Efektywność Treningu Zastępowania Agresji w rozwijaniu umiejętności społecznych uczniów klas starszych szkoły podstawowej

Katarzyna Wołk

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Trening Zastępowania Agresji jest multimodalną interwencją psychoedukacyjną zaprojektowaną w celu zmiany zachowań agresywnych. Umiejętności zdobyte podczas treningu stanowią alternatywne sposoby prospołecznego zachowania się. Kompetencje społeczne warunkują efektywność poradzenia sobie w określonego typu sytuacjach społecznych, a także przyczyniają się do budowania właściwych relacji. Wiele programów wychowawczych, które okazują się współcześnie wyjątkowo skuteczne, jest bezpośrednio lub pośrednio powiązanych z kompetencjami społecznymi.

Cel badań: Celem  niniejszego tekstu jest poznanie efektywności Treningu Zastępowania Agresji w rozwijaniu umiejętności społecznych uczniów klas starszych szkoły podstawowej.

Metoda badań: W niniejszej pracy jako metodę badań wykorzystano eksperyment pedagogiczny.

Wyniki: Wskazano istotny wzrost umiejętności społecznych uczniów biorących udział w treningu. Zauważono różnicę w sposobie rozumienia i rozpoznawania sekwencji kontroli złości. W czasie sesji wnioskowania moralnego badane osoby doświadczyły spojrzenia na problem z perspektywy różnych osób.

Wnioski: Uzyskane wyniki dowodzą, że Trening Zastępowania Agresji skutecznie przyczynia się do wzrostu kompetencji społecznych. Wśród osób, które ukończyły cały cykl Treningu Zastępowania Agresji odnotowano poprawę wyników zachowania we wszystkich trzech komponentach Treningu: umiejętności społecznych, kontroli złości oraz wnioskowania moralnego.


Słowa kluczowe


Trening Zastępowania Agresji (ART), uczniowie szkoły podstawowej, eksperyment pedagogiczny.

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bandura, A. (1973). Aggression. A Social Learning Analysis. Prentice Hall. https://doi.org/10.2307/1227918

Czarnecka-Dzialuk, B., Drapała, K., Ostaszewski, P., Więcek-Durańska, A., Wójcik, D. (2017). W poszukiwaniu skutecznych reakcji na przestępczość. Programy korekcyjno-edukacyjne. Scholar.

Dowden, C., Andrews, D. A. (2000). Effective correctional treatment and violent reoffending; A meta-analysis. Canadian Journal of Criminology, 42(4), 449–467.

Durkalevych, I. (2017). Aggression Replacement Training (ART) as an innovative method to promote mental health. Retrieved 5, July, 2023 from: https://amity.pl/category/strefa-wiedzy

Ensafdaran, F., Krahé, B., Njad, S. B., Arshadi, N. (2019). Efficacy of different versions of Aggression Replacement Training (ART): A review. Aggression and Violent Behavior, 47, 230-237. https://doi.org/10.1016/j.avb.2019.02.006

Feindler, E., Engel, E., Gerber, M. (2016). Program evaluation challenges: Is Aggression Replacement Training (ART) effective? Journal of Psychology and Behavioral Science, 4 (2), 1-10. https://doi.org/10.15640/jpbs.v4n2a3

Gęsiarz, J., Chrzanowska, A. (n.d.). Doświadczenia Treningu Zastępowania Agresji (ART) w terapii uczniów z rozpoznaniem Zespołu Aspergera i wsparciem ich rodziców. Retrieved 5, July, 2023 z: https://amity.pl/category/strefa-wiedzy/

Glick, B., Gibbs J., C. (2011). Aggression Replacement Training. Amity.

Glick, B., Gibbs, J.C., Majcherczyk, A. (2011). Trening zastępowania agresji (ART): kompleksowa interwencja wobec młodzieży agresywnej. Amity.

Godawa, J., Niemiec, M. (2009). Zastosowanie programu ART w pracy z dziećmi i młodzieżą agresywną. Chowanna, 32(1), 55-71.

Goldstein, A.P., Glick, B., Gibbs, J.C. (2018). Art. Program Zastępowania Agresji. Wielostronna profilaktyka dzieci i młodzieży. Amity.

Gottfredson, D. (1997). School-based crime prevention. In L. W. Sherman et al.(Eds.), Preventing Crime: What Works, What Doesn’t, What’s Promising: A Report to the United States Congress. Department of Justice.

Hill, J. K., Andrews, D. A., Hoge, R. D. (1991). Meta-analysis of treatment programs for young offenders: The effect of clinically relevant treatment on recidivism, with controls for various methodological variables. Canadian Journal of Program Evaluation, 6(1), 97-109.

Jaworska, A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Impuls.

Kolberg, L. (1984). Essays on Moral Development: The Psychology of Moral Development. Harper & Row.

Łobocki, M. (2004). Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls.

Meichenbaum, D.H. (1977). Cognitive-Behaviour Modification: An Integrative Approach. Plenum.

Morawska, E., Morawski, J. (2004). Trening Zastępowania Agresji w szkołach i placówkach systemu oświaty. Amity.

Morawska, E., Morawski, J. (2006). Trening Zastępowania Agresji. Cz. 4. Psychologia W Szkole, 4, 95-104.

Morawska, E., Morawski, J. (2020). Indeks Złości Amity ART. Amity.

Morawska, E., Morawski, J. (2020). Kwestionariusz Umiejętności Prospołecznych Amity® ART. Amity.

Morawska, E.J., Morawski, J.Z. (2016). Psychoterapia wykluczonych społecznie. Źródła treningu zastępowania agresji (ART). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 91, 91-116.

Novaco, R.W. (1975). Anger Control: The Development and Evaluation of an Experimental Treatment. D.C. Heath.

Pawliczuk W., Łobodda, K., Nowińska, A. (2015). Trening Zastępowania Agresji: opis metody, jej skuteczność oraz zastosowanie w praktyce oddziału psychiatrii dzieci i młodzieży. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 15(1), 33-37.

Potempska, E., Kołodziejczyk A., (2001). Trening Zastępowania Agresji (cz. I). Remedium, 12, 6-7.

Potempska, E., Kołodziejczyk A., (2002). Trening Zastępowania Agresji (cz. II). Remedium, 1, 8-9.

Pszczółkowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Tajak-Bobek, A. (2020). On the need to train pro-social skills, ways of dealing with aggression and moral reasoning. Aggression replacement training in response to inmates’ narratives for crimes against family and care. Adult Continuing Education, 4, 99–113. https://doi.org/10.34866/88x4-ky73

Valentini, M., Giontarelli, R. (2022). How emotions influence the psychophysical well-being of children, Lublin Pedagogical Yearbook, 41(4), 103–126. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.103-126

Wójcik, D., Drapała K., Więcek-Durańska A. (2015). Evaluation of the ART Aggression Replacement Training programme and the Duluth correctional education programme. Report from empirical research. Institute for Justice Publishing.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.89-106
Data publikacji: 2024-05-10 09:15:41
Data złożenia artykułu: 2023-09-28 13:07:09


Statystyki


Widoczność abstraktów - 437
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 209

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Wołk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.