Przygotowanie absolwentów studiów filologicznych do nauczania specjalistycznych odmian języka angielskiego na poziomie akademi
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: We współczesnych realiach edukacyjnych, społecznych, zawodowych znajomość tzw. ogólnej angielszczyzny jest niewystarczająca do skutecznej komunikacji. Lektorzy języka angielskiego muszą zatem nabyć kompetencje pozwalające na kształcenie językowe w takim kierunku, wśród tych kompetencji jest m.in. nauczanie języków specjalistycznych.
Cel badań: Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie stopnia przygotowania nauczycieli języków obcych do nauczania języka angielskiego specjalistycznego w instytucjach edukacyjnych na poziomie akademickim.
Metoda badań: W badaniu wykorzystano metodę analizy dokumentów.
Wyniki: Absolwenci filologii nie są wystarczająco przygotowani do nauczania języka angielskiego specjalistycznego, podczas gdy absolwenci lingwistyki stosowanej są w nieco wyższym stopniu przygotowani do podejmowania takich zadań. Główny problem w nauczaniu języka angielskiego specjalistycznego dotyczy braku odpowiednich materiałów dydaktycznych. W rezultacie nauczyciele języka angielskiego muszą opracowywać własne materiały, wdrażać kreatywne metody nauczania albo korzystać z materiałów luźno powiązanych z daną dyscypliną.
Wnioski: Przedstawiono praktyczne rozwiązania problemu zarysowanego w artykule, takie jak: włączenie modułu „specjalistycznej metodyki języka obcego” w program ścieżki nauczycielskiej, organizowanie kursów z konkretnych dziedzin dla nauczycieli języka obcego, zbadanie skali problemu, wzajemna wymiana doświadczeń i materiałów pomiędzy nauczycielami, udoskonalenie dotychczas stworzonych podręczników i materiałów z uwzględnieniem podejścia komunikacyjnego, stworzenie podręczników specjalistycznych.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bardakçı, M., Ünaldı, İ. (2021). Foreign Language Teachers' Competencies. In: K. Büyükkarcı, A. Önal (red.), Essentials of applied linguistics and foreign language teaching: 21st century skills and classroom applications (pp. 121–135). Karatay/Konya: ISRES.
Brown, K., Hood, S. (2002). Academic Encounters: Life in Society. New York: Cambrige University Press.
Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Retrieved 9, June, 2023 from: www.coe.int/lang-CEFR
Deregözü, A. (2022). Foreign Language Teacher Competences: A Systematic Review of Competency Frameworks. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 55(1), 219–237. https://doi.org/10.30964/auebfd.762175.
Ding, Y. (2007). Text memorization and imitation: The practices of successful Chinese learners of English. System, 35(2), 271–280. https://doi.org/10.1016/j.system.2006.12.005.
Dudley-Evans, T., Jo St John, M. (1998). Developments in English for Specific Purposes: A multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Faculty of English. Adam Mickiewicz University in Poznań. English Philology. About the programme. Retrieved 8, June, 2023 from: https://rekrutacja.amu.edu.pl/en/studies-cataloge/filologia-angielska,177
Gajewska, E., Sowa. M. (2015). Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych. Neofilolog, 44(2), 221–235. https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.07.
Gajewska-Skrzypczak, I., Sawicka, B. (2016). Język specjalistyczny na uczelni technicznej. Refleksje nauczycieli praktyków. Języki Obce w Szkole, 3, 52–57.
Hutchinson, T., Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. A learning-centred approach. Cambridge – New York – Melbourne: Cambridge University Press.
