Wykorzystanie podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy z wychowankami rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej

Oktawia Agnieszka Zalewska

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Przedstawienie aktualnych oficjalnych danych dotyczących pieczy zastępczej, tj. formy instytucjonalnej i rodzinnej pieczy zastępczej, zasady umieszczania podopiecznych oraz zadania pedagoga i psychologa w pieczy zastępczej.

Cel badań: Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach w pracy specjalisty z wychowankami rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej.

Stan wiedzy: Charakterystyka wychowanków pieczy zastępczej. Zaprezentowanie podstaw teoretycznych nurtu, omówienie oddziaływań terapeutycznych i technik wykorzystywanych w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach z praktycznej perspektywy psychologa i pedagoga.

Podsumowanie: Autorka przedstawi refleksje własne wynikające z pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w rodzinnej pieczy zastępczej, ze wskazaniem trudności i szans stosowania omawianego podejścia w pracy z dziećmi i młodzieżą przebywającymi poza rodziną biologiczną.


Słowa kluczowe


rodzinna piecza zastępcza, instytucjonalna piecza zastępcza, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baron, B. (2012). Wybrane aspekty współczesnego rodzicielstwa zastępczego. Prace Naukowe WWSZiP, 3, 103–112.

Biedroń, M. (2002). Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich. W M. Biedroń. M. Prokosz (Red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej (s. 49–59). Adam Marszałek.

Bitner, M., Iwanowski, D., Luberadzka-Gruca, J., Kulig, B., Kwaśniewska-Sadkowska, A., Skalec, A., Wojtasińska, E. (2018). Raport. Postępy deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej. Agencja Wydawnicza „PAJ Press”.

Ćwikła, J. (2016). Problematyka wychowania dziecka z Płodowym Zespołem Alkoholowym (FAS) w świetle wypowiedzi rodziców zastępczych. Ateneum Przegląd Familiologiczny, 1, 145–167.

Dąbrowska-Jabłońska, I. (2012). Terapia trudności w uczeniu się. W I. Dąbrowska-Jabłońska (Red.). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej (s. 87–109). Impuls.

Furman, B. (2010). Program „Dam Radę”. Centrum Terapii Krótkoterminowej.

GUS [Główny Urząd Statystyczny] (2020). Pomoc społeczna i opieka and dzieckiem i rodziną w 2019 r. Pobrane 15 kwietnia 2021 roku z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/ubostwo-pomoc-spoleczna/pomoc-spoleczna-i-opieka-nad-dzieckiem-i-rodzina-w-2019-roku,10,11.html

Jabłońska, K. (2014). Jak dorosnąć do dorosłości? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 15–20.

Kazimierska, I., Lachowicz, I., Piotrowska, L. (2014). Formułowanie celów rozwojowych według metodologii SMART. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Kołodziejczak, L. (2016). Reaktywne zaburzenia więzi (RAD) u dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wychowanie w Rodzinie, 1, 469–482.

Kosman, T. (2013). Założenia Terapii Skoncentrowanej Na Rozwiązaniach (TSR). Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne, 1, 9–26.

NIK [Najwyższa Izba Kontroli] (2020). Opieka nad dziećmi w pogotowiach opiekuńczych rodzinnych. Pobrane 15 kwietnia 2021 z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/043/

Sawicka, K. (2012). Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowanie. W I. Dąbrowska-Jabłońska (Red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej (s. 49–65). Impuls.

Szczepkowski, J. (2010). Praca socjalna – Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Wyd. Edukacyjne Akapit.

Świtek, T. (2014). Solution Focused Brief Therapy – na przekór przyzwyczajeniom i schematom. Spotkanie z Insoo Kim Berg z BFTC w Milwaukee, Centrum Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach. Pobrane 15, Kwietnia, 2021 z:

http://centrumpsrwd.nazwa.pl/instalator/wordpress/wp-content/uploads/2014/07/sfbtartykul.pdf

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz.U. 2011, nr 149, poz. 887.

Wosik-Kawala, D. (2007). Korygowanie samooceny uczniów gimnazjum. Wyd. UMCS.

Zalewska, O. (2015). Poczucie własnej wartości i skłonność do martwienia się wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych [Niepublikowana praca licencjacka]. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Zieja, E. (2012). Opieka i wychowanie – problemy, trudności wychowawcze dzieci i młodzieży przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Prace Naukowe WWSZiP, 3, 115–125.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.173-187
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:47
Data złożenia artykułu: 2021-04-27 21:08:42


Statystyki


Widoczność abstraktów - 914
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 714

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2022 Oktawia Agnieszka Zalewska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.