Techniki pamięciowe a poziom wiedzy religijnej. Analiza badań empirycznych młodzieży licealnej
Streszczenie w języku polskim
Cel badań: Celem badań była weryfikacja skuteczności innowacyjnej metody nauczania, tj. łańcuchowej metody zapamiętywania, zaimplementowanej do transferu wiedzy religijnej w porównaniu do tradycyjnych form memoryzacji wiedzy.
Metoda badań: Do przeprowadzenia badania wykorzystano metodę quasi-eksperymentu o charakterze naturalnym. Aby zweryfikować poziom wiedzy religijnej uczniów klas drugich po zastosowaniu klasycznej oraz innowacyjnej metody nauczania, przeprowadzono analizy statystyczne oraz stworzono model wpływu zmiennej, jaką jest Metoda nauczania (tradycyjna oraz innowacyjna) oraz jaką są Pytania odnośnie wiedzy religijnej uczniów klas drugich na wyniki zmiennej określonej jako ilość prawidłowych odpowiedzi w teście wielokrotnego wyboru po
nauczaniu.
Wyniki: Zaobserwowano diametralne różnice w poziomie wiedzy religijnej wśród uczniów, którzy do memoryzacji wykorzystali innowacyjną technikę zapamiętywania w porównaniu z uczniami, którzy przyswajali treść lekcji, stosując tradycyjną, uprzednio wypracowaną strategię zapamiętywania. Różnica pomiędzy Łańcuchową Metodą Zapamiętywania a zapamiętywaniemtradycyjnym okazała się istotna statystycznie p < 0,001.
Wnioski: Techniki pamięciowe poprzez twórcze wykorzystywanie akcji i emocji pozwalają na głębsze przetwarzanie informacji, łatwiejsze ich zapamiętywanie oraz szybsze reprodukowanie, tworząc trwalsze szlaki pamięciowe. Ich implementacja do przyswajania wiedzy religijnej miała dodatni wpływ na jej poziom.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Anderson, R.C., & Kulhavy, R.W. (1972). Imagery and prose learning. Journal of Educational Psychology, 63(3), 242–243.
Bellezza, F.S. (2019). Mnemonic devices: Classification, characteristics, and criteria. In R.L. Greene (Ed.), The Cambridge Handbook of Human Memory (pp. 539–554). Cambridge University Press.
Bower, G.H. (1970). Imagery as a relationship organizer in associative learning. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 9(5), 529–533.
Brześkiewicz, Z. (1995). Superpamięć. COMES.
Buzan, T. (2003). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Aha.
Carruthers, M., & Ziolkowski, J.M. (Eds.). (2021). The Medieval Craft of Memory: An Anthology of Texts and Pictures. University of Pennsylvania Press.
Craik, F.I.M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11(6), 671–684.
Czerniawska, E., & Ledzińska, M. (1986). Ontogenetyczny rozwój strategii pamięciowych. Psychologia Wychowawcza, 29, 397–409.
Dryden, G., & Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu się. Zysk i S-ka.
Eitel, A., & Kühl, T. (2020). Effects of mnemonic strategies on learning from text and visual materials. Educational Psychology Review, 32(3), 785–809.
Ergas, O. (2021). Reconstructing ‘Education’ through Mindful Attention: Positioning the Mind at the Center of Curriculum and Pedagogy. Palgrave Macmillan.
Fiorella, L., & Mayer, R.E. (2015). Learning as a Generative Activity: Eight Learning Strategies That Promote Understanding. Cambridge University Press.
Foth, D.L. (1973). Mnemonic technique effectiveness as a function of word abstractness and meditation instruction. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 12(6), 239–245.
Holt, J.D. (2022). Religious Education in the Secondary School: An Introduction to Teaching, Learning and the World Religions. Routledge.
Howard-Jones, P.A. (2014). Neuroscience and education: Myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817–824.
Jagodzińska, M. (1991). Obraz w procesach poznania i uczenia się. Specyfika informacyjna, operacyjna i mnemiczna. WSiP.
Kerlinger, F.N. (1986). Foundations of Behavioral Research. Holt, Rinehart and Winston.
Klein, S.B., & Loftus, J. (1998). The nature of self-referent encoding: The contribution of elaborative and organizational processes. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 5–11.
Kofta, M., & Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. In J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki (vol. 2, pp. 561–600). GWP.
Kowalczyk, E. (2016). Eksperyment w psychologii i możliwość jego wykorzystania w naukach o zarządzaniu. Studia Oeconomica Posnaniensia, 4(1), 90–108. .
Kroll, N.E., Schepeller, E.M., & Angin, K.T. (1986). Bizarre imagery: The misremembered mnemonic. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 12(1), 42–53.
Lockhart, R.S., & Craik, F.I.M. (1990). Levels of processing: A retrospective commentary on a framework for memory research. Canadian Journal of Psychology, 44(1), 87–112.
Matlin, M.W. (2003). Cognition. John Wiley & Sons.
Mayer, R.E. (2020). Multimedia Learning. Cambridge University Press.
McDaniel, M.A., & Einstein, G.O. (1986). Bizarre imagery as an effective memory aid: The importance of distinctiveness. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 12, 54–65.
Morris, P.E., Jones, S., & Hampson, P. (1993). An imagery mnemonic for the learning of people’s name. British Journal of Psychology, 69, 335–336.
Morris, P.E., & Stevens, R. (1974). Linking images and free recall. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 13, 310–315.
Paivio, A. (1986). Mental Representations: A Dual Coding Approach. Oxford University Press.
Rawson, K.A., & Dunlosky, J. (2021). Improving students’ learning with effective techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 10(1), 87–97.
Richardson, J.T.E. (1980). Mental Imagery and Human Memory. Palgrave Macmillan.
Roedriger, H.L. III (1980). Effectiveness of four mnemonics in ordering recall. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 6, 558–567.
Stankiewicz, Z. (1999). Trening umysłu. COMES.
Szurawski, M. (2004). Pamięć. Trening interaktywny. Ravi.
Tokuhama-Espinosa, T. (2018). Neuromyths: Debunking False Ideas about the Brain and Education. W.W. Norton & Company.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.2.175-195
Data publikacji: 2025-06-26 23:47:05
Data złożenia artykułu: 2025-02-03 16:46:52
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2025 Dominika Muńko

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.