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS. Anglistyka I stopień. Retrieved 8, June, 2023 from: https://www.umcs.pl/pl/anglistyka-i-stopien,26972.htm
Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS. Lingwistyka stosowana I stopień. Retrieved 8, June, 2023 from: https://www.umcs.pl/pl/lingwistyka-stosowana-i-stopien,27020.htm
Instytut Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. (2021/2022). Filologia angielska. Charakterystyka kierunku. Retrieved 8, June, 2023 from: https://ifa.filg.uj.edu.pl/kandydaci/studia-stacjonarne-licencjackie
Instytut Lingwistyki Stosowanej UAM. Programy studiów I stopnia. Retrieved 8, June, 2023 from: https://ils.amu.edu.pl/dla-studenta/programy-studiow
Instytut Lingwistyki Stosowanej UW. Program studiów. Retrieved 8, June, 2023 from: https://ils.uw.edu.pl/stacjonarne/program-studiow/
Katolicki Uniwersytet Lubelski (2022/2023). Plan studiów. Retrieved 11, June, 2023 from:
https://e.kul.pl/qlprogram.html?op=1&wid=10&kid=499
Kretek, H. A., Dworak, J., Amiłowska-Czaja, H. (2020). O istocie pedagogiki. Eunomia, 2(99), 111–126.
Leban, K. (2003). The professional profile of language educators. In: V. Dupuis, F. Heyworth, K. Leban, M. Szesztay, T. Tinsley (eds.), Facing the Future. Language Educators Across Europe (pp. 69–100). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
Machała, K. (2020). Użycie materiałów autentycznych na lektoracie dla studentów fizyki – II stopień studiów. Zeszyty Gloddodykatyczne, 10, 75–108.
Mangiante, J. M., Parpette, Ch. (2004). Le Français sur Objectif Spécifique : de l'analyse des besoins à l'élaboration d'un cours. Paris: Hachette.
Nasrollahi-Mouziraji, A., Nasrollahi-Mouziraji, A. (2015). Memorization Makes Progress. Theory and Practice in Language Studies, 5(4), 870–874. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0504.25.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Seal, B. (1997). Academic Encounters: Human Behaviour. New York: Cambridge University Press.
Sowa, M. (2016). Nauczyciel języka czy nauczyciel zawodu? Kompetencje nauczyciela języka specjalistycznego. In: J. Łącka-Badura (red.), Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce (pp. 140–156). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Treger, A., Treger, B. (2018). Special Education Vocabulary in Use. Warszawa: Poltext.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Język angielski z elementami języka specjalistycznego. Wydział Pedagogiki i Psychologii. Retrieved 9, June, 2023 from: https://usosweb.umcs.pl/kontroler.php?_action=news/default
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. (2019a). Załącznik nr 12 do Uchwały Senatu NR XXIV-29.21/19 z dnia 25.09.2019 r. Retrieved 8, June, 2023 from:
https://www.umcs.pl/pl/pedagogika,24266.htm
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. (2019b). Załącznik nr 13 do Uchwały Senatu NR XXIV-29.21/19 z dnia 25.09. 2019 r. Retrieved 8, June, 2023 from:
https://www.umcs.pl/pl/pedagogika,24266.htm
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, (2021). Plan studiów obowiązujący od roku akademickiego 2021/2022 – studia stacjonarne. Pedagogika studia II stopnia. Retrieved 10, June, 2023 from: https://www.umcs.pl/pl/pedagogika,24266.htm
Uniwersytet Warszawski. Lingwistyka stosowana, stacjonarne pierwszego stopnia. Retrieved 10, June, 2023 from: https://irk.uw.edu.pl/pl/offer/PELNE2023/programme/S1-LS-1/?from=org-unit:32000000
Wydział Neofilologii. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Lingwistyka stosowana (język angielski z niemieckim od podstaw). Informacje o kierunku. Retrieved 8, June, 2023 from: https://rekrutacja.amu.edu.pl/kierunki-studiow/lingwistyka-stosowana-jezyk-angielski-z-niemieckim-od-podstaw,160
Yablonsky, M. (2016). Prezentować czy nie prezentować? Prezentacja multimedialna jako jedna z metod wprowadzania elementów języka specjalistycznego na zajęciach lektoratowych. In: J. Łącka-Badura (red.), Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce (pp. 230–242). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Żebrowska, A., Idźkowska, J. (2016). Perspektywy nauczania specjalistycznego języka angielskiego na uczelniach wyższych na podstawie wyników analizy SWOT Studium Języków Obcych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. In: J. Łącka-Badura (red.), Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce (pp. 181–195). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.71-87
Data publikacji: 2023-11-30 15:08:38
Data złożenia artykułu: 2023-06-20 22:51:14
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2023 Patrycja Małgorzata Linkiewicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.