Emocjonalne uwarunkowania zachowa ń konsumenckich młodych dorosłych
Streszczenie w języku polskim
po piętnaście osób) wprowadzono w sytuację eksperymentalną. Przed eksperymentem przeprowadzono test GSES i CECS. Przedmiotem badań uczyniono zachowania konsumenckie określone w ankiecie własnej konstrukcji. Uzyskane wyniki nie wskazują jednoznacznie, iż hedonistyczne zakupy mogą być
środkiem do poprawienia bądź utrzymania nastroju. Stwierdzono, iż w grupie badanych studentek przeżycie negatywnych emocji skłania do szukania bezpiecznego miejsca, jakim jest dom, zaciemniona
sala widowiskowa. Badanym osobom tego typu miejsce pozwala oderwać myśli od problemu i skupić je np. na: fabule filmu, sztuki, dźwiękach muzyki.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Kemp E., Kopp S. W. (2011). Emotion regulation consumption: When feeling better is the aim. “Journal of Consumer Behaviour”, No 10, 1–7. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/cb.341.
Bargh J. A. (1999). Automatyzmy dnia powszedniego. „Czasopismo Psychologiczne”, nr 5. 209–256.
Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media i Rodzina, Poznań.
Grandley A. A. (2000). Emotion regulation in the workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor. “Journal of Occupational Health Psychology”, vol. 5, no 1, pp. 95–110.
DOI: 10.1037/1076–8998. S. 1.95.
Gross J. J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive i social consequences. “Psychology”, 39, pp.281–291, DOI:10.1017.50048577201393198.
Hochschild A. R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2001, s. 55–58,
–98.
Kłos J., Gromadecka‑Sutkiewicz M. (2011). Styl życia młodzieży w ujęciu strukturalnym, „Problemy Higieniczno‑Epidemiologiczne”,
nr 1, s. 120–126.
Lindstrom M. (2009). Zakupologia. Prawda i kłamstwo o tym, dlaczego kupujemy. Wyd. Znak, Kraków.
Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają?, GWP, Gdańsk.
Makarewicz M., Piechota M., Story W., Wadowska W. (2012). Płeć a zakupoholizm. „Innowacje Psychologiczne”, t. 1, nr 1, s. 29–46.
Ogińska-Bulik N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Wyd. Delfin, Warszawa.
Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Psychiczne uwarunkowania otyłości u dzieci i osób w wieku dorastania. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Wieczorkowska‑Wierzbińska G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/mlodzi_2011_07.pdf, s. 223–251, (dostęp 10.09.2012).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.295
Data publikacji: 2015-07-09 01:50:25
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 00:35:46
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2015 Izabella Maria Łukasik, Anna Witek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.