Życie, praca i edukacja w czasie pandemii (wybrane zagadnienia z perspektywy międzynarodowej)

Rafał Wiktor Piwowarski

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Obecna na całym świecie pandemia ma daleko sięgające i na ogół negatywne skutki dla życia jednostek, gospodarki, pracy, edukacji i kontaktów międzyludzkich.

Cel badań: Celem artykułu jest prezentacja i analiza wyników międzynarodowych badań dotyczących wybranych zagadnień związanych z pandemią COVID-19, takich jak bezrobocie, praca zdalna, a przede wszystkim – ukazanie oddziaływań pandemii na szeroko pojętą edukację.

Stan wiedzy: Większość publikacji odnoszących się do problematyki związanej z obecną pandemią ma charakter wycinkowy, dotyczy jednego środowiska i na ogół odnosi się do węższej problematyki. Dostępne bazy wiedzy/danych - krajowych, regionalnych, międzynarodowych - umożliwiają podjęcie opracowań analitycznych, odnoszących się do kilku, niekiedy kilkudziesięciu państw. Analiza kilku międzynarodowych opracowań, pozwoliła w artykule ukazać w jaki sposób pandemia oddziałuje na życie i edukację.

Podsumowanie: W artykule przedstawiono tylko niektóre kwestie związane ze skutkami, jakie pandemia wywarła na większość sfer życia. Prawdopodobnie pojawią się nowe problemy i nowe opracowania, a do takich w sferze edukacyjnej z pewnością będą należały te, w których analizie powinny być poddane przede wszystkim zagadnienia dotyczące jakości nauczania, percepcji przyswojonej wiedzy i umiejętności.


Słowa kluczowe


pandemia, COVID-19, bezrobocie, praca i nauka zdalna, zamknięcie szkół

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


AERA & OECD Forum (2021, November 29). How Education Fared during the First Wave of COVID-19 Lockdowns? International Evidence. [Webinar]. https://www.aera.net/Events-Meetings/How-Education-Fared-During-the-First-Wave-of-COVID-19-Lockdowns-International-Evidence.

OECD (2021a). Career Readiness in the Pandemic: insights from new international research for secondary schools. OECD Education Policy Perspectives, 44. https://doi.org/10.1787/8b1215dc-en.

OECD (2021b). Career Readiness in the Pandemic: a summary of project findings. OECD Education Policy Perspectives, 46. https://doi.org/10.1787/e9544a77-en.

OECD (2021c). Implications of the COVID - 19 pandemic for Vocational Education and Training. https://doi.org/10.1787/55afeaoo-en.

OECD (2021d). COVID-19 and Well-being: Life in the Pandemic. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1e1ecb53-en.

OECD (2021e). COVID-19 and Well-being: Life in the Pandemic, (Highlights). OECD, WISE Centre. Retrieved 10 November, 2021, from https://www.oecd-ilibrary.org/sites/1e1ecb53-en/1/2/2/index.html?itemId=/content/publication/1e1ecb53en&_csp_=c628cf9bcf7362d2dc28c912508045f6&itemIGO=oecd&itemContentType=book#section-d1e205https://www.oecd.org/wise/COVID-19-and-Well-being-Highlights.pdf

OECD (2021f). The State of Global Education: 18 Months into Pandemic. Retrieved 10 November, 2021, from https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-state-of-global-education_1a23bb23-en#page1.

OECD (2021g). The State of School Education: One Year into the COVID Pandemic. . Retrieved 10 November, 2021, from https://read.oecd-ilibrary.org/education/the-state-of-school-education_201dde84-en#page1.

Strauss, A. (1993). America in Sickness and in Health. Society, 35(2), 108-114.

Strong, P. (1990). Epidemic psychology: A model. Sociology of Health & Illness, 12(3), 249-259. https://doi.org/10.1111/1467-9566.ep11347150

UNDP, (2020). The Next Frontier Human Development and the Anthropocene. Retrieved 10 November, 2021, from https://www.hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2020pdf.

UNICEF, (2020-10). Promising practices for equitable remote learning. Emerging lessons from COVID-19 education responses in 127 countries. Retrieved 10 November, 2021, from https://www.unicef-irc.org/publications/1090-promising-practices-for-equitable-remote-learning-emerging-lessons-from-covid.html.

Van de Velde, S., Buffel, V., Bracke, P., Van Hal, G., Somogyi, N. M., Willems, B. & Wouters, E. (2021). The COVID-19 International Student Well-being Study. Scandinavian Journal of PublicHealth, 49, 114-122. https://doi.org/10.1177/1403494820981186.

Woźnicki, J. (2012). Nowa dyscyplina „nauki o polityce publicznej” usytuowana w dziedzinie nauk społecznych. Nauka, 1, 133-151.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.2.7-23
Data publikacji: 2022-08-16 12:00:11
Data złożenia artykułu: 2022-01-16 10:58:47


Statystyki


Widoczność abstraktów - 772
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 355

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Rafał Wiktor Piwowarski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.