentalne i osobowościowe uwarunkowania wypalenia zawodowego u nauczycieli. „Psychologia Wychowawcza”, 5, t. XLI.
Holy J., 2009, Analiza wpływu optymizmu i motywacji w awans w pracy – perspektywa psychologii pozytywnej. Wrocław, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy.
Kędzierska G., 2012, Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskusji. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kirenko J., Zubrycka-Maciąg T., 2011, Współczesny nauczyciel: studium wypalenia zawodowego. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Mądrzycki T., 1997, Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. Warszawa WSiP.
Pakuła M., 2010, Postawy osób starszych wobec edukacji: studium teoretyczno-diagnostyczne. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Strelau J., Doliński D., 2008, Psychologia akademicka. T. 1, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Widerszal-Bazyl M., 1979, Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Wojcieszke B., 2012, Psychologia społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Zimbardo G.P., Johnson R.L., McCann V., 2010, Psychologia: kluczowe koncepcje. T. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.3.161-172
Data publikacji: 2019-12-28 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-03-17 16:37:10
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Anna Monika Kopacz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.