Motywacja osiągnięć licealistów w kontekście końca pandemii COVID-19 - przeciwstawienie przeszłości i teraźniejszości

Robert Opora, Katarzyna Nawrocka

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Artykuł ma charakter empiryczny. Motywacja osiągnięć pełni znaczącą rolę w życiu człowieka i jest określana jako potrzeba realizowania czynności dla podnoszenia standardów. Podlega oddziaływaniom potrzeb i wartości oraz ma związek z rodzajem czynników motywujących jednostkę do działania zmierzającego do osiągnięcia celu.
Cel badań: Celem podjętych badań jest poznanie zmian zachodzących w okresie pandemii COVID-19 w zakresie motywacji osiągnięć w grupie licealistów.
Metoda badań: Badania mają charakter ilościowy. W celu udzielenia odpowiedzi na sformułowane pytania badawcze posłużono się wystandaryzowanym Inwentarzem Motywacji Osiągnięć autorstwa H. Schulera, G.C. Thomtona, A. Frintrupa i M. Prochaski w wersji polskiej. Obszarem jego zastosowania są badania nad osobowością i motywacją, w nawiązujące do problemów motywacyjnych.
Wyniki: Pandemia miała istotne znaczenie w zmianie poziomu motywacji osiągnięć młodych ludzi w wyniku edukacji zdalnej, ograniczenia kontaktów bezpośrednich i zaprzestania lub ograniczenia pewnych aktywności. Badania wykazały, że okres pandemii i związana z nią deprywacja miała znaczenie dla niektórych aspektów motywacji osiągnięć.
Wnioski: Osoby, u których zaobserwowano wzrost poziomu motywacji pod koniec pandemii cechowały się wyższym poziomem motywacji osiągnięć przed pandemią w porównaniu z osobami, które uzyskały niższy poziom motywacji osiągnięć pod koniec pandemii.

Słowa kluczowe


motywacja osiągnięć, uczniowie, pandemia COVID-19

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Cassidy, T., Lynn, R. (1989). A multifactorial approach to achievement motivation: The development of a comprehensive measure. Journal of Occupational and Applied Psychology, 12, 301-311.

Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.

Heckhausen, H. (1963). Hoffnung und Furcht in der Leistungsmotivation. Meisenheim am Glan: Anton Hain.

Kleinbeck, U. (1991). Die Wirkung von Zielsetzungen auf die Leistung. W H. Schuler (Ed.). Beurteilung und ForderungberuflicherLeistung (215-238). Gottingen: Hogrefe.

Klinkosz, W., Sękowski, A., Schulera, H., Prochaski, M. (2006). Polska wersja „Inwentarza Motywacji Osiągnięć-Leistungsmotivationsinventar (LMI). Czasopismo Psychologiczne, 12, 253-264.

Locke, E.A., Latham, G.P. (1984). Goal setting in personnel management. Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, Inc.

Łukaszewski, W. (1999). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W J. Strelau (Red.). Psychologia Podręcznik Akademicki Tom 2. Sopot: GWP.

McClelland, D.C. (1979). Power: the inner experience. New York: Halstead.

McClelland, D.C. (1995). Human motivation. Glenview, IL: Scott Foresman.

McClelland, D.C., Atkinson, J.W., Clark, R.A., Lowell, E.L. (1953). The achievement motive. New York: Appleton–Century–Crofts.

Nieckarz, Z. (2011). Psychologia motywacji w organizacji. Warszawa: Delfin.

Rheinberg, F. (1988). Motivationstraining und Motivierung. W D. R. Rost (Red.), Handworterbuch Pedagogishe Psychologie (357-360). Weinheim: Psychologie Verlags Union.

Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies of intern ofreinforcements. Psychological Monograph, 80, 1-28.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.7-29
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:28
Data złożenia artykułu: 2024-01-18 14:45:00


Statystyki


Widoczność abstraktów - 370
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 92

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Robert Opora, Katarzyna Nawrocka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.