Arkusz do obserwacji rozwoju zdolności do samoregulacji u dzieci 2-3 letnich (AOS)

Alicja Barbara Potorska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: W tym artykule przestawiono rezultat sprawdzenia wartości psychometrycznych narzędzia opracowanego do badania zmian rozwojowych zachodzących u dzieci w wieku 2–3 lat, które uczęszczają do żłobków. Omówiono podstawy teoretyczne koncepcji diagnozy środowisk wczesnej edukacji i założenia wyznaczające konstrukcję arkusza do badania efektów rozwoju małych dzieci w zakresie samoregulacji.

Cel badań: Badania służyły empirycznemu sprawdzeniu koncepcji diagnozy środowisk wczesnej opieki i edukacji oraz weryfikacji wartości psychometrycznych narzędzi do diagnozy efektów rozwoju dzieci 2–3-letnich.

Metoda badań: W badaniach posłużono się metodą monografii pedagogicznej. W celu przeprowadzenia badań podłużnych z dwoma pomiarami opracowano pięć narzędzi. Badaniami objęto grupę 131 dzieci w wieku poniemowlęcym uczęszczających do 10 grup w czterech placówkach oraz 20 opiekunek na stałe pracujących z nimi.

Wyniki: Przedstawiono wyniki weryfikacji wartości psychometrycznych narzędzia: współczynnik rzetelności alfa Cronbacha, średnie korelacje między pozycjami w obu pomiarach oraz współczynnik r-Pearsona. Wartość psychometryczną skali potwierdzają dane dotyczące wysokiej rzetelności oraz trafności.

Wnioski: Uzyskane wartości psychometryczne narzędzia skłaniają do wniosku, że może ono być trafnie zastosowane w prognozowaniu i monitorowaniu rozwoju samoregulacji małych dzieci, a to w konsekwencji może przyczynić się do tworzenia im bardziej sprzyjających warunków do rozwoju tej zdolności.

Słowa kluczowe: rozwój psychospołeczny małego dziecka, skala do obserwacji rozwoju zdolności do samoregulacji, wczesna edukacja, wczesna profilaktyka rozwoju psychospołecznego.


Słowa kluczowe


rozwój psychospołeczny małego dziecka; skala do obserwacji rozwoju zdolności do samoregulacji; wczesna edukacja; wczesna profilaktyka rozwoju psychospołecznego

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Brzezińska, A., Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście Europejskim. Polityka Społeczna, 1, 15–19.

Brzezińska, A., Appelt, K., Mielcarek, M., Ratajczyk, A. (2014). Skrzynka z narzędziami wczesne dzieciństwo. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Seria IV. In A. Brzezińska (Ed.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (pp. 29–36). IBN.

Czub, M. (2014). Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. In M. Czub (Ed.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (pp. 11–25). IBN.

Czub, M., Matejczuk, J. (2015). Rozwój społeczno – emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. IBN.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka.

Hornowska, E. (2007). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Scholar.

Hornowska, E., Brzezińska, A., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Scholar.

Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja. Psychologia Społeczna, 02(04), 164–176.

Piotrowski, K. (2014). Kwestionariusz Styl Adaptacji. In M. Czub (Ed.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (pp. 49–74). IBN.

Sadowska, K. (2018). Wczesnodziecięca edukacja w żłobku. Obraz i postrzeganie. UAM.

Squires, J., Bricker, D., Twombly, E. (2015). Ages and Stages Questionnaires. Social Emotional. Parent-Completed Child Monitoring System for Social-Emotional Behaviors (2nd Ed.). Brookers Publishing. Retrieved December 20, 2021 from https://www.delnortekids.org/uploads/8/2/8/1/82819108/master_set.pdf

Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem Statistica Pl na przykładach z medycyny. Statystyki podstawowe, vol. I. StatStoft.

Telka, L. (2009). Przekształcanie przestrzeni społecznej placówki. Studium społeczno-pedagogiczne na przykładzie żłobków. UŁ.

Wieczór, E. (2014). Określenie ram jakości w zakresie wczesnej opieki i edukacji. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19(2), 149–166. https://doi.org/10.12775/PBE.2014.026

Zwiernik, J. (2015). Przestrzenie i miejsca w krajobrazie dzieciństwa. In T. Sadoń-Osowiecka (Ed.), Miejsca, przestrzeń, krajobraz: edukacyjne znaki (pp. 13–38). UG.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.207-224
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:51
Data złożenia artykułu: 2021-09-18 18:58:14


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1204
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 313

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Alicja Barbara Potorska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.