(Nie)wykorzystane szanse i korzyści człowieka uczącego się w czasie pandemii COVID-19

Agnieszka Roguska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Pandemia ujawniła zwiększoną aktywność online, a tym samym większą ilość dostępnych szkoleń, warsztatów, generalnie materiałów do samodoskonalenia siebie i innych.

Cel badań: Zwrócenie uwagi przede wszystkim na wykorzystane lub mogące się ujawnić potencjały, korzyści uczenia się w czasie pandemii COVID-19.

Stan wiedzy: W pracy odwołano się do wyników badań przeprowadzonych m.in. przez: 1) Quality Watch, ukazujące plusy i minusy pandemii; 2) pomorskich przedsiębiorców, zwracające uwagę na zalety związane z przejściem na model pracy zdalnej oraz 3) badań jakościowych w Indonezji ze wskazaniem zalet uczenia się opartego na ICT. Artykuł nawiązuje do trzeciej fazy występującej w kryzysach, które opisał Gerald Caplan. Trzecia faza to czas mobilizacji. Poza tym odwołano się do zjawiska prężności psychicznej (rezylience), opisywanego w literaturze przedmiotu przez Emmy E. Werner.

Podsumowanie: W artykule podkreślono sposobność przyjrzenia się samemu sobie, poznania siebie podczas pandemii – w trakcie zdalnego uczenia się. Wymienione zostały wady i niedogodności ale w kontekście możliwości ich usprawniania i likwidowania na bazie doświadczeń pandemicznych. Tekst zwraca uwagę na wartość człowieka jako tego, który dąży do równowagi, korzysta ze swoich zasobów wewnętrznych i poszukuje pomocy na zewnątrz.

 


Słowa kluczowe


pandemia COVID-19, korzyści, edukacja, samokształcenie, dobrostan, rezyliencja.

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Aktualne i prognozowane zapotrzebowanie na pracowników oraz perspektywy rozwoju pracy zdalnej na pomorskim rynku pracy z uwzględnieniem wpływu pandemii wirusa SARS-CoV-2 raport z badania, październik – listopad’. (2020). Pobrane 03, Lutego, 2022 z: https://porp.pl/uploads/original/022021/26/674f0836c3_Raport-praca-zdalna-ostateczna.pdf

Al-Ansi, A., Garad, M., Al-Ansi, A. (2021). ICT-Based Learning During Covid-19 Outbreak: Advantages, Opportunities and Challenges. Gagasan Pendidikan Indonesia, 2(1), 10-26. http://doi.org/10.30870/gpi.v2i1.10176

Badura-Madej, W. (1999). Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej. W. W. Badura-Madej (Wybór i oprac.). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych (s. 18–19). Wyd. "Śląsk".

Czarnkowska, L. R. (2018). Normalność a dobrostan – słów kilka o pozytywnym zdrowiu psychicznym. Coaching Review, 1(10), 3–10. http://doi.org/10.7206/cr.2081-7029.55.

Frankl, V. E. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Wyd. Czarna Owca.

Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Wyd. Naukowe PWN.

Juul, J., Jensen, H., Høeg, P., Bertelsen, J., Hildebrandt, S., Stubberup, M. (2018). Empatia. Wzmacnia dzieci, trzyma cały świat. Wyd. MiND.

Jóźwiak, M. (2019). Rola rodziców w edukacji dziecka. Pobrane 15, Styczna, 2022 z: https://slideplayer.pl/slide/13408947/

Kabat-Zinn, J. (2021). Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból. Wyd. Czarna Owca.

Kant, I. (1971). Uzasadnienie metafizyki moralności. Wyd. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kloc-Konkołowicz, J. (2002). Obowiązki wobec samego siebie a możliwość samozobowiązania. Etyka, 35, 21-37.

Komunikat Komisji – Urzeczywistnianie europejskiego obszaru uczenia się przez całe życie. Dokument 52001DC067, COM/2001/0678 final. (2001). Pobrane 14, Marca, 2022 z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52001DC0678

Leszczyńska, A. (2019). Anatomia zdrowia: Jak kompleksowo zadbać o ciało, umysł i duszę. Wydawnictwo Kobiece.

Marchlewska, J. (2019). Emocje, relacje, empatia w wieku dojrzałym. Warsztat jak zadbać o siebie. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Pandemia nie taka straszna? Ma tyle samo plusów co minusów według co czwartego Polaka (2021). Pobrane 14, Kwietnia, 2022 z: https://prnews.pl/pandemia-nie-taka-straszna-ma-tyle-samo-plusow-co-minusow-wedlug-co-czwartego-polaka-459856

Pasternak, W. (2001). Rozjaśnić egzystencję. O dylematach i rozdrożach edukacji. Wyd. Naukowe PTP.

Plusy i minusy pandemii według Polaków (2021). Pobrane 03, Lutego, 2022 z: https://wartowiedziec.pl/polityka-zdrowotna/60942-plusy-i-minusy-pandemii-wedlug-polakow

Roguska, A., Antas-Jaszczuk, A. (2000). Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej pokolenia Z. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Szewior, K. (2021). Uniwersytet (w) sieci. Wyd. ASPRA – JR.

Wantuch, D. (2021). Polacy na skraju wyczerpania nerwowego. Zdrowie psychiczne Polaków. Dodatek do Gazety Wyborczej z 22 czerwca, 3. Pobrane 27, Marca, 2022 z: https://www.rp.pl/biznes/art8744831-polacy-na-skraju-zalamania-nerwowego

Werner, E. (1992). The children of Kauai: Resiliency and recovery in adolescence and adulthood. Journal of Adolescent Health, 4, 262–268. Pobrane 20, Lutego, 2022 z: https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-1054139X92901577/first-page-pdf

Włodarczyk, E. (2011). Zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa. Czyli o tym, że niekiedy sam czas to za mało, by uleczyć rany. W E. Włodarczyk, I. Cytlak (Red.), Człowiek wobec krytycznych sytuacji życiowych. Z teorii i praktyki pracy socjalnej (s. 311-330). Wyd. Naukowe UAM.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.157-175
Data publikacji: 2022-12-28 11:12:58
Data złożenia artykułu: 2022-04-14 01:45:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 729
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 549

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Agnieszka Roguska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.