Ocena funkcjonalna w doświadczeniach nauczycieli w projekcie Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą. Doniesienie z badań

Beata Teresa Jachimczak, Dorota Podgórska-Jachnik

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W czerwcu 2023 r. zakończono w Polsce program pilotażowy wdrożenia do praktyki oświatowej pierwszych Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Autorki podjęły badania ewaluacyjne w SCWEW w Łodzi.

Cel badań: ocena wsparcia udzielanego nauczycielom placówek ogólnodostępnych, a celem artykułu ukazanie doświadczeń związanych z prowadzeniem oceny funkcjonalnej w rozpoznawaniu zróżnicowanych potrzeb uczniów.

Metoda badań: Zogniskowany wywiad grupowy (Focus Group Interview) z nauczycielami dyrektorami oraz analiza treści wypowiedzi uczestników sieci samokształcenia.

Wyniki: to ich wybrane wypowiedzi, oceniające na tle różnych obszarów wsparcia, doświadczenia związane z zastosowaniem szkolnej oceny funkcjonalnej.

Wnioski: potwierdzają obawy nauczycieli przed oceną funkcjonalną, postrzeganą jak nowa forma diagnozy edukacyjnej, ale także wskazują na duże potrzeby w tym zakresie wynikające z podejścia włączającego w polskiej szkole. Kadra szkół specjalnych pełniących rolę SCWEW, może być pomocna w implementacji procesu oceny funkcjonalnej dla celów inkluzji.


Słowa kluczowe


edukacja, włączanie, ocena funkcjonalna, wsparcie, diagnoza nauczycielska

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Bąbka, J. (2001). Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość. Wyd. Fundacji Humaniora.

Domagała-Zyśk, E., Mariańczyk, K., Chrzanowska, I., Czarnocka, M., Papuda-Dolińska, B., Jachimczak, B., Otrębski, W., Pawlak, K., Olempska-Wysocka, M., Podgórska-Jachnik, D. (2022). Szkolna Ocena Funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wyd. Nauk. KUL.

Kantowicz, E. (2010). Koncepcja multiprofesjonalnego wsparcia dziecka w środowisku szkoły – szanse i bariery. In M. Szurzykiewicz, M. Kulesza (Eds.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć (pp. 209–225). Wyd. UŁ.

Krause, A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności. Impuls

Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Impuls.

Jachimczak, B., Podgórska-Jachnik, D. (2022). Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą – model teoretyczny i perspektywa wdrożenia do praktyki oświatowej. Studia z Teorii Wychowania, 13(3/40), 333–348.

Jachimczak, B., Podgórska-Jachnik, D., Tomaszewska, A. (2023). Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w perspektywie uczestników projektu pilotażowego w powiecie łódzkim. In B. Jachimczak, D. Podgórska-Jachnik, A. Tomaszewska (Eds.), Szkoła dla każdego – od idei do realizacji. Z doświadczeń pierwszego łódzkiego Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację włączającą (pp. 80–108). Uniwersytet Łódzki, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego.

Konieczna, A., Konieczna, I. (2010). Ocena i wyjaśnienie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców. In A. Konieczna (Ed.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka (pp. 115–128). Wyd. APS.

MEN. (2020). Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się. Warszawa.

NIK. (2019). Wystąpienie pokontrolne. P/19/075 – Indywidualizacja kształcenia po wprowadzeniu zmian w przepisach oświatowych.

Pietkiewicz, I., Smith, J. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361–369.

Piotrowicz, R., Mikler-Chwastek, A., Jegier, A., Walkiewicz-Krutak, A., Wereszka, K., Gelleta, I., Pawlak, K. (2022). Skrining rozwoju małego dziecka w okresie średniego dzieciństwa. (SRMD: 3–6 lat). Warszawa.

Richards, G. (2016). A new role for special schools? In G. Richards, F. Armstrong, Key Issues for Teaching Assistants. Routledge.

Sadowska, S., Janiszewska-Nieścioruk, Z. (2018). O diagnozie z wykorzystaniem ICF jako podstawie organizowania pomocy osobom z niepełnosprawnością – między polityką, wiedzą naukową a praktyką. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 29, 100–113.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej. Wyd. APS.

Tersa, K. (2014). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli: oczekiwania i wyzwania. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 16, 90–105.

Waszkielewicz, A.M. (Ed.). Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ. FIRR i PFON.

Wdówik, P. (2008). Dostęp do oświaty. In A.M. Waszkielewicz (Ed.), Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ (pp. 126–129). FIRR i PFON.

www1: https://mwm.us.edu.pl/

www2: https://www.ore.edu.pl/2022/01/realizowane-granty-2/




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.1.7-22
Data publikacji: 2024-05-10 09:15:33
Data złożenia artykułu: 2023-09-11 17:20:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 393
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 252

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2024 Beata teresa Jachimczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.